handdator

Visa fullständig version : Dåligt laddtryck AUQ motor



vw-power
2014-07-17, 17:40
Hej.
Har en 1,8T AUQ spis 180hk
Fick felkod på luftmassemätarn.
Bilen gick som den skulle men inte med full effekt. Bilen är chipad och har ca 230 hk men är lite slöare pga att den går på börvärden.

Bytte luftmassemätarn, gick som bara den först. Men sen börjar den blurra och gick kasst.
Fel på nya mätarn.
Fick ny, bytte och bilen funkar nu fint förutom; efter en stunds körning så svarar den inte på gas, tänder asr och esp lampan men motorn går fortf på tomgång.
Stänger av och startar om och bilen funkar fin fint.
Men laddtrycket kommer endast upp till ca 0,3 bar.........
Varför beter sej bilen såhär?
Brukar det bli problem med ny LMM när bilen är chippad?
Har inte kopplat bort den nya ännu för med den första nya LLM gick bilen som den skulle efter att jag kopplat bort den..
Blir så less på bilen just nu, vill veta vad felet är. Snälla hjälp

Sn00k
2014-07-19, 01:33
vilken felkod fick du? (finns en hel drös som relaterar till LMM.)

vad är gjort mer än chip för att uppnå 230hk? och vilken programvara används?

vad för luftmassemätare bytte du till? original eller nått annat? rätt art.nr?(bör heta 06A906461L)

det ska inte bli några problem om du byter till ny LMM, även om bilen är chippad, om nu inte den gamla har ställt till adaptionsvärdena helt, men detta bör den korrigera inom ramarna efter bara nån kilometers körning.


om ASR/ESP lampan tänds, så läs ur felkoden ur abs-styrdonet medans den är tänd, så blir det väldigt mycket lättare att felsöka.

vw-power
2014-07-19, 09:33
Igår hade jag ladd igen, men den dör efter 5000, för att sen komma tillbaka vid ca 4-4500 rpm pch så håller den på så
Satte även farthållaren på ca 90 och vid lättare uppförsbacke då den ska öka lite tryck för att behålla farten då slår allt ifrån och motorn går endast på tomgång.... Allt efter byter av katten, lmm, och röret för vevhusventilationen samt ventilen. Problemet med asr och esp lamapn är att de lyser men slocknar direkt efter omstart

vw-power
2014-07-19, 09:34
Det ska tydligen va steg 3, från dalbäck.
Chip, filter och avgas

Sn00k
2014-07-19, 16:39
okej..
då du säger steg 3, inkluderar det även sportkat? och vad för katt har du nu stoppat dit vid byte?

öppet filter är sällan en bra ide på bilar utrustade med LMM, isf skall ett vettigt bommullsfilter användas.. annars finns risken att den börjar äta luftmassemätare på löpande band.

återigen.. vilken felkod på LMM fick du?

vad för luftmassemätare bytte du till nu senast? original eller nått annat? rätt art.nr?(bör heta 06A906461L, kontrollera detta)

om ASR/ESP lampan tänds, så läs ur felkoden ur abs-styrdonet medans den är tänd, så blir det väldigt mycket lättare att felsöka.

är det bara ASR på bilen, eller är den även utrustad med ESP?


det låter som ett lastavkännande-fel, då ASR/ESP snappar upp lasten ur motorns ECU och tar denna med i beräkningen när det sedan gör sina ingripanden med hjälp av E-gas mm.

svara så exakt du kan på alla frågorna ovan så är det lättare att komma fram mer exakt till vad som spökar.

vw-power
2014-07-19, 16:44
Sportkat från bsr.
Epc lampan ska det va. Skrev visst esp
Lmm kommer ifrån autodelar. Han beställer på org. Nr men betydligt billigare.
Felkoden som tidigare var på lmm va luftmassevärde eller likn felaktig eller saknas
Får ta med mej diagnosdatorn vid provkörningen. För nu laddar den som den ska efter bytet av tempgivarn. Men just att den ska sluta svara på gas när det kommer en uppförs.... Skapligt irriterande
För skulle inte det uppstå så skulle jag inte ha något problem... Jävla bil just nu. Skapligt billig kan jag säga [emoji34]

Sn00k
2014-07-19, 16:50
okej, EPC är något helt annat då det är indikatorlampan för E-gasspjället.. så då blev det inte ens svårt att felsöka, utan du har med största sannolikhet ett defekt gasspjäll, vilket förklarar precis alla dina symptom..
..enkelt och billigt att byta då det kryllar av dom.

alternativt behöver det en grundinställning vilket kan göras "automagiskt" via vag-com/vcds om du går in på mätvarden och sedan kanal 60, därefter trycker "switch to basic settings".


hursomhelst så är det en bra ide att göra en grundinställning efter byte så att tomgång mm blir perfekt.

vw-power
2014-07-19, 16:59
Ska börja med en grundinställning. På mitt jobb har vi bara autocom datorn å där kan jag ej grundinställa gasspjället.
Men chipningen går inte åt fanders ifall jag sätter det på basic settings?
Ska kolla med VAG ifall de kan hjälpa mej. Ska kanske göra rent det oxå.
Likadant ifall jag sätter farthållarn på säg 120 upp för järabacken (en lång å brant backe) så ökar den gaspådrag och laddtryck för att sen släppa å gasa på igen. Inte alls så där harmoniskt som det brukar och ska vara.

vw-power
2014-07-19, 17:25
Bortse från motorlampan men annars lyser dessa två när bilen slår ifrån och bara går på tomgång utan minsta lilla tendens att svara på gas

http://img.tapatalk.com/d/14/07/19/8e8yzusy.jpg

golf666
2014-07-20, 15:26
Känns som gasspjäll, var med om exakt samma grej på min mosters 180hk audi tt nyss, var stendöd hände ingenting när man gasade. Den räckte de att göra en grundinställning på gasspjället så fungerade allting galant igen..

