handdator

Visa fullständig version : Större bromsar på äldre VW



Franzmeizter
2014-07-07, 15:27
Hej, på ebay kan man köpa bromsoks-adapters i stål för att större ok och skivor från exempelvis Porsche ska passa på Corrado eller Golf III. Går detta genom besiktningen? Någon som vet??

Lillen
2014-07-07, 16:21
Till vilken bil och till vilka bromsar.
Bra info är det enda som ger ett rättvist svar.

Sn00k
2014-07-07, 16:48
syftar säkerligen på porsches 4-kolvs monoblock-ok, alt dom tvådelade seat Ibiza cupra 4-kolvs oken..
dom förstnämnda i kombination med 304mm 4/100 skivor, alt 312mm 5/100.
dom senare med 304mm 4/100 skivorna.

båda setuperna ger rejält mycket bättre och jämnare bromsverkan i kombination med bra belägg(som med fördel INTE köps på ebay i nån KIT-form).


det är INTE tillåtet att ändra bromssystemet va gäller besiktningen.. men sålänge allt är bra byggt och bromsverkan lika eller bättre än original så har då jag personligen aldrig varit med om att dom slagit ner på det.

Mange.k
2014-07-08, 08:42
Jag har besiktat bla passat å A6 med bigbrakes, har aldrig varit bekymmer sålänge bromsvärdena är bra, oftast varit positivt bemödande.
Enda gången det blivit påpekat är i en poliskontroll med passaten, då sa jag att det var R-line så var det bra med det :)

Lillen
2014-07-08, 16:50
Hållbarhetsmässigt så håller en adapter i vanligt svartstål.
Gjord i t.ex 10mm , sedan bultad i spindeln.
Detta godkänner SFRO iaf.

Sedan lagligheten på en helbilsgodkänd bil , det är en annan sak.
Men som sagt , ser det orginal ut så går det oftast igenom.

Mange.k
2014-07-08, 16:52
Jag har byggt adaptrar i alu som SFRO godkänts, men då bör det inte vara skarpa inv hörn osv

Franzmeizter
2014-07-08, 17:30
Tack för snabba och bra svar! Min bil är en Corrado VR6 från 1995, det var 4-kolvsoken från Porsche jag syftade på och svaret är att det ej är tillåtet... Syftet är i just mitt fall inte att höja bromsverkan eftersom jag är fullt nöjd med tanke på min ut-och-köra-lite-på-sommaren-användning. Naturligtvis ska det vara välbyggt med full funktion men det är mest för utseendet och för att kunna stå och flabba om sina teoretiska varvtider (som man aldrig körde) :) Känns dock lite svårt att hävda att det är en Corrado R eller liknande med tanke på att det står "Porsche" ganska tydligt på dem.. Dock är Corradon ej hettypsgodkänd men jag antar att det inte är just där problemet ligger utan istället att man ska ge fan i bilens bromsar...?