handdator

Visa fullständig version : Byta olja på Golf 7 FYI



Peter-C
2014-07-29, 22:31
Har gjort "extra" olje + filter byte på våra två Golf 7 :).

1.4 TSI 122
Oljemängd 4,3 – 4,5 liter inklusive filter, fyllt till högsta markeringen på stickan.
Bilen har traditionellt plåttråg med vanlig 19 mm metall oljeplugg. Man måste lossa plastskyddet under motorn.
Utanpåliggande filter, dvs vanlig plåtburk.
Packning oljeplugg köps lös.

2.0 TSI Golf R (Gäller även för GTI)
Oljemängd strax under 6 liter inklusive filter, säg 5,8 fyllt till högsta markeringen på stickan.
Bilen har plasttråg med plast oljeplugg som lättast lossas med en 5-krona. Man behöver INTE lossa plastskyddet under motorn.
Insatsfilter ovan vid oljestickan, åtdragning med 25 NM med 32 mm hylsa. För att komma åt filter dra loss motorkåpan rakt uppåt, sitter med 4 gummi bussningar.
Plastoljeplugg inkl. o-ring köps.

I bägge fallen har jag mätt urtappad volym vilket var densamma. (Har mått skala på oljekärlet).
Ganska stor volym på EA888 / 2.0 TSI R-motorn får man säga. Samma volym + övrigt lär gälla för GTI som för R.

/Peter

Raven
2015-02-11, 20:50
Kanon!!! Tackar

pudas
2015-02-12, 13:21
Bra uppgifter att ha, då VW handböckerna inte är mycket att lita vad gäller oljevolymerna på dom olika motorerna!
Oljetråg och plugg i plast! På vilket sätt är det en förbättring, jämfört med ett i plåt? Kan man kanske se fram emot en motor där block, vevaxel, kolvar etc är gjutna i detta moderna material i framtida Golf modeller?

Peter-C
2015-02-12, 16:26
......Oljetråg och plugg i plast! På vilket sätt är det en förbättring, jämfört med ett i plåt? Kan man kanske se fram emot en motor där block, vevaxel, kolvar etc är gjutna i detta moderna material i framtida Golf modeller?

Det är utveckingen som går framåt ;).

GTI / R har minskat i storleksordningen 100 kg i vikt mellan ver 6 och ver 7 vilket är ganska mycket. Oljetråg i plast sparar vikt. Gillar man inte det kan man köpa eftermarknadstråg i alu., något tyngre. Finns för större volym med.

BTW Om man vill så går det att återanvända pluggen i plast. Verkar inte särskilt ömtåligt men varför snåla…

/Peter

Crille82
2015-02-12, 17:02
Bra uppgifter att ha, då VW handböckerna inte är mycket att lita vad gäller oljevolymerna på dom olika motorerna!

VW-handböckerna..?

tobbetdi
2015-02-12, 21:37
BTW Om man vill så går det att återanvända pluggen i plast. Verkar inte särskilt ömtåligt men varför snåla…

/Peter

De pluggar som återanvänds håller inte tätt har jag märkt. Lika bra att skaffa ny istället



Skickas från min iPhone via Tapatalk

pudas
2015-02-12, 21:42
VW-handböckerna..?

Förlåt min felskrivning, jag menar givetvis instruktionsboken. Den som ligger i en pärm i handskfacket vid leverans av bilen.

Crille82
2015-02-12, 22:09
Förlåt min felskrivning, jag menar givetvis instruktionsboken. Den som ligger i en pärm i handskfacket vid leverans av bilen.

Jaha... Eftersom Volkswagen inte tycker att ägarna själv skall byta glödlampor eller ens säkringar, så vill de ju inte heller att gemene man skall byta olja och filter. På gott och ont kan man väl säga... :rolleyes:

wibmag
2015-02-13, 20:34
Peter, vid hur många mil gjorde du ditt extra oljebyte?

Peter-C
2015-02-13, 23:40
Peter, vid hur många mil gjorde du ditt extra oljebyte?

Tjena Magnus. Det var vid c:a 900 mil. Näst blir vid VW:s service. Tror att den vill in vid 1800-2000 mil när jag senast tittade i datorn, om jag inte missminner mig.

/Peter