handdator

Visa fullständig version : Det blir ingen Golf R36



Marcus
2007-08-27, 20:42
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57410

JWO
2007-08-27, 21:32
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57410

Trisst trisst.....

Basti
2007-08-27, 21:33
Trisst trisst.....


Hehe, sugen?

BluedogR
2007-08-27, 22:13
FAN vad trist,vakna Vw då får hoppet ligga hos Porsche att de köper upp Vw och släpper ett par roliga kärror iframtiden

vw-power
2007-08-27, 22:18
FAN vad trist,vakna Vw då får hoppet ligga hos Porsche att de köper upp Vw och släpper ett par roliga kärror iframtiden

med tanke på att VW är general agent till
porshe......=) VW AG

BluedogR
2007-08-27, 22:25
Va ju mycket snack bara för en kort tid sedan att Porsche skulle lägga bud på Vw

JWO
2007-08-27, 22:38
Hehe, sugen?

Nä nästa bil blir en M3 E46 eller en 996 turbo, så ingen R36 där inte! Hade dock varit kul att testa den dock!

Raz
2007-08-27, 22:40
Tråkigt att det inte blir nåt av det!

Lillen
2007-08-27, 22:47
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57410

Baahh.
Ja tycker de borde satsa på en RIKTIG GTi istället!
En LÄTT och snabb inte tung och komfortabel.
Jaja ok den nya är snabb men tänk er den motorn i en 1000-kilos bil då?

R32 mfl är ju lok som skall gå på motorvägen enligt mig!

Men alla tycker olika!?

Marcus
2007-08-27, 22:48
Va ju mycket snack bara för en kort tid sedan att Porsche skulle lägga bud på Vw

Porsche äger redan ca 30 % av aktierna i Volkswagen AG.
Vad Porsche behöver är just precis miljövänliga VW-bilar för att kunna sänka de genomsnittliga utsläppen/förbrukningen inom koncernen så att de kan fortsätta tillverka sportbilar. Annars är det risk för dödsdom enligt nya EU-regler.

Marcus
2007-08-27, 22:57
Baahh.
Ja tycker de borde satsa på en RIKTIG GTi istället!
En LÄTT och snabb inte tung och komfortabel.
Jaja ok den nya är snabb men tänk er den motorn i en 1000-kilos bil då?

R32 mfl är ju lok som skall gå på motorvägen enligt mig!

Men alla tycker olika!?

Ja jag sörjer då ingen R36. En Golf R36 är tokfel på alla sätt i dagens läge och i framtiden. VW är inne på helt rätt spår nu när de fokuserar på låga utsläpp och låg förbrukning. Framtiden och högmarginalbilarna för volymmarknaden tillhör den som kan tillverka en miljövänlig bil men som ändå är rolig att köra. VW har ju goda traditioner att leva upp till: den ursprungliga Golf GTI:n var en ekonomisk, förhållandevis bränslesnål bil som ändå kunde härbärgera en hel familj på resa (f*n va folk måste ha blivit feta de senaste 20 åren alltså!). Ur-GTI:n var revolutionerande på sin tid, nu väntar i vart fall jag på motsvarande revolution för kommande dagar. VW, bygg en liten lätt bil som är rolig att ratta och gasa med men som lever upp till moderna normer vad gäller utsläpp och förbrukning! VW är absolut den tillverkare som sitter på bästa tekniken för detta. 1,0 TSI + Biogas/naturgas? 1,2 TDI + Sunfuel/biodiesel?

DPC
2007-08-28, 08:50
Det kommer säkert att komma en ännu mer förfinad GTI VI. VW tog ett stort steg i o med Golf V och kommer säkert visa av erfarenheten att fortsätta på den banan. Däremot så lär inte bilen bli lättare, vilket är synd. Att erbjuda kunderna en "CSL" av GTI-versionen vore riktigt fränt. En 2.0 TSI kunde vara den optimala GTI-motorn.

P-plats.se
2007-08-28, 10:09
Baahh.
Ja tycker de borde satsa på en RIKTIG GTi istället!
En LÄTT och snabb inte tung och komfortabel.
Jaja ok den nya är snabb men tänk er den motorn i en 1000-kilos bil då?

R32 mfl är ju lok som skall gå på motorvägen enligt mig!

Men alla tycker olika!?


Dom var på rätt väg med Polo GTi med 1.8T men nåt gick snett på vägen...

DennisV6
2007-08-28, 14:57
Dom var på rätt väg med Polo GTi med 1.8T men nåt gick snett på vägen...

