handdator

Visa fullständig version : VW Passat - generation 8



Marcus
2014-06-30, 22:38
Den 3 juli ska det tydligen vara dags för nästa generation VW Passat, generation 8. Redan nu presenteras en del intressanta detaljer på tyska volkswagen.de


Active Info Display
Erstmals wird Volkswagen mit dem neuen Passat ein als Display aufgebautes Kombiinstrument mit interaktiver Darstellung auf den Markt bringen: das Active Info Display. Alle Instrumente werden rein virtuell über Software realisiert. Allein sicherheitsrelevante Kontrollleuchten sind als Hardware ausgeführt. Die Informationen können in 2-D und 3-D dargestellt werden; 12,3 Zoll entsprechen einem Display-Durchmesser von 312 mm.

Die Darstellung ist interaktiv. Beispiel Navigationsmodus: Hier rücken Tacho und Drehzahlmesser an den seitlichen Rand, um der Landkarte mehr Raum zu geben. Je nach Bedarf können Informationen wie Fahr-, Navigations- und Assistenzfunktionen in die Grafikflächen des Tachos und Drehzahlmessers integriert werden.

Je nach Modell und Ausstattung kann das Active Info Display individualisiert werden. Beim Passat mit Plug-in-Hybridantrieb wird der Drehzahlmesser zum Beispiel via Programmierung zum Powermeter. Volkswagen wird das Active Info Display als Alternative zu den analogen Instrumenten je nach Modellvariante serienmäßig oder optional anbieten.

Samma typ av helt digital instrumentering som i nya Audi TT. 2D, 3D, 12,3" stor, integrerad navigation (tillval). Digital instrumentering är tillval eller standard beroende på modell.


Head-up-Display
Als erster Volkswagen wird der neue Passat künftig auch mit einem Head-up-Display zu haben sein. Es projiziert wichtige Infos wie die Geschwindigkeit oder Navigations-Piktogramme direkt in das primäre Sichtfeld des Fahrers. Dank der Projektion des Head-up-Displays bleiben die Augen des Fahrers beim Erfassen von Daten wie der Geschwindigkeit auf die Straße fokussiert. Durch das Projizieren von Warnmeldungen in das direkte Fahrersichtfeld kann die Reaktionszeit deutlich verkürzt werden.


TDI als Biturbo
Der neue Passat wird mit neun Motoren und einem Leistungsspektrum von 88 kW / 120 PS bis 206 kW / 280 PS auf den Markt kommen. Ein antriebstechnisches Highlight ist dabei der stärkste jemals von Volkswagen angebotene Vierzylinder-Turbodieseldirekteinspritzer (TDI): ein neu entwickelter 2,0-Liter-Biturbomotor mit 176 kW / 240 PS. Sein außergewöhnlich hohes Drehmomentmaximum von 500 Nm liegt bereits bei 1.750 U/min an. Trotz des souveränen Leistungspotenzials verbraucht der 2.0 TDI beispielsweise in der Passat Limousine nur knapp über 5 l/100 km. Der 240-PS-TDI wird serienmäßig mit einem 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe (DSG) angeboten. Aufgrund des hohen Drehmoments wird Volkswagen die TDI-Topversion serienmäßig mit dem Allradantrieb 4MOTION auf den Markt bringen.

Maximal toppeffekt 280 hk (troligen 2,0 TSI från Seat Leon). Höjdpunkt i motorprogrammet blir däremot 2,0 BiTDI med 240 hk och hela 500 Nm vridmoment redan från 1750 varv per minut. Denna Power-Diesel kombineras standardmässigt med en 7-växlad DSG (troligen samma som i Multivan) och 4Motion fyrhjulsdrift.

http://www.volkswagen.de/de/technologie/der-neue-passat.html

Peter-C
2014-06-30, 23:06
Det ska bli intressant att följa.

Verkar vara ett rejält generationslyft.

"Head up" display är ju avancerat. Har bara kört en bil med den utrustningen, kändes ovanligt att ha hastighetsvisning som såg ut att vara någonstans halvvägs ut på motorhuven fast i rutan :).

