handdator

Visa fullständig version : Svårstartad Passat -98 1,8T



Freiholtz
2014-07-24, 10:46
Hej hallå!

Passaten har blivit tjurig på gamla dagar. Va och handlade i byn, kom ut från affären och bilen startade inte, motorn snurrar på fint. Men inget mer... :mad: Kopplade in kinafelkodsläsaren och fick felkod på spjällhus och att start var blockad av immobilizern. När jag väl kom hem för att prova att starta igen, så tyckte jag inte att soppapumpen lät något alls när jag vred på tändningen.

Det jag har gjort är:
-Mätt ström i kontaktstycket till bränslepumpen, finns bra kräm där.
-Har haft ur pumpen ur tanken, kört den med 12v och den snurrar bra.
-Satt en extern soppapump direkt på soppaledningen efter filtret, då startar bilen och går bra.
-Bytt bränslefilter

Satte i pumpen i tanken igår igen, pumpen surrade fint när jag vred till första läget med nyckeln. Provade flera ggr, bara för att höra så att den surrade.

Bilen startade! HAPPY DAYS :) Gick fint på tomgång, missade inget, gick att varva bra. Städade undan lite verktyg medans bilen stod igång och givetvis så dog den igen :confused: När jag vred på tändningen efter att den dött, så lät inte pumpen alls....

Hilfe bitte? :cool:

Jonas

henca
2014-07-24, 13:51
Det låter ju som om du har glapp någonstans, antingen inne i pumpen eller någonstans på ledningarnas väg till pumpen. Kanske glappar det ur ibland då bilen vibrerar under gång. Det gäller att hitta var det glappar. Kan du prova att skaka lite på pumpen samtidigt som du kör den på 12V? Kan du ha ur pumpen och köra den på 12V från kontaktstycket? I så fall kanske du kan röra lite på pumpen för att se om det glappar ur.

Sen kan ju glappet också sitta någon annanstans, t ex vid någon säkring eller jord-punkt.

m v h Henrik

golf666
2014-07-24, 17:55
Ja tänker mig ett bränslepumps relä möjligen?

Freiholtz
2014-07-25, 10:03
Ja, det jag har tänkt prova i helgen är att ta ström från kontaktstycket till den externa pumpen som jag vet funkar och låta bilen gå. Börjar det spöka ändå, så får jag väl fortsätta med relät.

Sen vred jag på nyckeln imorse innan jag åkte till jobbet, och pumpen startade...men bara för en kort stund, nu var det ett nytt ljud. Lät nästan som att den "hackade"/gick trögt varannan halv sekund. Så det kanske är pumpen som gett upp?