handdator

Visa fullständig version : Koda om LED bakljusen på Golf Mk6 R??



Alle47
2014-07-23, 14:12
Hallo

På nyare bilar lyser ju inte bakljusen under dagtid när man kör på automatik och halvljusen inte är aktiverade.
Har lite problem att reda ut om det går att koda om eller inte på en -10 Golf R.

Har själv VCDS och hittar inget via det om att skriva ny kod för den funktionen, också läst lite på forum om att det pga ändrade krav för belysning på bilar i EU tagits bort ur kodningen och bara går att göra hos VAG om dom har en äldre mjukvara kvar av nåt som jag tror heter VAS??

Nån som kan ge mig nån klarhet i detta?

Henrik.M
2014-07-23, 17:07
Har själv VCDS och hittar inget via det om att skriva ny kod för den funktionen, också läst lite på forum om att det pga ändrade krav för belysning på bilar i EU tagits bort ur kodningen och bara går att göra hos VAG om dom har en äldre mjukvara kvar av nåt som jag tror heter VAS??


Korrekt.
Det fanns en speciell mjukvara till VAS enbart för detta ändamål , denna mjukvara utgick dock för flera år sedan.
Nuförtiden har även VAS utgått och ersatts med ett annat system kallat ODIS.

Alle47
2014-07-23, 17:23
Korrekt.
Det fanns en speciell mjukvara till VAS enbart för detta ändamål , denna mjukvara utgick dock för flera år sedan.
Nuförtiden har även VAS utgått och ersatts med ett annat system kallat ODIS.

Tackar Henrik, du hade koll på detta.
Det var ju synd det, men men ;)

Amazonas
2014-07-24, 19:41
Vill du ha bakljusen tända dagtid? I så fall borde det funka, morsan kodade om sin Golf -09 så den lyser dagtid även bak. Ifs inte LED på den.

Amazonas
2014-07-28, 08:37
Så här gör man på en Octavia i VCDS, borde funka på Golf också (kopierat från BriSkoda):

Enabling rear lights with DRLs
Controller 09 - Central Electronics
16 - Security Access - enter 31347
10 - Adaptations
(6)-Daytime running lights-Tagfahrlicht-Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht - change to active
This will enable parking lights (sidelights, rear lights, number plate lights and dash illumination)
If you just want rear lights only, it is possible to add additional functions to the rear lights. I haven't tested this, but set these 2 adaptations to a value of 'Tagfarlicht'.
This is assuming these channels are set as 'Standlicht' as function A, 'Parklicht' as function B and coming home/leaving home as function C.
(9)-Leuchte23SL HLC10-Lichtfunktion D 23 and (9)-Leuchte24SL HRA65-Lichtfunktion D 24 both need changing to a value of 'Tagfarlicht'.
There may be additional channels to set in a similar way to get it to work this way, there will not be any sidelights etc. illuminated if done this way.

Alle47
2014-07-29, 22:01
Ska kika om jag kan se nåt av detta!

Alle47
2014-08-01, 12:37
Det funkade inte med den access koden.