/Peter

Marcus
2014-06-30, 23:25
Mer information:


Volkswagen Passat får en hel del ny teknik. Ett exempel är Park Assist 3.0 som både kan fickparkera och parkera bilen i rät vinkel mot vägen, exempelvis på en stormarknad. Park Assist 3.0 kan köra in i och ut ur luckan.

Ett annat exempel är Trailer Assist som hjälper till när du ska backa eller parkera med släp. Föraren bestämmer färdriktningen med en spak på backspegeln och därefter tar systemet hand om styrningen.

Volkswagen Passat får också fyra kameror runt bilen i ett system som kallas Area View. På så sätt ska föraren ha koll på vad som händer kring bilen.

Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140630/nya-volkswagen-passat-premiaren-narmar-sig

Peter-C
2014-06-30, 23:47
Riktigt snygg på bilderna.

Trailer assist kan innebär ett problem.
Har alltid hävdat att en ”riktig karl” kan backa med släp. Det gäller ju inte längre om Trailer assist slår igenom…. ;)

/Peter

Lilla_Vargen
2014-07-01, 20:58
Intressant läsning alla gånger :-D

Marcus
2014-07-03, 09:33
Digitala instrument:
4638

Jag har sett lite olika uppgifter angående tillgängliga motoralternativ. Auto Bild anger följande alternativ:

- 1.4 TSI mit 125 oder 150 PS
- 1.8 TSI mit 180 PS
- 2.0 TSI mit 220 oder 280 PS
- 1.6 TDI mit 120 PS
- 2.0 TDI mit 150, 184 oder 240 PS.

Dessutom anges en hybrid, i grunden samma system som i Golf GTE. Dock med högre total effekt på 211 hk och 400 Nm.

Gute Fahrt anger i nummer 7 följande motoralternativ:
- 1.4 TSI 125, 150 (ACT)
- 1.8 TSI 180
- 2.0 TSI 220, 280
- 1.6 TDI 120
- 2.0 TDI 150, 190, 240 (BiTDI)

Intressant att det anges olika effekt för mellandieslen med 2 liters volym. 184 hk är ju den effekt som används i de MQB-baserade modellerna just nu, men samtidigt har Audi A4 och Audi A6 precis fått effekten höjd till just 190 hk i 2.0 TDI i samband med uppdatering till avgasnorm EU6...

I samma nummer av Gute Fahrt anges att Passat kommer att kunna utrustas med samma typ av progressivstyrning som används i Golf GTI.

Marcus
2014-07-03, 21:04
Nya Passat är nu avtäckt i Potsdam:

4640
4646
4647
4641
4642
4643
4644
4645
4648
4649
4650
4651

http://www.autobild.de/artikel/vw-passat-b8-autosalon-paris-2014-4488657.html

- - - Uppdaterad - - -

Fler bilder
4652
4653
4654

http://youtu.be/OEX2q8AG0Z4
4655
4656

Cullberg
2014-07-03, 21:17
Jäkligt snygg!

Peter-C
2014-07-03, 21:23
Instämmer!

Active Info Display

Verkar ju som att den är helt konfigurerbar. Ponera att man vill byta plats på bensinmätare och temp mätare. Det fixar man kanske med VCDS…. Det gäller att inte tweaka bort hastighetsmätaren, bra att ha.

/Peter

Amazonas
2014-07-03, 21:29
Jäklar så snygg! Kommer nog bli byte av Superben tidigare än planerat :D

Lilla_Vargen
2014-07-03, 21:40
Oj, oj, oj, oj vad sober och ngt lite elakt elegant den är.
Snygg!

Finns ju vissa detaljer som säkert kommer att irritera vissa men tycker det är ett stort steg från nuvarande Passat och i definitivt rätt riktning :-D

Amazonas
2014-07-03, 21:44
Känns som det kommer bli lite svårare att kränga A4/A6 i fortsättningen :) Bara hoppas de inte rostar o får galvsläpp nu då.

Hammarby Sjöstad
2014-07-03, 21:48
Ser bra ut!

