handdator

Visa fullständig version : Snabbkoppling för extraljus?



Manny
2007-08-28, 18:34
Jag söker en snabbkoppling för extraljus så jag kan ta ljuset o sätta tillbaks som på vintern utan att behöva dra nya sladdar varje år.

Jag har letat som en dåre efter nåt lämpligt men inte hittat nåt. Helst en koppling med flera ledare men några mindre kan går bra med.
Lite vattenskyddade bör dom vara med. O inte för klumpiga (måste ju vara estetisk tilltalande :D).


Måste ju såklart klara strömmen från 4st 55w extraljus.
Ett stift för varje lyse då jag har en kabel till varje lyse från reläet. Plus några extra för jord och p-ljus. Så typ 10 poligt eller mer hade passat bra.

Alla tips välkomnas.

Monzen GTi
2007-08-28, 19:05
Hej.

Ska du ha nåt som verkligen är ordentligt, ska du köpa Harting-don. Gå in på www.elfa.se och titta under: Kontaktdon\Rektangulära..\Harting.

MVH/ Martin

Manny
2007-08-29, 14:42
Hej.

Ska du ha nåt som verkligen är ordentligt, ska du köpa Harting-don. Gå in på www.elfa.se och titta under: Kontaktdon\Rektangulära..\Harting.

MVH/ Martin

verkar lite klumpiga o rätt dyra...

nån som har fler tips?

Lillen
2007-08-29, 14:58
verkar lite klumpiga o rätt dyra...
nån som har fler tips?

Vet att Hella har.......
Vi hade då i sortimentet.
Det var kontakter och gummituta för vattenskydd.
Skall kolla i mån av tid.

Manny
2007-08-29, 15:00
Vet att Hella har.......
Vi hade då i sortimentet.
Det var kontakter och gummituta för vattenskydd.
Skall kolla i mån av tid.

va bra! ska leta lite om det på internätet så länge... hoppas det är nåt bra :D

jocke.w
2007-08-29, 16:10
Jordar gör du enklast via hållaren......slipper du dra jorden via kopplingen, så slipper du i sin tur så stor flerledningskoppling.

Samt banta ner till en kabel till ett par ljus.......skapliga relä klarar utan probs två 55wattare.

Vips så räcker det med två kablar till x-ljusen samt en kabel till p-ljusen

Då är det inga som helst problem att hitta seriösa kopplingar som är snygga och estetiskt tilltalande .....hehe

cisco
2007-08-29, 19:50
Jorda i hållaren låter väl inget vidare. Som milliohmsfacist kör jag utan säkring med kablarna direkt på batteriet och med parallellkopplade relätungor.
Tänk på all rost, oxider och annat elände som blir på vägen från generatorns minus till glödlampan.
Jag röstar på ELFA fast dom är onödigt dyra men orkar man inte leta runt är det ju ok. Man brukar ha grejorna på max ett dygn.

jocke.w
2007-08-29, 20:10
Jorda i hållaren låter väl inget vidare. Som milliohmsfacist kör jag utan säkring med kablarna direkt på batteriet och med parallellkopplade relätungor.
Tänk på all rost, oxider och annat elände som blir på vägen från generatorns minus till glödlampan.
Jag röstar på ELFA fast dom är onödigt dyra men orkar man inte leta runt är det ju ok. Man brukar ha grejorna på max ett dygn.

LOL!
Hur mycket annat är inte jordat i karossen då?

Och ditt tips om osäkrade kablar vill jag inte ens komentera!!! *SUCK*

P.Hagel
2007-08-29, 20:17
Jorda i hållaren låter väl inget vidare. Som milliohmsfacist kör jag utan säkring med kablarna direkt på batteriet och med parallellkopplade relätungor.
Tänk på all rost, oxider och annat elände som blir på vägen från generatorns minus till glödlampan.
Jag röstar på ELFA fast dom är onödigt dyra men orkar man inte leta runt är det ju ok. Man brukar ha grejorna på max ett dygn.

Friskt kopplat,hälfen brunnet.

Instalera en brandsläckare oxså.