handdator

Visa fullständig version : klonk framvagn



Robban_e
2014-08-06, 10:29
Vet att de finns mycke skrivet men provar ändå! Har en gti-02 med klonk höger fram som gick igenom besiktningen. Har bytt bakre länkarmsbussning bägge sidor, krängningshämmar bussningar bägge sidor och stabilisatorstag bägge sidor men ljudet kommer ändå oavsett underlag, men inte jämt!! Chansen är då kanske fjäderbenslager eller har ni någon annan idé??

Mvh Robban

Lillen
2014-08-06, 13:22
När uppstår ljudet?

Robban_e
2014-08-06, 14:34
Ja när som, rakt fram, vid sväng, jämn och ojämn väg.

Golf-power
2014-08-06, 14:44
Hade samma problem med min GTI 01:a Bytte det mesta men inget hjälpte Det var så enkelt fel att fjäderbenet uppe vid hornet
i motorrummet som satt löst och skramlade vid minsta gupp (det var skruven son håller själva fjädern)

MrIve
2014-08-06, 18:02
Hade de på en polo 01:a då va det ene motorfästet som satt löst

Skickat från min SM-T315 via Tapatalk

Robban_e
2014-08-06, 21:43
Ok, lite att kolla på. Antar att skruven på fjäderbenet inte går att komma åt utan att ta bort allt?

Lillen
2014-08-06, 21:52
Ok, lite att kolla på. Antar att skruven på fjäderbenet inte går att komma åt utan att ta bort allt?

Jag TROR han syftar på MUTTERN som håller stötdämparen , stötdämparen sitter ju genom fjäderbenslagret.
Den muttern kommer man åt uppifrån utan att lossa mer än ett plastlock som sitter över.
Men du lär behöva mutterpurra för att lossa/få fast muttern då stötdämparen snurrar.

Robban_e
2014-08-06, 22:15
Jo de tror ja oxå att han gör! Är inte hemma så kan inte kolla, var lite lat där och frågade ist :) att den snurrar vet ja men de ska nog få ordning på de. Skriver när ja kollat.

henca
2014-08-07, 00:05
klonk höger fram som gick igenom besiktningen.

Berättade du om klonket? Även om det kostar en ombesiktning så är det rent ekonomiskt sannolikt billigare än att be en verkstad göra en felsökning.

m v h Henrik

Robban_e
2014-08-07, 05:18
Jo ja sa till dom innan, han hörde ljudet men kunde inte hitta de och fick ingen 2:a.

J.L
2014-08-07, 08:58
Men du lär behöva mutterpurra för att lossa/få fast muttern då stötdämparen snurrar.

Det går fint utan.
Hylsa + polygrip och sedan en insexnyckel genom hylsan för att hålla emot.
Har alltid fungerat för min del :-)

Golf-power
2014-08-07, 11:26
Jo de tror ja oxå att han gör! Är inte hemma så kan inte kolla, var lite lat där och frågade ist :) att den snurrar vet ja men de ska nog få ordning på de. Skriver när ja kollat.

Jag menar inte muttern som håller fjäderlagringen utan den som sitter under som håller fjädern Jag hade coilovers
Hoppas du förstår blev lite krångligt Jag tog alla fall inte bort fjädern utan fixade det upp i motorrummet Lycka till

Lillen
2014-08-07, 12:50
Det går fint utan.
Hylsa + polygrip och sedan en insexnyckel genom hylsan för att hålla emot.
Har alltid fungerat för min del :-)

Ja det har alltid fungerat för mig med men varför krångla till något om man kan göra det lätt.

J.L
2014-08-07, 14:40
Ja det har alltid fungerat för mig med men varför krångla till något om man kan göra det lätt.

Precis, varför krångla till det med en mutterpicka när man kan göra det lätt :-)

Robban_e
2014-08-07, 18:42
Har nu vart ute och känt på muttern, den verkar sitta rätt bra. Lagret slut, lr vad ska ja kolla på nu? Har inte bytt främre länkarmsbussning dock men om de är den borde väl BP sett de?

Borde tillägga att den är lite svajig, lite mjuk i styrningen, lite orolig på vägen om ni förstår,

Lillen
2014-08-07, 19:03
Har du kollat bussningarna som håller krängningshämmaren?
De brukar torka och ge ifrån sig ett klonkande/klapprande ljud.
I takt med krängarens rörelser.

Inte helt ovanligt på Mk 4/Octavia mfl.

Robban_e
2014-08-07, 19:30
Japp, de är bytt. Är skrivet högst upp vad som är bytt ;)

Lillen
2014-08-07, 21:17
Hmm , börjar vara ont om förslag då.
Fjäderbenslager eller kass stötdämpare OM de nu är i fjädringen vi söker i.

Sedan har det ju föreslagits motorfästen.....

Sn00k
2014-08-08, 12:53
original fjäderbenslagringar är riktigt dåliga på mk4an redan när dom är helt nya.. när dom åldras så blir det snabbt riktigt illa.

du kan se en uppsättning helt nya och hurpass sladdriga dom är här vid normal start/stopp på gata:
https://www.youtube.com/watch?v=GWsYlGf5qkk


ska du ändå handla nya lagringar så slå en kik på powerflex lila variant, dom är billigare än original och inte alls hårda, bara fasta och gör underverk för stabiliteten i mk4-framvagnen.
lager till dom säljs separata på VAG.. kan vara värt att köpa original.


ett alternativ till ditt klonkande kan vara en brusten fjäder, nära fjädersäte.. lurigt att se för besiktningen ibland.. men låter illa.