Amazonas
2014-07-03, 22:16
Fejkade utblås precis som på Octavia RS, känns inte premium :(

4657

Peter-C
2014-07-03, 22:28
Nej ”kulisser” imponerar inte så mycket. Det är ju ganska vanligt nu för tiden med fejk rör. Är där ett rör så ska det vara "på riktigt", annars är det lite löjeväckande.

I övrigt är det väldigt positivt så långt.

Amazonas
2014-07-03, 22:29
Kan ju va som på Octavia RS att diesel får fejk och bensinarna fungerande utblås. Laddhybrid på 211 kusar var ju helt ok, synd bara på 5 mil räckvid. Lite bättre kunde de väl kommit med för att slå konkurrenterna. Hänger väl ifs på prislappen också.

Marcus
2014-07-03, 22:36
Kan ju va som på Octavia RS att diesel får fejk och bensinarna fungerande utblås. Laddhybrid på 211 kusar var ju helt ok, synd bara på 5 mil räckvid. Lite bättre kunde de väl kommit med för att slå konkurrenterna. Hänger väl ifs på prislappen också.

Vilka är konkurrenterna som erbjuder mer?

- - - Uppdaterad - - -


Fejkade utblås precis som på Octavia RS, känns inte premium :(


Håller med om att det känns lite pinsamt, men tyvärr verkar det vara det utförande som gäller numera, även i premiumklassen.

Peter-C
2014-07-03, 22:39
Generellt sett är det bra motoralternativ, finns ju något som kan passa de flesta.

Laddhybrid är ju modernt och attraktivt på tjänstebils sidan då det ger hög rabatt på förmånsvärdet, det är väl främsta fördelen.

/Peter

Marcus
2014-07-03, 22:48
R-Line front:
4658

R-Line sida:
4659

4660
4661
4662

Amazonas
2014-07-03, 22:50
Vilka är konkurrenterna som erbjuder mer?

- - - Uppdaterad - - -



Håller med om att det känns lite pinsamt, men tyvärr verkar det vara det utförande som gäller numera, även i premiumklassen.

Är väl ingen som erbjuder mer vad jag vet, just det som är lite tråkigt. Hade de presenterat en laddhybrid som klara 10 mil hade de ju haft ngt som de andra saknar :)

Amazonas
2014-07-03, 22:59
Designen på sedanen är riktigt lyckad, ser fasiken bättre ut än varianten, till skillnad mot B6/B7.

4664

Peter-C
2014-07-03, 23:00
Helt klart! Sedanen är snyggast.

Marcus
2014-07-03, 23:01
Är väl ingen som erbjuder mer vad jag vet, just det som är lite tråkigt. Hade de presenterat en laddhybrid som klara 10 mil hade de ju haft ngt som de andra saknar :)

Kan säkert finnas flera anledningar till det varav det mest lättgissande är:
- Liknande batteriteknik / systemteknik från underleverantörer och därmed likartat erbjudande?
- En högre kapacitet skulle ge ett markant högre pris och därmed skulle man missa marknaden?
- Hybridmodellerna framöver kanske kommer att erbjudas i olika kapacitetssteg och att detta är steg 1?

Hammarby Sjöstad
2014-07-03, 23:01
Håller med om att de fejkade utblåsen inte känns bra, men det kan man väl lösa med ett sportavgassystem kanske? :)

Marcus
2014-07-03, 23:03
Håller med om att de fejkade utblåsen inte känns bra, men det kan man väl lösa med ett sportavgassystem kanske? :)

Har man sådana idéer så köper man säkert inte någon utav TDI-modellerna ändå... (uttalande baserat på min egen erfarenhet av TDI-marknaden och dess förare/ägare där detaljer som sportavgassystem är ointressant, huvudsaken är att det går snabbt och snålt = effektivt)

Hammarby Sjöstad
2014-07-03, 23:16
Marcus,

Är det inte samma utblås på bensinarna tror du?

Marcus
2014-07-03, 23:20
Tyvärr har jag inte en aning :confused:

Hammarby Sjöstad
2014-07-03, 23:24
Nej det kan vi ju inte veta, men jag gissar det.

