handdator

Visa fullständig version : Serviceindikator GTi edition 35



Hammarby Sjöstad
2014-07-04, 21:07
Varit med om något konstigt med serviceindikationen idag.

Fick tillbaka bilen efter bl.a. byte av klimatanläggning idag. Haft inne hos VW Stockholm. Efter detta så lämnade jag in bilen hos BSR för steg 1 och oljebyte.

När jag startade bilen efter chippningen så indikerar bilen helt plötsligt att service behöver genomföras om 8 dagar. Tyvärr är jag inte säker på om den texten kom upp efter att jag hämtat bilen hos VW Stockholm eller först efter BSR.

En första indikation som säger att det är dags för service om bara 8 dagar låter konstigt tycker jag (bilen har gått 4200 mil och servades runt 3000 senast) Kan det vara något som påverkats av trim eller oljebyte?

Peter-C
2014-07-04, 22:03
Är det ungefär 24 månader sedan den servades senast? Då tar väl tidsintervallet över oavsett körsträcka när den är inställd på Longlife service (inte 1500 mils intervall).

Eftersom du ha gjort ett olja/filter byte kan man ju nolla indikatorn och skriva i serviceboken (BSR leverantören). Lämpligen genomför man övriga servicepunkter som står i serviceboken :)......

Min fd GTI uppdaterades med BSR/PPC 3 och det rörde inte till något avseende övriga inställningar.

/Peter

PS Har för mig att den går över till 1500 mils intervall om man nollställer via MFD.

Hammarby Sjöstad
2014-07-04, 23:22
Nä det är klart mindre tid än 24 månader. Men har bokat service nästa vecka. Får undersöka lite närmare då.

Peter-C
2014-07-04, 23:25
Ja. de behöver i alla fall inte byta olja igen...... Bättre att serva för ofta än för sällan!

Hammarby Sjöstad
2014-07-09, 23:21
Service utförd så nu är allt lugnt. Var bara en slump att servicelampan tändes efter trimmningen verkar det som.