handdator

Visa fullständig version : 2 bubblor på tröskeln på passagerar sidan, vad göra?



lundqvistarn
2014-08-10, 04:07
Har en Golf 5 uttagen sent 2008, har sett hur det kommit två bubblor på tröskeln på passagerar sidan.
Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

Slipa ner plåtrent med en dremel slipmaskin sen på med rostskydd, grundfärg, lack & klarklack över eller?

Kan bubblorna kan vara zinksläpp / galvsläpp?
Eller så är det kärringen som varit där med klackskorna å skadat =/

De enda rost problem man läst golf 5an har är väl annars vid framdörrarnas kant. Isen som bildas där när man kör
kupevärmarn på vintern så det blir lacksläpp / skador då man öppnar dörren. Vet de finns ett åtgärdningskit för detta men vet faktiskt inte om det löste problemet?

Bifogar en bild på tröskel skadorna

Tacksam för hjälp =)
4834

Peter-C
2014-08-10, 10:34
Din lackgaranti är ju passerad. Du måste skrapa bort lacksläppet innan man kan yttra sig om omfattningen. Kolla om det är genomrost.

Om det är galvsläpp. Då är det ju bra att slipa rent och bättra, antingen hos en lackerare eller göra det själv. Är det ingen gravrost så behöver du inte ta fram ”Dremmeln”. Annars är det proceduren som du beskriver.

Worst case – Genomrost. Det innebär att du har rostskyddsgaranti som fortfarande gäller. Då lämnar du in bilen till VAG så får de byta tröskel på bilen. Ingen kostnad uppstår.

(Har jobbat med billackering för väldigt länge sedan…:))

/Peter

NOlsson
2014-08-10, 13:31
Hett tips: Kontakta din närmaste VW åf och be om att få göra en rostbesiktning! Är den uttagen/levererad sent 2008 så finns det hjälp att få :-)

Cullberg
2014-08-10, 13:45
Hett tips: Kontakta din närmaste VW åf och be om att få göra en rostbesiktning! Är den uttagen/levererad sent 2008 så finns det hjälp att få :-)

Berätta gärna mer, jag har ungefär samma problem!

lundqvistarn
2014-08-10, 18:30
Hett tips: Kontakta din närmaste VW åf och be om att få göra en rostbesiktning! Är den uttagen/levererad sent 2008 så finns det hjälp att få :-)



Problemet är väl då att bilen är uttagen ny i Leksand, använt där 3 år sen såld på auktion via kvarndammen där jag köpte bilen.
Bilen är servad på vag i Leksand & stämlad osv.
Jag har servat den 2 ggr för tillfället sen jag köpte den.
En gång på Mekonomen & då stämpel i boken, sen har jag bytt olja mellan dessa longlife service för jag tycker 2500-3000 mil är på tok för länge för ett oljebyte...

Ac:n gick sönder tidigare i vår / sommar för mig, läst de är ett känt problem på dessa golf 5or, vissa fått på goodwill osv...fråga på VAG i Skellefteå dom neka direkt när inte bilen var köpt ny hos dom, samt att jag inte ens servat den där.

Tror knappast jag kan få nått på rostbesiktningen då??

Verkar så att ska man köpa en beggad bil ska man köpa den i samma stad som den är nyköpt & själv bo i den staden för flyttas bilen runt i Sverige gäller inte vad som egentligen ska gälla.

Klart VAG vill ju man servar bilen där och betalar dyrt fastän exakt samma service kostar 1 tredjedel hos andra firmor. Och gör man inte så så är väl inte VAG Skellefteå så sugna på ta på sig smällen för rostproblem, Skador på framdörrarna pga av isbildning när man kör kupevärmaren... ac bekymmer osv fastän de är mycket kända Golf 5 problem.