Marcus
2014-07-03, 23:26
Samtidigt är det väl så att TSI-modellerna förutom eventuellt TSI-Ecofuel - lär vara helt ointressanta för större delen av kundgruppen i Sverige och även i övriga Europa...

Hammarby Sjöstad
2014-07-03, 23:28
Absolut lär det säljas mest dieslar.

NOlsson
2014-07-03, 23:38
Fliker in lite här, angående "låtsas"-ändrör...
Som tidigare nämnt så använder sig många utav detta, t.o.m på en RS4/5/6/7 är det två "små" verkliga rör inuti det stora ovala...

;-)

Marcus
2014-07-04, 00:01
Kort summering av Auto Bilds Stefan Voswinkel som provsuttit på plats i Potsdam:


Fazit
Man muss kein Prophet sein, um den Erfolg des neuen Passat vorherzusehen. Das Design ist frisch, die Technik auf dem neuesten Stand, und der Verbrauch gezügelt. Überraschend ist jedoch, wie dicht der Passat der Premium-Konkurrenz aufs Blech fährt. Wo die Konzernstrategen noch Platz für den Audi A4 sehen, erschließt sich mir nicht.

Denna text tyckte jag var lite rolig :)


Vor allem die Front mit dem üppig verchromten Grill strahlt genau die Portion Selbstbewusstsein aus, die es für ein Abo auf der linken Spur der Autobahnen dieser Republik braucht. Von der natürlich die Kombi-Version Passat Variant ebenfalls profitiert.

Mange.k
2014-07-04, 09:04
Hmm en sedancomeback om ett par år kanske, får vänta ett tag å se om dom fått bukt på lacken

Marcus
2014-07-04, 11:00
http://youtu.be/KHKh1YSWd3o

Amazonas
2014-07-04, 11:05
Fliker in lite här, angående "låtsas"-ändrör...
Som tidigare nämnt så använder sig många utav detta, t.o.m på en RS4/5/6/7 är det två "små" verkliga rör inuti det stora ovala...

;-)
Visst är det så, dock lite snyggare utfört än på Passaten. Där är i alla fall rören inne i själva ändröret så att säga. Tycker det ser B ut på t.ex vintern när man bara ser avgaser på ena sidan av bilen :)

outrunner
2014-07-04, 17:52
Då blir det en sväng till närmaste VW-handlare på torsdag för beställning.
En sån här godsak får man ju inte bara missa.
Plötsligt kändes min Golf 7 -13 väldigt gammal/spartansk.

Jädrans VW :-)

Marcus
2014-07-04, 21:11
Spännande! Vilken specifikation blir det? :)

Peter-C
2014-07-04, 22:18
Då blir det en sväng till närmaste VW-handlare på torsdag för beställning.
En sån här godsak får man ju inte bara missa.
Plötsligt kändes min Golf 7 -13 väldigt gammal/spartansk.

Jädrans VW :-)

Det blir nog svårt att beställa. Bilen finns inte i konfiguratorn, varken hos volkswagen.de eller volkswagen.se. Du får väl se vad de säger och meddela oss utfallet :).

Lite infofilmer från DE siten:

Variant



http://emosite.volkswagen.de/esn/passat/?culture=de_DE#passatvariant

Sedan


http://emosite.volkswagen.de/esn/passat/?culture=de_DE#passat

/Peter

outrunner
2014-07-04, 23:16
Hej.
Bilen är beställningsbar från den 10 Juli enligt vw.se

Och det är på torsdag... :-)

Peter-C
2014-07-04, 23:47
Hej.
Bilen är beställningsbar från den 10 Juli enligt vw.se

Och det är på torsdag... :-)

Ahha Undrade just varför du skrev torsdag :D. Nu vet du nästan mer om nya Passaten än säljaren kanske ;).

/Peter

Cullberg
2014-07-07, 09:33
Om någon är mer intresserad av nya Passat så kan jag skicka mer info från svw på mail. För mycekt text för att lägga upp =)

outrunner
2014-07-10, 17:54
Hej.

Nu kan man bygga Passat på vw.s sida.

(Blev dyr.....)

