handdator

Visa fullständig version : Golf R mk7 turbo problem?



Mr_Big
2014-07-16, 10:16
Jag läser en del på utländska forum och tydligen har några (inte alla och absolut inte många - det finns ingen anledning till hysteri :) ) fått problem med turbon på sin Golf R mk7. Detta har även hänt på nya Audi S3. "Failed turbo bearing" är orsaken.

Det verkar inte vara ett överdrivet stort och utbrett problem och VAG har tydligen redan åtgärdat detta på nytillverkade bilar. Jag förstår det som om art.nr på "turbo bearing" (jag antar att det är kullagret i turbon) slutar med ett H så har du den åtgärdade versionen. Hur i helskotta ska man kunna ta reda på vilket version bilen har?


Här finns en engelsk tråd om det: http://vwrforum.golfrforum.co.uk/viewtopic.php?f=39&t=5595&sid=45c6144de2135d07abf2f75611748d61

Jensa
2014-07-23, 12:17
Jag läser en del på utländska forum och tydligen har några (inte alla och absolut inte många - det finns ingen anledning till hysteri :) ) fått problem med turbon på sin Golf R mk7. Detta har även hänt på nya Audi S3. "Failed turbo bearing" är orsaken.

Det verkar inte vara ett överdrivet stort och utbrett problem och VAG har tydligen redan åtgärdat detta på nytillverkade bilar. Jag förstår det som om art.nr på "turbo bearing" (jag antar att det är kullagret i turbon) slutar med ett H så har du den åtgärdade versionen. Hur i helskotta ska man kunna ta reda på vilket version bilen har?


Här finns en engelsk tråd om det: http://vwrforum.golfrforum.co.uk/viewtopic.php?f=39&t=5595&sid=45c6144de2135d07abf2f75611748d61

Vad jag lyckats läsa mig till så ska det gälla bilar tillverkade tom feb, men ta inte det som någon 100% uppgift. Min(tillverkad i feb) ska in för felsökning pga sporadiska laddfel o missljud, börjar bli relativt säker på att felet är samma som du pratar om.

Mr_Big
2014-07-23, 12:31
Vad jag lyckats läsa mig till så ska det gälla bilar tillverkade tom feb, men ta inte det som någon 100% uppgift. Min(tillverkad i feb) ska in för felsökning pga sporadiska laddfel o missljud, börjar bli relativt säker på att felet är samma som du pratar om.

Aj då. Detta verkar hända fler och fler bilar. Började med ett fåtal men ju fler mil dom första bilarna får så dyker detta upp oftare. Som tröst är väl att problemet är känt och åtgärd finns.

Jensa
2014-07-23, 12:42
Aj då. Detta verkar hända fler och fler bilar. Började med ett fåtal men ju fler mil dom första bilarna får så dyker detta upp oftare. Som tröst är väl att problemet är känt och åtgärd finns.

Ja jag tror att det börjar bli mer o mer känt iaf. Hade bilen inne(Norrbil) i början av juni för samma fel men eftersom det inte fanns någon lagrad felkod och de inte hade några tekniska utskick så hittade vi inte felet, jag klandrar dem inte för det. Idag ska den in till Olofsson Bil och där jobbar det vakna killar så kunskapen verkar finnas i huset :)
Jag vet inte om det hänt på någon annan R i Sverige än?
Kan dock tycka det är lite märkligt att VW Sverige inte kallar in dessa bilar på turbobyte. Googlar man runt lite så finns det folk som tvingats byta hela maskinen efter turboras, känns som ett avsevärt dyrare garantiärende än att byta turbon. Har turbinen flexat i turbohuset så kan maskinen mycket väl vara skadad trots att turbon inte rasat än så det gäller att vara lite vaken i dessa ärenden.

Jensa
2014-08-01, 00:41
Pratat med Verkstadschef Gidlöf idag, turbinhjulet på insugssidan ocentrerat i turbohuset, troligt lagerras. Inga metallspån i oljan men oljan något mer glansig än normalt. Besked från Tyskland, ny motor.
Känns som julafton, så j-a skönt!

//Jensa

Mr_Big
2014-08-01, 13:26
Skönt att få det löst. Turboproblemen verkar vara omfattande.