Petta77
2014-08-10, 18:44
Nu kanske inte jag är rätt person då jag aldrig ägt en nyare bil än årsmodell -96, men de där ser ju inte så farligt ut. Skrapa rent, på med lite epoxy primer sen lack. Vill man dölja lagningen kan väl ett par instegslister fixa de efteråt?

lundqvistarn
2014-08-10, 18:51
Nu kanske inte jag är rätt person då jag aldrig ägt en nyare bil än årsmodell -96, men de där ser ju inte så farligt ut. Skrapa rent, på med lite epoxy primer sen lack. Vill man dölja lagningen kan väl ett par instegslister fixa de efteråt?

Nä farligt ser de inte ut, men bättre åtgärda nu än låta de ligga å bli ännu mer =)
Jo instegslister hade nog varit bra, finns få personer som åker med som orkar lyfta fötterna över tröskeln.

Förstår mig verkligen inte på folk som sparkar/skakar av sig snön från skorna mot bilen, hur tänker man då? Som att be om skador=)

Lasse62
2014-08-10, 20:57
Godwill kontra Garanti är ju helt olika saker, finns det gällande Rostgaranti så har det ingen betydelse var bilen är köpt och vart du bor, det är ju en garanti som sköts centralt och inget ÅF drabbas av.

lundqvistarn
2014-08-10, 22:23
Godwill kontra Garanti är ju helt olika saker, finns det gällande Rostgaranti så har det ingen betydelse var bilen är köpt och vart du bor, det är ju en garanti som sköts centralt och inget ÅF drabbas av.

Jo nog vet jag det men det känns ändå lite som om de kommer skylla på att bilen inte är servad & fullstämplad på en VAG verkstad, men alltid värt ett försök. Skall åka dit imorgon och se vad de säger.

Valkyr
2014-08-13, 17:54
Vet inte hur VAG Skellefteå servar trösklarna, och om Mekonomen gjort något annorlunda. :) Men annars borde garantin gälla oavsett serviceställe.

lundqvistarn
2014-10-15, 12:31
Upptäckte nu vid senaste tvätt även lite brun rost under listen som går på sparklådan den långa svarta listen som går hela vägen under dörrarna. Vet inte om den listen är nå extra på vissa modeller av golfar eller?
Iaf så är det en början till rost där lite brunt om man granskar noga.

Åkte förbi VAG här på orten förra veckan, visade upp bubblorna på tröskeln, de lilla rost som är på under sparklåde listen.
Han jag snackar med menar på att de är 3 års lackgaranti och den är ju passerad då bilen är en sent uttagen 2008.
Däremot har jag ju rostskyddsgaranti fast den gäller bara om det är genomrost, ungefär att han ska kunna trycka fingret genom rosten på plåten.

Så de kunde inget göra, han tyckte jag skulle skrapa bort / slipa bort sen lacka över bara...


Vad är egentligen en rostbesiktning?
Inget de hade hört talas om, man blir ju mörkrädd när man tittar på vissa golf 5or som går här i Skellefteå, bakluckan brun av rost, rostiga skärmar & rost kring framdörrarna...

Cullberg
2014-10-15, 15:18
Till mig så sa dom att de var medvetna om problemet och hade därför gett många Goodwill lagning fram till sex år.

lundqvistarn
2014-10-15, 16:30
Till mig så sa dom att de var medvetna om problemet och hade därför gett många Goodwill lagning fram till sex år.

Ang vad?

Cullberg
2014-10-15, 16:39
Ang vad?

Rost, vid tröskel, dörr, framskärm etc.

lundqvistarn
2014-10-15, 17:42
Rost, vid tröskel, dörr, framskärm etc.


Blir att åka dit igen då...är väl som med allting annat det har stor betydelse vem man pratar med.