Det enda som gick snett var att VW byggde alldeles för få R32:or.

http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11152

MVH

Dennis

Lillen
2007-08-28, 15:30
Dom var på rätt väg med Polo GTi med 1.8T men nåt gick snett på vägen...

PRECIS!!
Helt rätt väg dessutom.

Polo 1,8T & Lupo 1,8T hade vart fint.
Polo 180hk och Lupo 150hk.
Som en fläsklätt hade det suttit!

Dom har tappat bort sig i sitt så kallade lyxbilssegment.........
Låt DKW sköta det och Porsche ta han om supersportisarna.
Så VW kan ha han om busbilar och svenssonbilarna.

Orden "Hot Hatch" har liksom kommit på skam.
Även om alla nästan andra tillverkare hakar på med för tunga busbilar.
Opel och Fiat undantaget till en viss del(om man nu vill ha nån sån =0 ) .

Roffe
2007-08-28, 17:31
tänk en polo med den "stora" tsi motorn ^^

Barbapappa
2007-08-28, 19:51
Det är ju roligt om det är lite mljövänligt, men det får ju för fasen gå lite också. Lupo med 130 tdi'n från Fabia RS eller från mk4 GTi tdi'n på 150 hk hade varit kanon. ;-)

Var det inte lite dumt att ta bort Lupo 3L nu när dom är så inne på miljötänk hela tiden, ännu har dom ju inte nån bil som drar mindre sås än den väl? Eller vad ska Polo blue-tjosan dra?

Marcus
2007-08-28, 20:03
Lupo 3L var för dyr att tillverka.

Polo BlueMotion bränsledeklaration (l/100km)
Blandad körning 3,8
Stadskörning 5,1
Landsvägskörning 3,2

vilket är bra med tanke på utrymmet/storleken.

BluedogR
2007-08-28, 20:13
Ska ha någon tysk filmsnutt med en Lupo med en 1.8T motor i sjuktdrag i den
hade varit en toppen kärra att äga om den hade tillverkats

Barbapappa
2007-08-28, 21:11
Ska ha någon tysk filmsnutt med en Lupo med en 1.8T motor i sjuktdrag i den hade varit en toppen kärra att äga om den hade tillverkats
http://www.youtube.com/watch?v=RAOnqG3UNrc Denna?

Sleeper: http://www.youtube.com/watch?v=f7o88PMGFSw

Whiiii, låter gött: http://www.youtube.com/watch?v=I4dZz1zeo9k

BluedogR
2007-08-28, 21:48
vet ej kommer bara upp en sida med "Look Games search it"
sökte Youtube med fick samma resultat möjligt hackad

Basti
2007-08-28, 22:01
jäklar, går riktigt bra den där lupo 20vt

BluedogR
2007-08-28, 22:19
funkar det för dig basti?

Janne.M
2007-08-28, 22:26
Är ju möjligt att Golf R36 bara skjuts upp till Generation VI som kommer 2008 va? plus 1 till 1½ år för att sälja basmodellerna först

onk
2007-08-28, 22:29
VW Performance tour var här i fredags och som stans största vw nörd var man ju självklart där..

Körde Golf GT TSI 170 hk, GT TDI 170, GTi och R32. Även EOS V6 (250hk), Passat Variant V6 4Motion, Touraeg V8, Polo GTi och sist men nästan bäst, Jetta 200hk..

Måste faktiskt hålla mer er om att r32 känns lite sådär, ruggigt skönt ljud i den men på konbanan kändes den väldigt seg.

Polo GTi´n var det ruskigt skönt insugsljud i, lät rappare än det mesta. Vart väldigt förvånad där.
Själva motorkaraktären tycker jag inte passar i en GTibil dock, kändes som den ströp sig själv på nått sätt, kanske att mer laddtryck hade hjälpt..

Var nästan som att köra en gammal 8v med kapad luftburk, brölade massa men hände inte så mkt;)

TSi motorn var rätt skön, bra drag men lite platt karaktär även på den, trodde den skulle ha bättre bottendrag faktiskt.

Sjukaste draget hade nästan TDi´n, fasen va den lade iväg gött:)

Bäst var Golf GTi å Jettan, riktigt roliga att svänga med.

Så jag tycker oxå vw ska bygga en Golf GTi CSL, det kan bara bli trevligt!