NOlsson
2014-08-01, 14:50
Härligt att det löser sig! :-) Dagen efter du var in hos oss pratade jag med mekanikern som skulle felsöka, han hade hört talas om problemet han med, så tror inte att det var så mycket huvudbry :-)

Jensa
2014-08-01, 16:44
Härligt att det löser sig! :-) Dagen efter du var in hos oss pratade jag med mekanikern som skulle felsöka, han hade hört talas om problemet han med, så tror inte att det var så mycket huvudbry :-)

Varmt tack för ditt engagemang Niklas, guld värt när man har ett problem som vägrar visa upp sig på verkstan utan bara när man inte är där :)
Nu fanns det iofs en anledning till att jag kom till just er, o inte där jag köpt bilen eller till en annan verkstad. Känner Gidlöf sen tidigare, har högt förtroende för er personal och Särås på Stertman talar gott om er.....det räcker för mig när jag har problem med pärlan :)

Peter-C
2014-08-01, 16:52
Trevligt att ärendet rör på sig åt rätt håll :).

Det står IHI-Turbo 23244-01 på mitt gjutna hus. Denna turbo finns ju i Audi S3 (8V) som kom ut långt innan Golf 7 R. Så även i Seat Cupra 280. Troligen kommer det nog en recall på berörda fordon då konsekvenserna blir mycket kostsamma för VAG när haveri uppstår. Ett turbobyte kostar ju en bråkdel av ett motorbyte.

Hoppas det löser sig till det bästa. Jag har inte märk något på min bil så långt.

/Peter

Mr_Big
2014-08-05, 12:50
Lite mer info om detta

http://m.autoevolution.com/2014-audi-s3-golf-r-and-leon-cupra-developing-turbo-problems-84773.html

All three models come with a 2-liter TSI/TFSI making either 280 PS or 300 PS (engine code CJXB, CJXC). The part at fault has the code "06K 145 702 N" and from what we gather is made by IHI Turbo (formerly known as Ishikawajima-Harima Heavy Industries).

All three cars are based on the same platform, the MQB, which means the mounting points for their engines are the same and so is the distance between the firewall and front axle. However, there are some differences in the powertrain. Both the Golf R (Type 5G), and the S3 (8V) have all-whee drive, while the Leon has front-wheel drive and 20 PS less.

According to one of our sources, the problem lies with a small batch of turbochargers that were built some time this spring (April and May), but a few owners have been reporting breakdown on the 2013 S3. The problem is repeatedly being traced back to the manifold sealing surface. This could be why Audi is rumored to fit a brand new turbo design on 2015 model year S3 and pushed back the launch of the TTS compared to the normal TT coupe.

anri52
2014-08-05, 18:05
Lite Ot men här kan man se vad för slags turbo Gti/R haft genom tiderna.

MK5 Golf GTI 2.0T EA113Borg Warner6/6 Blade Cast Compressor Wheel & 11 Blade Turbine Wheel41 mm Inducer / 54 mm Exducer - Compressor40 mm Inducer / 45 mm Exducer - Turbine

MK6 Golf GTI 2.0T EA888 Gen 1IHI6/6 Blade Cast Compressor Wheel & 8 Blade Turbine Wheel40.2 mm Inducer / 52.5 mm Exducer - Compressor41.0 mm Inducer / 45.0 mm Exducer - Turbine

MK7 Golf GTI 2.0T EA888 Gen 3IHI6/6 Blade Billet Compressor Wheel & 8 Blade Turbine Wheel42.5 mm Inducer / 54.0 mm Exducer - Compressor46.8 mm Inducer / 50.4 mm Exducer - Turbine- -

-MK6 Golf R (K04-64) 2.0T EA113Borg Warner6/6 Blade Billet Compressor Wheel & 12 Blade Turbine Wheel46.4 mm Inducer / 60.5 mm Exducer - Compressor44.5 mm Inducer / 51.0 mm Exducer - Turbine

MK7 Golf R 2.0T EA888 Gen 3IHI6/6 Blade Billet Compressor Wheel & 8 Blade Turbine Wheel45.2 mm Inducer / 58.0 mm Exducer - Compressor47.4 mm Inducer / 54.7 mm Exducer - Turbine- - -

pp3
2014-08-06, 21:08
Det finns en TSB gällande Audi USA för byta ut turbos, men endast för 220hk motorn. Enligt ETKA så är 702N fortf senaste o enda turbon tillgängligt för R. Om det var ngt som gått galet, hoppas man en ny utgåva skulle kommit ut.

Skulle tro att det har med otur (än så länge) att turbon rasar. Bara läst om 3st fall där turbon gått för 7R.
Min 2mån "gamla" 7R har hunnit ned till Grekland o upp igen med diverse stopp i Europa, utan ens dragit en droppe olja - till skillnad mot min 6R.

J.L
2014-08-07, 07:54
Min 2mån "gamla" 7R

Dags att dra ett mail till mig och få nybilsmedlemskap då tycker jag ;-)
Läs mer på förstasidan på hemsidan.