NOlsson
2014-10-15, 18:45
Zinkblåsor/galvsläpp som det är på bilden, tar VW i 6 år. Din bil borde ha runt 70% GW :-)

Crille82
2014-10-15, 19:06
För att klargöra vad goodwill innebär: Goodwill är ett frivilligt åtagande som varje enskild återförsäljare avgör om man skall lämna. Vanligtvis gör man det till en trogen kund, d.v.s. till en som lämnar in bilen på service etc. på berörd verkstad. Har man köpt bilen senaste tiden så skall man reklamera skadan till den man köpte bilen av. Säljaren och köparen var ju i detta fall medvetna om skadan.

I detta aktuella fallet kan ju trådskaparen vända sig till Mekonomen och fråga om de vill vara med och hjälpa till...


I övrigt brukar auktoriserade verkstäder vara frikostiga med goodwill på glavblåsor etc. Förutsatt att bilen är servad och underhållen på auktoriserad verkstad.

Cullberg
2014-10-15, 19:39
För att klargöra vad goodwill innebär: Goodwill är ett frivilligt åtagande som varje enskild återförsäljare avgör om man skall lämna. Vanligtvis gör man det till en trogen kund, d.v.s. till en som lämnar in bilen på service etc. på berörd verkstad. Har man köpt bilen senaste tiden så skall man reklamera skadan till den man köpte bilen av. Säljaren och köparen var ju i detta fall medvetna om skadan.

I detta aktuella fallet kan ju trådskaparen vända sig till Mekonomen och fråga om de vill vara med och hjälpa till...


I övrigt brukar auktoriserade verkstäder vara frikostiga med goodwill på glavblåsor etc. Förutsatt att bilen är servad och underhållen på auktoriserad verkstad.

Så har jag också uppfattat att det går till, Men om det finns en TPI på det aktuella problemet fick jag uppfattning om att generalagenten var med och tog en del av kostnaden?

Crille82
2014-10-15, 20:01
Nej, TPI (Technical Product Information) är en intern vägledning och har inget med goodwill eller garanti att göra...

lundqvistarn
2014-10-15, 20:10
Nej, TPI (Technical Product Information) är en intern vägledninlg och har inget med goodwill eller garanti att göra...

bilen är åtgärdad tidigare av VAG i mora för taxöron osv
Blev omlackat på höger sida då. Kanske blev gjort något galet när detta åtgärdades?

Bara inse dagens bilar rostar upp fortare än de körs slut på. Helt sjukt att en 5-6 år gammal bil börjar rosta såhär.

jesseboy73
2014-10-15, 20:49
Har också tänkt på detta.
Konstigt att en 6 år gammal bil ska ha lacksläpp och rosta vid dörrhandtagen??
Antar att det dessutom varit i minst ett par år.
Får väl bita i det sura och antingen lacka själv eller lämna in...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Crille82
2014-10-15, 21:19
bilen är åtgärdad tidigare av VAG i mora för taxöron osv
Blev omlackat på höger sida då. Kanske blev gjort något galet när detta åtgärdades?

Bara inse dagens bilar rostar upp fortare än de körs slut på. Helt sjukt att en 5-6 år gammal bil börjar rosta såhär.

Visst är det trist att en så pass ny bil rostar. Och andra sidan är priser och produktionskostnader så pressade nu för tiden att annat nog tyvärr inte är att vänta. Biltillverkarna anser att en bil är förbrukad efter 8-10 år och 20-25000 mil.

Samtidigt får vi ju mer för pengarna idag i form av storlek, komfort och finesser än vad man fick för 15-20 år sedan. Går man ännu längre tillbaka var rostbeständigheten extremt dåligt och bilarna dessutom väldigt dyra i förhållande till vad folk tjänade...

lundqvistarn
2014-10-16, 10:27
Visst är det trist att en så pass ny bil rostar. Och andra sidan är priser och produktionskostnader så pressade nu för tiden att annat nog tyvärr inte är att vänta. Biltillverkarna anser att en bil är förbrukad efter 8-10 år och 20-25000 mil.

Samtidigt får vi ju mer för pengarna idag i form av storlek, komfort och finesser än vad man fick för 15-20 år sedan. Går man ännu längre tillbaka var rostbeständigheten extremt dåligt och bilarna dessutom väldigt dyra i förhållande till vad folk tjänade...