Marcus
2014-07-10, 22:46
Konfiguratorn eller prislistan kan inte vara helt klar? Det saknas många drivline-alternativ. Redan med instegsdieseln 2,0 TDI 150 med DSG och helt normalt utrustning så blir bilen väldigt icke prisvärd. Dyr! Den utgående modellen framstår än mer som ett superklipp i de kampanjer som pågår nu (Alltrack och Premium R). Jag gissar att fler drivline-alternativ tillkommer och att prislistan kommer att justeras så att dyra tillval som läder och LED-strålkastare med mera paketeras till prisvärda paket. Annars kommer man nog att tappa mark...

Amazonas
2014-07-10, 23:04
Detta kändes ju rätt B att det inte var std år 2014...

"Knäkrockkudde på förarsidan, bältesindikator och bältessträckare för baksätet, 4300:-"

Bältesindikator för baksätet är väl dessutom ett krav för 5 stjärnor i EuroNcap? Knäkrockkudde har ju till och med min sketna Skoda...

Saknar dock tillvalet "Utökat rostskydd med ordentlig galvning" :P

Peter-C
2014-07-10, 23:18
Var inne och tittade på konfiguratorn. Det är säkert en del som återstår att lägga upp. I stort sett ingen paketering. Det kommer säkert. Konkurrenterna erbjuder ju paket …..

/Peter

Marcus
2014-07-10, 23:42
Vi får hoppas det blir bättre :) Kan vi även önska oss samma fina bilder som visas i Audis konfigurator - som är mer verklighetsnära. Tycker bilderna som Volkswagen använder i sin konfigurator ger en dålig bild av hur bilarna ser ut, de ser oftast störande sämre ut än vad de gör i verkligheten. Audis motsvarande är mycket nära fotografisk exakthet, samma med Skoda och Seat.

Marcus
2014-09-28, 23:44
Fejkade utblås precis som på Octavia RS, känns inte premium :(

4657

De integrerade "fejkade" avgasutblåsen kommer med utrustningsnivå Highline, GTS i Sverige.

Peter-C
2014-09-29, 20:57
De integrerade "fejkade" avgasutblåsen kommer med utrustningsnivå Highline, GTS i Sverige.

Just den detaljen är ju mindre rolig, fakerör är ju lite lågt.... Annars ser det väldigt bra ut.

/Peter

tobbetdi
2014-09-29, 21:44
Fejkrör är ju premium, sitter på många modeller, bla audis rs modeller (de flesta iaf)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Peter-C
2014-09-29, 22:15
Du menar att röret är en ren attrapp på Audi? Det må så vara att det har större dimension än resten av systemet men att det skulle vara en ren "kuliss" låter inte roligt utan snarare löjligt ....:(.

/Peter

Henrik.M
2014-09-29, 23:24
Du menar att röret är en ren attrapp på Audi? Det må så vara att det har större dimension än resten av systemet men att det skulle vara en ren "kuliss" låter inte roligt utan snarare löjligt ....:(. /Peter

Så är tyvärr fallet på nyare R/RS bilar samt R8:a.
Tittar man in i kulissen ser man 2 mindre rör.
Kolla noga nästa gång du stöter på en sådan bil.

Skickat från min Mini Padda

Peter-C
2014-09-29, 23:37
Så är tyvärr fallet på nyare R/RS bilar samt R8:a.
Tittar man in i kulissen ser man 2 mindre rör.
Kolla noga nästa gång du stöter på en sådan bil.

Skickat från min Mini Padda

Att de är mindre är väl ok men att de inte finns alls e ju fake... Inflation :).

/Peter

Henrik.M
2014-09-29, 23:48
Här syns det ganska tydligt på en R8 (Känsliga tittare varnas) :)


http://www.designtek.eu/uploads/Projectcars/Audi-R8-Exhaust-1lr.jpg

tobbetdi
2014-09-30, 08:17
Du menar att röret är en ren attrapp på Audi? Det må så vara att det har större dimension än resten av systemet men att det skulle vara en ren "kuliss" låter inte roligt utan snarare löjligt ....:(.

