handdator

Visa fullständig version : Småstrul med Passat 1.8t -99



asuskic
2014-07-30, 17:48
Tjena!

Har lite småstrul med min pendlarbil. Det är främst 2 saker som jag irriterar mig på,

1. Ibland rycker den till 1-2ggr under acceleration. Spontant skulle jag säga att det är stift/spole eller luftmängdmätare. Är jag inne på rätt spår?

2. Får en svag avgaslukt i kupen när bilen står stilla på tomgång. Hade samma problem på en Impreza STI jag hade och där hade en slang till vevhusventen hoppat. Har letat efter något liknande på Passaten men inte kunnat hitta något. Var ska jag leta? :)

Bilen är en Passat 1.8t -99 som sagt, 26000mil.

Tacksam för svar!

danno
2014-07-30, 20:46
Titta igenom rören på insuget, där vevhusventilationen går ner i blocket. Den 90gradersböjen är av plast och brukar gå sönder.

larra
2014-07-30, 22:21
Om den rycker till så bör det finnas en kod eller 2 att läsa ur

asuskic
2014-07-31, 15:25
Om den rycker till så bör det finnas en kod eller 2 att läsa ur

Även utan att motorlampan har blinkat/varit tänd?

2stroke
2014-08-02, 10:53
Har lite småstrul med min pendlarbil.
Ibland rycker den till 1-2ggr under acceleration.
Spontant skulle jag säga att det är stift/spole eller luftmängdmätare.
Är jag inne på rätt spår ?

Bilen är en Passat 1.8T ( 1999 ) som rullat 26000mil. Jag skulle tro att vi har samma problem !
Länk: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?20793-1-8T-(-2002-)-motor-som-rycker

:confused:

larra
2014-08-02, 12:19
Ja motor lampan behöver inte lysa för att man har felkoder

asuskic
2014-08-04, 15:01
Kollade felkoder idag, fanns inga. Drog ur kabeln till luftmängdmätaren och då gick bilen mycket bättre! Så blir att köpa en ny sådan.

Angående avgaslukten vid tomgång, danno tipsade om ett rör som går ner i blocket. Kan inte hitta det, någon som kan ge mig lite närmare beskrivning? Även om det finns några andra slangar man kan kika på?

asuskic
2014-08-31, 11:36
Ingen?

Har även ett "klonkande" höger fram när jag kör över farthinder exempelvis. Vad brukar bli dåligt i framvagnen på dessa bilar?

Peter-C
2014-08-31, 13:00
Ingen?

Har även ett "klonkande" höger fram när jag kör över farthinder exempelvis. Vad brukar bli dåligt i framvagnen på dessa bilar?

På en-99:a är det säkert redan bytt en del länkarmar i framvagnen då de ”gav upp” efter typ 5 år. Min före detta Passat 00:a visade inte upp några problem med detta under 10 år och 15000 mil, men med tidiga 00-or och äldre var det problem.

/Peter

polomannen
2014-09-01, 21:00
Ingen?

Har även ett "klonkande" höger fram när jag kör över farthinder exempelvis. Vad brukar bli dåligt i framvagnen på dessa bilar?

Bara byta länkarmarna.

- - - Uppdaterad - - -


Kollade felkoder idag, fanns inga. Drog ur kabeln till luftmängdmätaren och då gick bilen mycket bättre! Så blir att köpa en ny sådan.

Angående avgaslukten vid tomgång, danno tipsade om ett rör som går ner i blocket. Kan inte hitta det, någon som kan ge mig lite närmare beskrivning? Även om det finns några andra slangar man kan kika på?

Följ slang och rör som går från ventilkåpan och ner under insuget.

asuskic
2014-09-17, 22:53
Bara byta länkarmarna.

- - - Uppdaterad - - -



Följ slang och rör som går från ventilkåpan och ner under insuget.

Ser ingen slang eller rör som är dåligt/löst... däremot märkte jag att det var lite fuktigt runt en av spridarna. Kan det ha att göra med min avgas/bränslelukt?