handdator

Visa fullständig version : Koppla förbi värmepaketet?



Ptolvnick
2014-07-06, 20:04
Hallå!
Har en Golf Mk2 -89 som för några dagar sen helt plötsligt började läcka kylarvätska. Såg ingenting i motorutrymmet och allt verkar vara i sin ordning där, men så såg jag en pöl på mattan på förarsidan vilket verkar vara kylarvätska och nu undrar jag om det funkar att bara koppla förbi värmepaketet som en tillfällig lösning? Vad jag har fattat det som så är det bara där det läcker och kopplar man förbi det så är väl problemet löst, åtminstone så att bilen blir fullt körbar? Det verkar inte som att jag kommer åt slangarna från insidan utan att demontera allting och jag har inte tid med det jobbet just nu tyvärr, men är i stort behov av bilen. Har inte tummen mitt i handen, men är å andra sidan inte speciellt kunnig heller då jag aldrig har behövt göra något, men nu har jag ingen hjälp och någon gång måste man ju försöka själv :)

Någon som har gjort detta, och hur funkade det efteråt?
Tack!

Petta77
2014-07-06, 20:06
Mitt explodera :D Han inte stanna när fläktremmen gick av. Ja satte på svetsklämmor tills verkstan hade tid att fixa de. Så de borde ju funka att koppla ihop dem ;)

Ptolvnick
2014-07-06, 20:27
Nä, fan vad surt, haha! Ja, man tycker ju det. Vad fick du pröjsa för att verkstan fixade det då? :o

Petta77
2014-07-06, 20:56
Nä, fan vad surt, haha! Ja, man tycker ju det. Vad fick du pröjsa för att verkstan fixade det då? :o

Minns inte men de var långt ifrån gratis ;) i princp allt måste ner (instrumentbrädan å hela kittet). Värmeväxlaren sattes in först. Går säkerligen att krångla ut själv, men ja hade brådis å behövde bilen dagen efter :)

J.L
2014-07-06, 20:58
Det ska gå att byta värmepaket utan att demontera brädan på mk2, dock inget jag gjort själv.

2stroke
2014-07-06, 21:06
Har en Golf Mk-2 ( 1989 )
Värmepaketet läker så att det rinner ner i golvet.
Jag undrar om det funkar att bara koppla förbi värmepaketet som en tillfällig lösning ?
Någon som har gjort detta, och hur funkade det efteråt ?Det fungerar utmärkt att koppla förbi värmepaketet på dessa bilar.

Petta77
2014-07-06, 21:16
Det ska gå att byta värmepaket utan att demontera brädan på mk2, dock inget jag gjort själv.

:D då blev ja lurad av verkstan. Ahja, många år sen nu :p

Lillen
2014-07-06, 21:19
Det ska gå att byta värmepaket utan att demontera brädan på mk2, dock inget jag gjort själv.

Går fint att göra utan att ta loss brädan.
Man får lirka lite men det går.

Får plocka loss en massa på undersidan , sedan plasten som sitter på fläktsidan.
Underlättar om man tar loss mittkonsollen men man måste inte det.
Sedan loss med låsklipsen och luckan på sidan av värmepaketet.
Dra ut och in med nytt..

Det är fler moment och man svär ibland men det går iaf.

salmiakboven
2014-07-06, 22:49
Räkna med att det tar ett par timmar men svårt är det inte, lite tålamod krävs bara :)
Gjorde bytet själv på en golf 2 förut. Det var -15 grader ute.. med kupevärmare i bilen så fixade jag bytet på 3 h första gången :)

Ptolvnick
2014-07-07, 00:43
Tack som fan för svar! Får bli att koppla förbi så länge tills jag har tid och ork att byta, om det nu inte bara handlar om en läcka i någon slang :)