handdator

Visa fullständig version : Vinande ljud AC



samuel2
2014-07-31, 00:44
Hej!

Har ett högt vinande ljud från AC-systemet i min GTI ED35. Det hörs hela tiden mest inne i bilen men mest vid lägre hastigheter (mindre andra ljud). Ljudet förändras med varvtalet på motorn. AC-kompressorn byttes en gång förra året och då försvann ljudet. Det kom sedan tillbaks inom några månader och för en kort tid sedan byttes kompressorn igen på Goodwill men nu förändrades inte ljudet. Har på egen bekostnad nu bytt remspännaren. Var lite glapp i lagret på denna men ingen förändring i ljud. Känns spontant som om det inte är själva kompressorn. Jag funderar på om inte rätt olja har fyllts på etc men detta bör väl kunna uteslutas då auktoriserad VW verkstad gjort jobbet.

Det vinande ljudet försvinner helt om jag trycker av AC-knappen.

Finns det någon extra fläkt etc som bara används till själva AC-systemet? Ljudet är så pass högt inne i bilen att det känns förvånande om det skulle komma från motorutrymmet.

Har ingen vidare koll på AC-system men det känns som det måste finnas någon typ av regulator som styr tillflödet av kall luft och som behöver justera sig när kompressorn ändrar varvtal?

Stör mig otroligt på detta på en annars väldigt trevlig bil.

skegget
2014-07-31, 17:32
Upplever också ett vinande ljud i min ED35 vilket försvinner när jag stänger av ACn, precis som du beskriver. För min del så hörs det dock inte hela tiden utan kommer lite sporadiskt och baserat på din beskrivning så tror jag inte mitt ljud låter lika högt. Dock lite småstörigt. Har aldrig reflekterat över att det kan vara ACn i sig (eller kompressorn) som avger ljudet utan har snarare tänkt att det fastnat skräp i något utblås. Inbillar mig att ljudet försvinner om jag blåser på fullt med ACn en stund (därav tanken om att det kanske är skräp).

Lite OT, dock om missljud. Som du, Samuel, skrev så är ED35 en väldigt trevlig bil. Har ägt den i drygt ett och ett halvt år nu. Tyvärr måste jag dock säga att jag blir mer och mer missnöjd med kvalitén på inredningen. Vet inte hur många olika källor till skrammel och vibrationer jag har i bilen nu. Får jag tyst på ett missljud/skrammel så tar det inte lång stund innan ett annat uppstår. Det är allt ifrån dörrar, backspegel, glasögonfack, handskfack till utblåsen för luft. Känns lite trist. Någon som upplever samma sak? Hur är kvalitén på inredningen på MK7 jämfört med MK6?

Peter-C
2014-07-31, 17:56
AC/Clima - Jag har haft en Golf 6 GTI 2010 men med TSI motorn. Hade också ett noterbart ljud från ac enheten, följde motorvarvet. Detta var inget direkt störande, försvann om man stängde av den.

Lite mer OT...
Ljudnivå, skrammel Min Golf 6:a var ganska tyst tycker jag. Golf 7:an är absolut tystare. Jag är mycket nöjd med kvalitén så långt.

Vår Golf 7 1.4 TSI Sportscombi, som vi har haft i 10 månader nu, är oerhört tyst.

Har även en Golf R. Den är naturligtvis ljudligare än 1.4 TSI:n men inte från inredning och kaross utan från däck och motor/avgassystem, vilket bara är trevligt. Fjädringen är ju betydligt styvare med, vilket gör att det egentligen är två helt olika bilar, går ej att jämföra riktigt. Om jag jämför den med 6 GTI så är 7 R:en tystare. Har inte noterat några störande knirr eller skrammel oljud :).

/Peter

Ghost RS
2014-08-01, 12:38
Jag har samma problem med min AC i RS:en..
Har jag på "nivå" 1 & 2 så kommer vinande ljudet efter ett tag (ibland försvinner det och kommer igen senare).. Det låter rätt högt och är fruktansvärt irriterande.
Stänger jag av AC så försvinner ljudet helt..

samuel2
2014-08-02, 21:20
Ingen av er som försökt felsöka AC-systemet?

I så fall, vad har ni gjort och vad var resultatet?

samuel2
2014-08-02, 21:27
Upplever också ett vinande ljud i min ED35 vilket försvinner när jag stänger av ACn, precis som du beskriver. För min del så hörs det dock inte hela tiden utan kommer lite sporadiskt och baserat på din beskrivning så tror jag inte mitt ljud låter lika högt. Dock lite småstörigt. Har aldrig reflekterat över att det kan vara ACn i sig (eller kompressorn) som avger ljudet utan har snarare tänkt att det fastnat skräp i något utblås. Inbillar mig att ljudet försvinner om jag blåser på fullt med ACn en stund (därav tanken om att det kanske är skräp).

Lite OT, dock om missljud. Som du, Samuel, skrev så är ED35 en väldigt trevlig bil. Har ägt den i drygt ett och ett halvt år nu. Tyvärr måste jag dock säga att jag blir mer och mer missnöjd med kvalitén på inredningen. Vet inte hur många olika källor till skrammel och vibrationer jag har i bilen nu. Får jag tyst på ett missljud/skrammel så tar det inte lång stund innan ett annat uppstår. Det är allt ifrån dörrar, backspegel, glasögonfack, handskfack till utblåsen för luft. Känns lite trist. Någon som upplever samma sak? Hur är kvalitén på inredningen på MK7 jämfört med MK6?