/Peter

Jo, en attrapp/förlängningsrör är det dom sitter fast i stötfångaren. Detta extra rör sparar en massa pengar för tillverkaren då de inte behöver tillverka en massa olika avgassystem.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Amazonas
2014-09-30, 21:10
På en Octavia RS kan jag förstå... på en Passat för 450k, mja kanske. Men på en R8... fan där går gränsen :D

Tur det är riktiga pipor på min R i alla fall.

Marcus
2014-10-29, 10:14
VW Passat B8 (2014) - Ein Auto für Agenten?


http://youtu.be/XG4f3c7Bjmo?list=UUJrXOOtvmGn4CF7aYaJwuHA

Marcus
2014-11-01, 22:45
700 nya karosser skrotas på grund av felaktiga svetspunkter och bilar stjäls från fabriksområdet i Emden:
http://www.autobild.de/artikel/vw-passat-b8-fertigungsprobleme-5414256.html

Stafffan
2014-11-26, 16:39
Jo, en attrapp/förlängningsrör är det dom sitter fast i stötfångaren. Detta extra rör sparar en massa pengar för tillverkaren då de inte behöver tillverka en massa olika avgassystem.


Skickas från min iPhone via TapatalkJag har läst det här om "fejkrör" och tyckte väl inte det var så mycket att bråka om. Audi har ju i alla fall sina utblås inne i prydnadsutblåsen. Men idag var jag till en VAG-återförsäljare och bad att få titta på nya Passaterna som jag visste att de hade gömt undan nånstans, även om han först försökte få mig att tro att de inte hade kommit än. Och det som ser ut som prydliga utblås är faktiskt bara kromade ramar med svart botten! Utblåsen ligger innanför på vänster sida och är riktade neråt. Och det på 240-hästars GTS:en... Hmm...

henca
2014-11-26, 19:44
Och det som ser ut som prydliga utblås är faktiskt bara kromade ramar med svart botten! Utblåsen ligger innanför på vänster sida och är riktade neråt. Och det på 240-hästars GTS:en... Hmm...

Så brukar man väl alltid göra på disel-bilar, avgasrören är riktade nedåt och ibland kan man sätta dit någon attrapp som ser ut att vara riktad bakåt.

m v h Henrik

Stafffan
2014-11-26, 20:37
Nja inte på min nuvarande diesel i alla fall, Passat TDI 170 4M, där sitter ett rör på vardera sidan riktade rakt bakåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2014-11-26, 21:14
Så brukar man väl alltid göra på disel-bilar, avgasrören är riktade nedåt och ibland kan man sätta dit någon attrapp som ser ut att vara riktad bakåt.

m v h Henrik

Det är länge sedan man gjorde så.

outrunner
2014-11-29, 11:55
Då har man varit och provkört nya Passaten.
240hästarsdieseln blev det.
Bra drag i motorn(verkligen) men kombinationen 0-gradigt och 18 tums sommardäck var inte helt lyckad...
Tyckte även att DSG-lådan var lite brysk i sina växlingar.
Audi.s motsvarighet på A4 växlar mjukare.

Sammanfattning: Bra putt i motorn, resten som man kan förvänta sig. Inget 8.e underverk om man säger så.

Gasekke
2014-11-29, 14:29
Jag har beställt en gts för "länge sedan" blev att köpa osett & otestat men fick provköra för någon vecka sedan och jag ser fram emot leverans ca V3.
Typiskt impulsköp blev det faktiskt då min VW dealer gav mig ett nästan oanständigt erbjudande på en gts med rejält med utrustningspkt.

Marcus
2014-12-01, 09:36
.....

Marcus
2014-12-01, 15:30
Auto motor & sport testar just nu nya VW Passat mot bland annat Ford Mondeo. Kollade upp deras testbil mot Transportstyrelsen. Där anges bilens fabrikat så här: VOLKSWAGEN, VW 3C. Märkligt? 3C är ju namnet på den utgående generationen...
5164

Marcus
2014-12-02, 13:13
Någon mer som har provkört nya Passat? Vilka är era intryck?