Nog stämmer det som du säger, en bil idag håller knappast 50-60 tusen mil som jag vet flertalet bilar som gått härikring, tidigt 90 talare eller sent 80 talare.

Jo ännu mer finesser som kan rackla :P Exempelvis däcktryckskontroll till en nyare audi, kostad att byta per däck 5000 kr. Tänk då sommar & vinterdäck, blir 40 000 ifall alla batterier behöver bytas..
Läste om ett sånt fall i Vi bilägare senaste numret...
Digital oljesticka? Liksom orkar man inte kolla olja & hålla koll på däcktrycket kan man ju undra vad man har i en bil att göra =)
Titta bara på Toyota prius, nu säljs dessa för knappa 10 tusen på blocket för folk vet batterierna är slut och behöver bytas inom en snar framtid. Kostnad för det 50-70 tusen.
Stackars den som inte har koll på det och tänkt göra sig ett klipp.

Blir nog inte billigt för dom som har krånglande parkerings sensorer fram & bak samt backkamera om några år när sånt börjar krångla =)


Nä de var bättre förr bara inse, då såg man iaf motorn om man öppnade huven nu är det mest plast som ska väck innan man ens ser nått.

Nu låter jag negativ men det är jag inte, gillar ju trots allt min lilla golf som jag gett så mycket kärlek, blir att åka på VAG igen och vara på dom ( Skam den som ger sig ) Annars får jag väl slipa och bättra på dessa 3 rost skador själv innan saltet pryder våra vägar....

Premis
2014-10-16, 11:05
Ja du låter väldigt negativ.

Kan du inte fixa det själv så får du väl lämna in den på lack om en pytteliten bubbla på tröskeln stör dig så mycket.

Dessutom, generellt så har bilar ökat något dramatiskt i kvalitet jämfört med förr. För samma pengavärde idag och förr så får du idag en bil som vida överstiger den gamla bilen i kvalitet på alla punkter.

lundqvistarn
2014-10-16, 11:21
Ja du låter väldigt negativ.

Kan du inte fixa det själv så får du väl lämna in den på lack om en pytteliten bubbla på tröskeln stör dig så mycket.

Dessutom, generellt så har bilar ökat något dramatiskt i kvalitet jämfört med förr. För samma pengavärde idag och förr så får du idag en bil som vida överstiger den gamla bilen i kvalitet på alla punkter.

Jag vet bara hur det brukar vara, kommer rosten väl krypandes så poppar den snart upp någon annanstans =)
Om du läst hela så kan du se att de även dykt upp rost vid listen som går nedanför dörrarna.
Bara titta på andra golf 5or här i staden hur de börjar se ut =/


Det saltas ju mer och mer på våra vägar, folk vill ha sommarföre året om, det norska kromet är priset vi får betala för det.

a128
2014-10-16, 11:26
Inget att oja sig över, bilens platina kommer fram i dagen ljus, tag ett grov sandpapper och gör rent,
*tag sedan corrostabil låt det bli dammtorrt
*maskera och på med bättringfärg
*flytta ut maskeringen några mm sedan på med klarlack

gör sedan en riktig rostskyddsbehandling för 6000-7000:-
tex. dinitrol
så kommer bilen inte att förinta sig

:cool:

lundqvistarn
2014-10-16, 11:32
Inget att oja sig över, bilens platina kommer fram i dagen ljus, tag ett grov sandpapper och gör rent,
*tag sedan corrostabil låt det bli dammtorrt
*maskera och på med bättringfärg
*flytta ut maskeringen några mm sedan på med klarlack

gör sedan en riktig rostskyddsbehandling för 6000-7000:-
tex. dinitrol
så kommer bilen inte att förinta sig

:cool:

Vad är corrostabil? & var köper jag det?
Hur grovt sandpapper menar du? 240?

a128
2014-10-16, 11:48
http://www.marineonline.se/corrostabil-rost-stopp-rostskyddsfarg-200ml-burk.aspx
tag lagom grovt sandpapper men man kan ta en färgskapa först

Petta77
2014-10-16, 17:17
slipa plåtrent (brukar använda roterande fil i borrmaskinen). Sen smaska på med Hagmans CA primer (epoxy primer). Sen kan du ta de piano de nästkommande +5 åren med att lägga över topplack.

