handdator

Visa fullständig version : Följetong oljetryck 1,8t -03 Passat



Jonny
2014-07-16, 21:52
Hej! Jag och många med mig har skrivit om detta ämne tidigare, men jag har fortfarande varning för lågt oljetryck på instrument brädan. felet kommer och går ibland kan den varna för oljetrycket ett par dagar och sen försvinner varningen upp till ett år. Varningen kommer oftast när man kör jämn gas på tex motorväg, man släpper då gasen i rena paniken och då försvinner varningen ett tag, skulle det inte vara tvärtom att gasar man så ökar väl oljetrycket och släpper man gasen sjunker det. Nu får man snällt stanna efter vägen och låta den gå på tomgång ett tag. skulle silen vara täppt tror jag inte trycket skulle öka vid tomgång. Jag har haft detta fel ett par år och skulle varningen vara skarp tror jag den skurit för länge sen. jag var till mekonomen här på orten för att inhandla filter,olja och motorsköljning då jag nämnde detta problem för handlarn så hade han precis samma fel och lika bil. Vi började då spåna i om det kan vara ett elfel som gör detta,inte dåligt oljetryck. Han hade bytt pump, sil och givare men ingen skillnad. Jag har för mig att jag ohm mätte min givare och den var öppen vid motorn av och sluten vid tomgång,(kan minnas fel), men kan det stämma att de är så? Jag har monterat en manometer istället för givaren och kört, kommer inte ihåg värdet men det var bra iallafall(öka vid gas resp. minska vid släpp).
Behöver råd så att man vågar lita på denna respektingivande varning.:confused:
/Jonny

Golf-power
2014-07-17, 10:16
Mysko Jag hade det felet men jag bytte oljepump och sil samt rengjorde tråget och så var det problemet borta
men har du gjort så är det mysko

Jonny
2014-07-17, 11:31
Hej! hade du också dåligt oljetryck vid motorvägsfart och bra oljetryck vid tomgång?
Såg på elschema att oljetrycksgivaren går in i styrdonet och inte direkt till instrumenteringen som det gjorde förr, därför är min tanke att det kanske är något elfel. Jag får inte heller nått oljud från motorn när jag har varningen från oljetrycket.

Golf-power
2014-07-17, 12:33
Jag är inte säker vet bara att lampan tändes, då stannade jag, sedan kunde jag köra hem därefter byttes pump o sil sedan har det aldrig hänt Ditt fel verkar ju vara annat Annars är det ju väldigt vanligt att AWT motorerna koxxar Nu byter jag olja c:a var 1000:e mil samt filter Longlife 3000mil på samma olja funkar inte

a128
2014-07-17, 12:50
På nyare VW/Audi bilar verkar det som att finns en enda oljetryckskontakt som ska sluta när rätt tryck uppnås inte som på traditionellt vis där den öppnar vid rätt tryck, så blir det avbrott i ledaren till kontakte så blir det indikation för lågt oljetryck

Jonny
2014-07-17, 13:31
Precis vad jag är inne på Andreas, blir det avbrott/dålig kontakt så får man indikation på dåligt oljetryck, vansinne!
Jag byter också olja varje år ca 700 mil efter att detta elände börja, kan nämna att min bil är f.d polis bil och har gått 12000 mil nu.
Jag har förstått att dessa motorer koksar men i min värld skulle det kokset vara konstant och inte att det dåliga oljetrycket kommer och går så här med några månader emellan. Sen att jag träffade en till i vår lilla stad med samma problem så torde det vara fler som har/haft detta problem.

Sn00k
2014-07-17, 15:04
Det är silen som sätter igen i 99% av fallen, det blir inte helt tätt, utan bara tillräckligt för att skapa tryckfall..

..och tillräckligt tryckfall = RAS.. och det som rasar först är kamöverfallen på avgassidan, sedan insug, och därefter ger sig vevstakslager och vevlager.
oftast hinner inte vev/stak-lagren ge sig då kamöverfallen värmenyper och får kamremmen att kugga över varpå kolvarna slår ihop med insugsventilerna och all kompression tappas.. dvs bottendelarna brukar se rätt okej ut, frånsett nått litet jack i kolvarna som ventilerna lämnat.

det är inte EN AWT-motor som rasat pga igensatt sil och oljetryckfall, utan det verkar vara ~50% av alla på marknaden som gjort det innan 20.000mil när dom gått på Longlife-service.. att således hänföra det till ett el-fel låter oerhört långsökt.

det är medans motorn går på varv som den sätter igen, när man sedan stannar/slår av den så släpper ju suget i silen och delar av kokset har möjlighet att falla ner i tråget igen.. sedan börjar hela processen om igen när du startar och åker.. ju högre motorvarv, desto mer "sug" och möjlighet för silen att sörpla i sig koks.