Henrik.M
2014-12-02, 14:46
Att du får känslan av "Golf chassie" i bilen är inte så konstigt med tanke på att båda bilarna bygger på MQB plattform. :)

Skrivet på forumspringaren.

Marcus
2014-12-02, 14:57
Att du får känslan av "Golf chassie" i bilen är inte så konstigt med tanke på att båda bilarna bygger på MQB plattform. :)

Skrivet på forumspringaren.

Jag är naturligtvis medveten om att det förhåller sig så, men trodde att de tekniska likheterna skulle märkas mindre. Även min Passat bygger på "Golf-teknik" men där tycker jag att det är stor skillnad i upplevelse mellan Golf generation 5/6 och Passat generation 6.

Något som jag är imponerad av när det gäller Passat är mängden intressanta och bra tillval. Praktiska och välvalda (dock saknas svart takhimmel som tillval, ännu) - Passat talar verkligen till hjärnan där.

Henrik.M
2014-12-02, 16:53
Jag är naturligtvis medveten om att det förhåller sig så, men trodde att de tekniska likheterna skulle märkas mindre. Även min Passat bygger på "Golf-teknik" men där tycker jag att det är stor skillnad i upplevelse mellan Golf generation 5/6 och Passat generation 6.

Dom delar ej heller plattform med varandra. :)
Golf 5/6 bygger på PQ35 plattformen (A5) medan "gamla" Passaten byggde på PQ46 (A6) plattformen.

Marcus
2014-12-02, 21:53
Nja, vet inte om jag helt håller med. I grunden är det nog ganska samma/lika teknik. Ser det mer som att PQ35 är mindre och något enklare än PQ46 - sådant som man idag löser inom en och samma plattform - MQB. Vad skiljer i framvagnen i teknik, mellan Passat 6 och Golf 5?

Henrik.M
2014-12-02, 22:57
Nja, vet inte om jag helt håller med. I grunden är det nog ganska samma/lika teknik. Ser det mer som att PQ35 är mindre och något enklare än PQ46 - sådant som man idag löser inom en och samma plattform - MQB. Vad skiljer i framvagnen i teknik, mellan Passat 6 och Golf 5?

I grund och botten är det precis samma teknik mellan Passat 3C och Golf 5/6.
Men som du själv skriver.

PQ35 : Lite mindre och sportigare bilar.
PQ46 : Stora familjebilar.
MQB : "Allt i ett" dvs en adaptiv plattform.

Med MQB kommer vi nog att få se mycket mer "samma lika" komponenter mellan bilarna.
Det medför automatisk att bilarna känns i mångt och mycket likadana gällande egenskaper och känsla , det som skiljer är storleken.
MEN förmodligen löser ingenjörerna känslan mellan bilarna också , bara dom vill. :)

Stafffan
2014-12-10, 14:51
Någon mer som har provkört nya Passat? Vilka är era intryck?
Jag provkörde nya Passaten förra söndagen, under premiärhelgen. Tyvärr fanns bara en 150-hästars TSI med manuell låda tillgänglig för provkörning då. Hade jag inte vetat bättre, så hade mitt intresse för Passat svalnat efter den turen.

Men veckan efter fick jag möjlighet att provköra en GTS Sportscombi. Och vilken skillnad på temperament! Rena racern i jämförelse med TSI:n!

Ser verkligen fram emot leveransen av min nya GTS...

Hamburger SV
2014-12-18, 16:59
Samma här, provkörde 240 hästars, grymt skön känsla och inredningen börjar likna premium. Ser fram emot att få "min", men det verkar dröja till mars :-(

Marcus
2014-12-19, 11:19
Kan man få en lägre sittposition med de sportstolar som är standard till GTS (tillval till övriga) än med de sportstolar som ingår i GT-specifikationen? När jag testade Passat upplevde jag att sittpostionen var för hög även i lägsta läget, precis som i gamla Passat.

Autobild TV: Erster Vergleich der Allrad-Kombis: Passat vs. A4 vs. 330d (2014)

http://youtu.be/kvU28QW37wE

Marcus
2016-01-26, 13:51
......

vfr
2016-01-26, 16:20
Du skriver högre förbrukning. Har du jämfört med gamla bilens förbrukning som ny, eller som den drog nu innan bytet? Dieslarna brukar ta rätt många mil innan förbrukningen går ner från initiala siffror. Hade förra bilen också 4-motion? Kan ju annars påverka en del...