Vet ej hur de ser ut med listen, men med största sannolikhet kommer de underifrån :p Så listen måste bort, helst nu innan de sprider sej uppåt (eller neråt). Vet ej hur den sitter men med största sannolikhet 3M dubbelhäftande tejp (men som sagt jag vet intye vilken list de är, eller hur den ser ut).

Roterande fil:

5005

Hagmans CA primer (INTE CA-V): http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/11160.pdf

3M dubbelhäftande tejp: http://catalogue.3m.eu/se-sv/se-Industri/3M_Dubbelh%C3%A4ftande_tejp

a128
2014-10-16, 17:23
Listen på dessa modeller tar man bort genom att skjuta dom framåt

lundqvistarn
2014-10-16, 19:43
slipa plåtrent (brukar använda roterande fil i borrmaskinen). Sen smaska på med Hagmans CA primer (epoxy primer). Sen kan du ta de piano de nästkommande +5 åren med att lägga över topplack.

Vet ej hur de ser ut med listen, men med största sannolikhet kommer de underifrån :p Så listen måste bort, helst nu innan de sprider sej uppåt (eller neråt). Vet ej hur den sitter men med största sannolikhet 3M dubbelhäftande tejp (men som sagt jag vet intye vilken list de är, eller hur den ser ut).

Roterande fil:

5005

Hagmans CA primer (INTE CA-V): http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/11160.pdf

3M dubbelhäftande tejp: http://catalogue.3m.eu/se-sv/se-Industri/3M_Dubbelh%C3%A4ftande_tejp

Jag får prova detta då tackar =)
Men topplack lär jag lägga över så det ser nå så när ut =)

Jo jag vet man skjuter listen framåt. Det avslöjade VAG skaderep killen.

Frågan är om man ens ska ha några lister sen. Blir nog att lägga igen hålen efter dessa.
Lister där försvårar bara tvättningen.

a128
2014-10-16, 20:39
ta bort listen och åtgärda evt. rost, skuva ur skuvarna för listen halvägs, sputa på tunnflytande rostskydd, skruva i skruvarna igen och återmontera listen, torka bort överflödigt rostskydd med en trasa

:cool:

jesseboy73
2014-10-16, 21:01
Förlåt för hijacking, men är det inte skumt att vår rostar vid dörrhandtagen?
2 av 4...
Det är ju dessutom besvärligt att komma åt där för lagning...
Får bli efter vintern, har för mkt nu...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

lundqvistarn
2014-10-16, 22:35
ta bort listen och åtgärda evt. rost, skuva ur skuvarna för listen halvägs, sputa på tunnflytande rostskydd, skruva i skruvarna igen och återmontera listen, torka bort överflödigt rostskydd med en trasa

:cool:

Nä blir att skippa listen helt. Den är onödig och de fastnar småsten där mellan som gör att de nöter å rostar. Så förklarar vag snubben det hela iaf =)

a128
2014-10-17, 22:27
Nä blir att skippa listen helt. Den är onödig och de fastnar småsten där mellan som gör att de nöter å rostar. Så förklarar vag snubben det hela iaf =)

eller skaffa en MK6:a

:cool:

lundqvistarn
2014-10-17, 23:26
eller skaffa en MK6:a

:cool:


Svårt räkna hem det =)

Billigare laga lite ytrost :P

Och MK6an lär rosta den med, de hade ju fått igen 7:or med rostproblem / galvsläpp härikring redan =)