Basti
2007-08-28, 22:48
funkar det för dig basti?

japp, det gör det :)

BluedogR
2007-08-28, 22:56
Dax för ett data haveri här då

SÅ ja nu e vi tillbaka online igen
De filmerna va inga jag hade sett innan

Wargen023
2007-08-29, 10:56
Tycker det är lite synd men å andra sidan är det väl kanske lite överdrivet att slänga i en 3,6 liters motor i en golf? Hur som helst tycker jag att VW borde se till att vara värst i golfklassen vilket dagens R32 inte räcker till.

Marcus
2007-08-29, 11:34
Självklart skulle VW kunna sälja en bil som Audi S3, det är ju VWs drivlina. Men detta handlar helt och hållet om marknadsföring. VW har bestämt att Audi ska vara det sportigaste/vassaste alternativet. Gjorde man tvärtom så skulle man förstöra en fruktansvärd massa marknadsföringspengar.

Barbapappa
2007-08-29, 22:58
Tycker det är lite synd men å andra sidan är det väl kanske lite överdrivet att slänga i en 3,6 liters motor i en golf? Hur som helst tycker jag att VW borde se till att vara värst i golfklassen vilket dagens R32 inte räcker till.
Jag håller helt och hållet med! Oftast är det ju motorn som hämmar bättre resultat mm i grupptester och sånt man läser för VW känns det som, för lite effekt för att kunna spöa konkurrenterna, men gti'n hängde ju med sina kompisar ganska fint. ;-)

Lillen
2007-08-30, 03:12
Jag håller helt och hållet med! Oftast är det ju motorn som hämmar bättre resultat mm i grupptester och sånt man läser för VW känns det som, för lite effekt för att kunna spöa konkurrenterna, men gti'n hängde ju med sina kompisar ganska fint. ;-)

Instämmer.
Men att ta S3 som exempel är ju bara sämre =)
Golfklassen är väl inte 4x4 & tunga rallywannabees??
Det är ju snärtiga "hot hatches" som är lätta , snabba och roliga!?

Lätt och med lagom mycke motor är receptet!

Marcus
2007-08-30, 10:54
Jo jag håller med dig helt Lillen, jag tänkte på det som Wargen023 skrev:


Tycker det är lite synd men å andra sidan är det väl kanske lite överdrivet att slänga i en 3,6 liters motor i en golf? Hur som helst tycker jag att VW borde se till att vara värst i golfklassen vilket dagens R32 inte räcker till.

...dvs värre än Golf GTI / R32 och det borde ju vara Audi S3 som avses då - eller?

Wargen023
2007-08-30, 11:17
Jo, konkurrensen har ju hårdnat ordentligt 200 HK är inte längre mycket ens i en bil i Golfklassen. Krävs lite mer för att sätta Astra OPC, Mazda 3 MPS, Focus RS, BMW 130 m.fl. på plats.

Visst ska Audi vara det vassaste i koncernen, men den positionen befäster Audi med S6 och kommande RS6 som VW aldrig kommer konkurrera med. Tror inte att det skulle vara så förödande att bygga en Golf som är snabbare än S3:an.

Lillen
2007-08-30, 11:48
Tror inte att det skulle vara så förödande att bygga en Golf som är snabbare än S3:an.

Dessutom tror ja inte att 4-hjulsdriften är ett måste.
Blir ju ganska markant tyngre av det.

Marcus
2007-08-30, 12:24
Jo, konkurrensen har ju hårdnat ordentligt 200 HK är inte längre mycket ens i en bil i Golfklassen. Krävs lite mer för att sätta Astra OPC, Mazda 3 MPS, Focus RS, BMW 130 m.fl. på plats.

Visst ska Audi vara det vassaste i koncernen, men den positionen befäster Audi med S6 och kommande RS6 som VW aldrig kommer konkurrera med. Tror inte att det skulle vara så förödande att bygga en Golf som är snabbare än S3:an.

200hk är helt okej, det beror precis på vad man är ute efter. Läs senaste GTI-testet i AMS. GTI är inte tänkt som en superbil, den är tänkt som en rolig men endå överkomlig dailydriver. Vill minnas att Honda Civic Type-R och Golf GTI kom bra till i testet och att Hondan t.o.m vann - rätta mig gärna om jag har fel!? Hondan har 201hk och sugmotor. Opel Astra och Mazda 3 MPS är snabba, rakt fram - men de fick inte så mycket lovord i övrigt. Att övertrimma en motor är inte detsamma som = körglädje. Focus RS tillverkas väl inte längre och den förra modellen går inte att jämföra med nuvarande Golf GTI vad gäller raffinemang. BMW 130i har nog svårt att passa in i GTI-klassen, den passar bättre ihop med Golf R32 i Autobahn-klassen. Eftersom Audi tillverkar bilar i samma storlek som VW Golf så måste de så klart vara värst även i den storleken också (i vart fall inom koncernen), annars haltar konceptet och marknadsföringspengar går förlorade.