vid oljebyte så binder den nya oljan och det nya filtret en hel del koks, men det blir aldrig helt bra bara för att man byter olja, utan ett sil-byte behövs och eventuellt även en motorspolning/sköljning/avkoksning.
såg att biltema lanserat nån sköljningsolja, men osäker om den klarar jobbet, har inte hört någon som provat.

har renoverat en hel drös av just dessa AWT-spisar, samt gjort motorbyten och toppbyten i många fall då dom klapprat ihop..
så.. ignorera inte tryckvarningen, det är lite av ett lotteri och det kan bli jobbigt då.. =)

Jonny
2014-07-17, 15:47
Tack Mattias! låter logiskt det du förklarar, får nog göra en demontering av tråget i alla fall och byta silen, angående motorsköljning så har jag gjort det de senaste ca 5 oljebyterna med omega:s Engine flush, utan resultat tydligen.

a128
2014-07-17, 15:59
I detta fallet kanske man ska välja en tunn 30 -olja (tex. 0W-30) så den lätt tar sig förbi all koks som kan finnas i motorn


Precis vad jag är inne på Andreas, blir det avbrott/dålig kontakt så får man indikation på dåligt oljetryck, vansinne!

igentligen bara bra, om man har ett vanligt traditionell oljetrycks-varning och får avbrott i ledaren till givaren så uteblir varningen när man som bäst behöver den

vw-power
2014-07-17, 16:54
Proceduren på vag-verkstad vid rengöring av motorn inuti är att man ersätter originalfilter med ett exernt filter som via en adapter skruvas fast där oljefiltret sitter. Sen hänger man upp det externa typ i motorhuven. Slår i 6 liter av rengöringen. Kör ca 30 minuter på 2500 rpm. Sen tömma. Slå i ny olja och nytt filter. Kör tomgång ca 30 min sedan töm igen och byter filter igen. Schwein dyrt men det blir rent. Även jag liksom snOOk gjort denna typ sjutioelva gånger...
Kanske det som krävs för å få det rent. Brukar även demontera ventilkåpan å skrapa rent.
Hoppas verkligen du får bukt på ditt problem

golf666
2014-07-17, 21:15
Proceduren på vag-verkstad vid rengöring av motorn inuti är att man ersätter originalfilter med ett exernt filter som via en adapter skruvas fast där oljefiltret sitter. Sen hänger man upp det externa typ i motorhuven. Slår i 6 liter av rengöringen. Kör ca 30 minuter på 2500 rpm. Sen tömma. Slå i ny olja och nytt filter. Kör tomgång ca 30 min sedan töm igen och byter filter igen. Schwein dyrt men det blir rent. Även jag liksom snOOk gjort denna typ sjutioelva gånger...
Kanske det som krävs för å få det rent. Brukar även demontera ventilkåpan å skrapa rent.
Hoppas verkligen du får bukt på ditt problem

Och jag har oxå gjort precis som Jimmy skriver ett flertal ggr på jobbet.
Blir soprent och knappt ett spår av kox.. sen kör man 1000-1500mils intervaller på oljebytena istället!

boster
2014-07-17, 22:44
Efter mycket tjat från säljare så provade jag till slut Omega:s Engine flush men tyckte den var mindre bra.
Så jag gick tillbaka till CRC invändig motortvätt som jag brukar använda och det vart renare
men jag har den i längre än vad det står på burken brukar använda den i 25-35min och jag använder 2st burkar

finns åxå denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Rengoringsolja-3642/ men jag har aldrig provat den

2stroke
2014-07-17, 23:19
~50% av alla AWT motorer verkar koksa innan 20.000mil när de gått på LongLife-service.
Jag har renoverat en hel drös av just dessa AWT-spisar. :confused: Vad specifikt är det som gör AWT motorn extra känslig jämfört med övriga 1.8T motorer ? :confused:

Jonny
2014-07-18, 10:55
Tack för alla tips! jag har beställt ny sil och Silicon till tråget och byter väl nästa vecka. jag kommer även nu att prova crc rengöring alt. biltemas istället innnan detta jobb. hur mycket jobb är det att demontera frambalken?

Jonny
2014-07-30, 19:14
Tack för alla tips! jag har beställt ny sil och Silicon till tråget och byter väl nästa vecka. jag kommer även nu att prova crc rengöring alt. biltemas istället innnan detta jobb. hur mycket jobb är det att demontera frambalken?

Hej! Jag kan meddela att min sil var igensatt och ersatt med en ny. Och efter ett antal mil så har inte oljelampan varna än.

Golf-power
2014-07-30, 19:32
Låter som om problemet är löst