Då den bilen hade varit strömlös m.m. flera ggr så hade den tappat bort sig totalt!!

vw-power
2014-07-24, 10:53
Följande felkoder sätts efter att bilen dör, tänder epc, motorlampa och asr lampan samt reducerar laddtrycket till 0,3 bar;

16985 intern styrmodul, minne checksummefel (denna har jag aldrig kunnat radera)
17535 Multipliaktiv bränsleadaption bank 1 fet blandning
17743 vridmomentsövervakning 2 motor gränsvärde överskridet
16486 luftflödeskrets massa eller volym låg signal
17584 lambdakorrigeribg efter katalysator bank 1 reglergräns uppnådd

Hur ska man börja? Behöver en expert på detta. Vet ej vart jag ska börja...

larra
2014-07-24, 20:51
Antisladd hänger ihop med lmm är den paj som jag tyckte det stod så funkar inte asr alls

vw-power
2014-07-24, 23:17
Den är bytt, 2 ggr till å med. Men kanske är fel på den oxå....

larra
2014-07-25, 00:15
Nej men då kan en ABS givare vara fel har du tillgång till vagcom? Läs ur ABS systemet och kolla vad som är felet ☺

Henrik.M
2014-07-25, 00:22
Jag hade nog snarare gått på ECU:n med tanke på att bilen är chippad. Snabb koll på första felkoden och du har svaret : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16985/P0601/001537
Sen kanske jag ska tillägga att när motorstyrdonet flippar , flippar oftast också ESP/ASR pga av att detta hänger ihop med motorstyrningen (ECU stryper ex gas när ESP slår till).
Du brukar få felkod "Läs av motorstyrdon" när du läser av ABS.







Skickat från min Mini Padda

larra
2014-07-25, 03:35
Henrik jag vill inte vara någon dryg jävel här men när min ena ABS sensor paja så va asr ur hela tiden även när lmm paja återgälda jag båda dom två så funka asr igen va på en mk4 gti 01 dom på bilmetro läste av ABS fliken och fick fram att en givare va paj

larra
2014-07-25, 03:39
Skit i vad jag skrev läste hela tråden du har rätt är ecun som strular ska nog inte "kritisera" experterna på denna sida sorry ☺

Sn00k
2014-07-25, 18:18
precis som Henrik skriver ovan, det är fel i programvaran på din bil, börja där, skaffa en riktig programvara som matchar det som är modifierat på motorn.
ett checksum-fel blir du inte av med utan riktig utrustning och en omflashning av boxen + att det är en massa andra uppenbara fel i programmet när du får dom felkoder som du listar där.


har du vägarna förbi dalarna/Falun så kom förbi på en riktig felsökning, så kan jag lägga om programmet åt dig och ev åtgärda/mappa om det om så krävs.

vw-power
2014-07-25, 20:15
Ja tyvärr har mitt jobb (toyota-verkstad) bara autocom som diagnosdator förutom originaldatorn.
Kan lova att en resa till falun lockar. Vill att den ska funka men stoltheten och plånboken vägrar lämna den på auktoriserad verkstad samt att de har nog inte möjlighet att fixa programvara för trimmet.

Henrik.M
2014-07-25, 23:13
Finns ju ett par alternativ.

1: Ta kontakt med tunig firman som utfört arbetet och hör om dom kan hjälpa dig.

2 : Beställ ett nytt motorstyrdon från skroten via orginalnr på det gamla , dock måste du in på VAG för att koda startspärr etc.

3 : Ta en tripp till Snook & se om han kan lösa det.

Slut på förslag. :)

vw-power
2014-07-26, 00:18
Alternativ 1 och 3 är mest intressanta, alternativ 2 så sabbas chipningen....
Bra förslag Henrik [emoji106]
Jag har dock bara 40 mil enkel resa till Falun... Men det kanske det är värt för att få igång den.

Sn00k
2014-07-26, 03:02
alt 1, så hamnar du ändå i Borlänge 2mil ifrån falun, men det är helt klart ett alternativ, ring Viktor på Dahlbäck racing och hör.

alt 2, det är väldigt sällan det är nått oåterkalleligt fel på dessa styrboxar, och det är inte bara VAG som kan koda immobilizer, även jag kan koda boxar/kluster/nycklar.

alt 3, ja, det är en bit att åka, men kan helt klart vara värt det.. synd att jag inte hade datorn med mig å en smula tid igår kväll, var ner typ 3 mil utanför allingsås och köpte en bil, kan inte ha varit så långt ifrån dig? =)

vw-power
2014-07-26, 09:05
alt 3, ja, det är en bit att åka, men kan helt klart vara värt det.. synd att jag inte hade datorn med mig å en smula tid igår kväll, var ner typ 3 mil utanför allingsås och köpte en bil, kan inte ha varit så långt ifrån dig? =)[/QUOTE]

Nej det är inte mer än typ 12 mil ca..

Sn00k
2014-07-27, 16:35
attans då.. men skicka ett pm om du får för dig att ta en trip norröver, så styr vi upp nått.