Nya Focusen med Volvo-motor är säkert en mysig bil (vill minnas att den fick bra betyg?), men det är fortfarande klasskillnad på VW och Ford när det gäller sådant som är viktigt i längden.

MrGolfIII
2007-08-30, 12:35
200hk är helt okej, det beror precis på vad man är ute efter. Läs senaste GTI-testet i AMS. GTI är inte tänkt som en superbil, den är tänkt som en rolig men endå överkomlig dailydriver. Vill minnas att Honda Civic Type-R och Golf GTI kom bra till i testet och att Hondan t.o.m vann - rätta mig gärna om jag har fel!? Hondan har 201hk och sugmotor. Opel Astra och Mazda 3 MPS är snabba, rakt fram - men de fick inte så mycket lovord i övrigt. Att övertrimma en motor är inte detsamma som = körglädje. Focus RS tillverkas väl inte längre och den förra modellen går inte att jämföra med nuvarande Golf GTI vad gäller raffinemang. BMW 130i har nog svårt att passa in i GTI-klassen, den passar bättre ihop med Golf R32 i Autobahn-klassen. Eftersom Audi tillverkar bilar i samma storlek som VW Golf så måste de så klart vara värst även i den storleken också (i vart fall inom koncernen), annars haltar konceptet och marknadsföringspengar går förlorade.

Nya Focusen med Volvo-motor är säkert en mysig bil (vill minnas att den fick bra betyg?), men det är fortfarande klasskillnad på VW och Ford när det gäller sådant som är viktigt i längden.

Jodå! Honda Civic Type-R vann testet!

Har ni möjlighet så provkör en Type-R, en underbar bil till ett mycket bra pris!

(Mackan!, dom har en på Automax)

Lillen
2007-08-30, 13:20
Sedan är ju 200hk sugmotor helt annat än 200hk turbo.
Plus att Honda sedan länge fattat att lätta bilar är snabba bilar.
Honda bygger bilar för att finansiera sin tävlingsverksamhet åxå.

VW har inte samma filosofi men iaf.
De borde tänka på att Golfen blev poppis PGA att den var liten , lätt och rolig.
Därav alla funderingar på att söka rötterna istället för att vara mainstream.
Ok att Golfen är ledande i sin klass men lite "retronytänk" vore ju inte fel.

Barbapappa
2007-08-30, 18:05
Jo, konkurrensen har ju hårdnat ordentligt 200 HK är inte längre mycket ens i en bil i Golfklassen. Krävs lite mer för att sätta Astra OPC, Mazda 3 MPS, Focus RS, BMW 130 m.fl. på plats.
Jag tänker även lite på Polo GTi'n som jag personligen tyckte var en väldig besvikelse när jag testade den. ;-(

Kollar man då på vilka bilar som den ska konkurrera med t.ex. Clio Sport 197 (43kg lättare & 49hk mer), Cooper S (fläskigaste modellen är 193kg! lättare & har 70hk mer), Corsa vxr (100kg lättare & har 41hk mer) & Fiesta ST (146kg lättare & samma effekt, dessutom bra mycket billigare) för att nämna några, ja inget lätt motstånd där alls... Dessutom är dom andra roliga och riktigt bra att köra från början verkar det som. ;-)

Marcus
2007-08-30, 19:05
Hur blir förhållandet om du jämför med Polo GTI Cup Edition då? Dvs 180hk.
Bilarna du räknar upp finns ju även de i snällare versioner. Tyvärr tror jag inte att ordet körglädje stod så högt i kurs när man designade 9N-chassit... Får hoppas på bättring i och med att nya Polo står och väntar bakom ridån...

Barbapappa
2007-08-30, 23:41
Hur blir förhållandet om du jämför med Polo GTI Cup Edition då? Dvs 180hk.
Bilarna du räknar upp finns ju även de i snällare versioner. Tyvärr tror jag inte att ordet körglädje stod så högt i kurs när man designade 9N-chassit...
Bättre, men inte bäst kanske? ;-) Men nu så fanns ju inte riktigt den att tillgå i landet heller vilket dom andra faktiskt gör.

Marcus
2007-08-30, 23:45
Men det beror på ju bara på att SVW är lite trötta i kepsen. Den svenska bilmarknaden är så ytterst liten sett ur VW AGs perspektiv och det är nog så man måste se det för att förstå sammanhangen. Men synd för oss förstås :)