Jag är också bedrövligt trött på alla skrammel från inredningen. Helt otroligt i en bil för nästan 300'. Problemet med Golfen är att den säljs från typ 150' till skillnad från en riktig bil som början på 300'.

Jag har/har haft;

- Ett snabbt skrammel från b-stolpen visade sig vara ett clips som var sönder

- Skrammel från solskyddens spegelskydd när dessa är nerfällda och på grov asfalt. Ingen åtgärd än.

- Ett sjukt jobbigt metalliskt skrammelljud från handbromsknappen. Höll på att bli fullständigt tokig innan detta hittades, VW bytte bla hela instrumentbrädan som Goodwill innan felkällan hittades utan att något skrammelljud försvann (stort plus till DinBil som försökt hjälpa till, mycket trevliga att ha att göra med och de kan inte beskyllas för bristande kvalité från VW utan gör sitt bästa med de förutsättningar som finns).

- Lite skrammel från höger dörr emellanåt. Jag ska montera bort panelen och ljudisolera dörren vid tillfälle.

Golfen är inte riktigt byggt för stenhårt chassi och 18 tums fälgar tyvärr.

Hammarby Sjöstad
2014-08-04, 00:27
Jag hade samma problem med min AC i Ed 35. När jag lämnade in den så sade VW att kompressorn var trasig. Efter byte/reparation så funkar den nu som den ska. Funkat fint i 1-2 månader nu i alla fall.

Peter-C
2014-08-04, 01:35
Ingen av er som försökt felsöka AC-systemet?.........

Nej tyvärr inte. Det var bara då och då som man kunde höra ljudet lite svagt. Vid VCDS felscanning visades ingen felkod på min bil.

timmy
2014-10-27, 08:42
Jag har samma problem med min ED35 och lämnade in den idag på felsökning. Får se vad de hittar!
Ni som fått kompressor utbytt, gick det på garantin eller hur gjorde ni? Hon jag pratade med sa att garantin var 2 år så den har ju gått ut med ca 1 år

Hammarby Sjöstad
2014-10-27, 08:56
Min gick på garantin.

samuel2
2014-10-27, 17:27
Jag har samma problem med min ED35 och lämnade in den idag på felsökning. Får se vad de hittar!
Ni som fått kompressor utbytt, gick det på garantin eller hur gjorde ni? Hon jag pratade med sa att garantin var 2 år så den har ju gått ut med ca 1 år

Då den första AC-kompressorn byttes precis innan garantin gick ut har de efterföljande två gått som goodwill åtagande.

Nu senast upptäckte man minimala läckage från AC-kylaren och diverse slangkopplingar. Dessa ihop med ytterligare en ny kompressor monterades för någon månad sedan men nästan direkt återkom missljudet.

Med tanke på det kalla vädret hörs det nu bara emellanåt. Till våren lär missljudet vara tillbaks med full styrka igen. Systemet har hela tiden kylt perfekt.

Frågan är vad som egentligen är orsaken.

Återkom med feedback.

marnilss
2014-10-27, 22:19
Jag hade samma oljud i min Scirocco R -12, vid ca 2600 mil. Oljudet fanns inte där direkt vid kallstart men sen när man lät kompressorn jobba (ställ ner temperaturen) så kom vinandet. Maskinförsäkringen fick ta kostnaden, då garantin gått ut.

En fråga: slår ni ifrån AC:n?
Teknikern förklarade det som att om man slår ifrån AC:n så snurrar fortfarande kompressorn men utan gas/smörjning.

samuel2
2014-10-28, 00:15
Jag hade samma oljud i min Scirocco R -12, vid ca 2600 mil. Oljudet fanns inte där direkt vid kallstart men sen när man lät kompressorn jobba (ställ ner temperaturen) så kom vinandet. Maskinförsäkringen fick ta kostnaden, då garantin gått ut.

En fråga: slår ni ifrån AC:n?
Teknikern förklarade det som att om man slår ifrån AC:n så snurrar fortfarande kompressorn men utan gas/smörjning.

Nej, min är alltid på.

Vet du vad som byttes för dig mer en än AC-kompressor?

marnilss
2014-10-28, 08:19
Tror bara det var kompressorn som byttes på min.

De erbjöd att bjuda på jobbet men jag tror jag ändå skulle behöva betala ca 10 000:-. Därför fick försäkringen ta det.

Sciroccogtx16v
2016-05-13, 22:05
Återupplivar denna tråd..
Scirocco 2010 GT 2.0 211 hk 4000 mil

Min AC låter mycket, men bara inne i bilen och ljudet följer motorvarvet. Har fyllt ACn en gång (förra våren) men inget läck hittades då. ACn funkar som den ska men låter så mycket att jag stänger av den när den inte behövs.
Kan det vara så att den läcker lite och den nu har lågt tryck? Låter den mer då?
Någon som har erfarenhet av detta?

Fredrik

Goranmannen
2017-08-20, 21:22
Samma med min bil, Golf R 6, vinande ljud kommer från ACn, den ska in på tisdag på en ac service så får vi se.
Annars byter de förhoppnignsvis pumpen eller kompressorn på garanti.

H/Goran.

Goranmannen
2017-08-31, 11:20
Samma med min bil, Golf R 6, vinande ljud kommer från ACn, den ska in på tisdag på en ac service så får vi se.
Annars byter de förhoppnignsvis pumpen eller kompressorn på garanti.

H/Goran.

Försvann i samband med ac service.