Trevlig rapport! :)

Fredrix
2016-01-26, 20:26
Volkswagen ligger i kampanjrace nu.
Passat GTS och Passat alltrack GTS, 50.000:- i rabatt.

P.Hagel
2016-01-26, 20:30
Intressant läsning,min nya kommer till veckan ;)

Peter-C
2016-01-26, 20:45
@Marcus

Skoj att få ta del av din utvärdering efter 1 månads nyttjande.

DSG egenskaperna känner jag igen från sentida versioner oavsett modell (tänker bla på vår Golf 7 SC). Det ligger i tiden. Ibland önskar man sig ett läge mellan ”D” och ”S”.

Bred är den, mycket tilltalande :).

Rattreglagen för farthållare vänjer man sig vid.
Radarversionerna är bra. I min Golf R brukar jag ställa just farthållaren i ”Eco mode” i manuell körprofil (ej Eco i övrigt). Den går mjukare både i acc och retardation vilket är extra märkbart på R:n. På SC:n är den i normal mode då denna av naturliga skäl är betydligt lugnare.

/Peter

Marcus
2016-01-26, 22:52
Du skriver högre förbrukning. Har du jämfört med gamla bilens förbrukning som ny, eller som den drog nu innan bytet? Dieslarna brukar ta rätt många mil innan förbrukningen går ner från initiala siffror. Hade förra bilen också 4-motion? Kan ju annars påverka en del...Trevlig rapport! :)

Hmm... Svårt att minnas förbrukningen som ny på min förra. Jag drog iväg på 500 mils Europaresa direkt när den var ny så den fick smaka på toppfart direkt. Länge sedan nu. Den var framhjulsdriven. Men inte ens med 18" hjul och högt Autobahn-tempo drog den som denna nya gör nu. Men jag har hört andra som gått från framhjulsdriven till fyrhjulsdriven Passat vittna om kraftigt ökad förbrukning. Just nu är fyrhjulsdrift och parkeringsvärmare huvudmisstänkta som förbrukningstjuvar - samt lite inkörningsförbrukning då.
- - - Uppdaterad - - -

Stafffan
2016-01-30, 08:30
Du skriver högre förbrukning. Har du jämfört med gamla bilens förbrukning som ny, eller som den drog nu innan bytet? Dieslarna brukar ta rätt många mil innan förbrukningen går ner från initiala siffror. Hade förra bilen också 4-motion? Kan ju annars påverka en del...

Trevlig rapport! :)

Min GTS 2015 drar mindre än den förra bilen som var en TDI 170 4-M från 2012. Redan från första milen med den nya märkte jag att den var snålare.

Marcus
2016-01-30, 09:39
En av skillnaderna där är att du gick från Haldex 4 till Haldex 5. :) Jag gick från ingen Haldex till Haldex 5... Men får hoppas det blir bättre över tid.

magnusT
2016-01-30, 16:36
Har ni några förbrukningssiffror att redovisa?
Intressant att se vad dom tar i verkligheten.

outrunner
2016-01-30, 19:35
Hej.
Har nu haft min Tsi220 GT i en månad så här kommer en liten rapport.
I mångt och mycket håller jag med Marcus då vi har liknande utrustning.(DCC, Led-high)
Men det finns skillnader: Jag har R-linepaketen på min bil, svart innertak, annan ratt mm mm. Skiljer en del utvändigt också.
Stolarna i min bil är väldigt sköna, sportstolar med bra sidostöd. Nappa-skinn.
Bilen känns väldigt stabil i de flesta situationer, men även förhållandevis alert.(Kommer från en Golf GT-13)
Bilen är ca 370 kg tyngre än min golf så det märks ju.
Bilen hade gått ca 600 mil när jag köpte den så jag hade ej specat utrustningen.
Den har glastak vilket jag förmodligen ej hade valt.
Men nu sitter det ju där... ;-)
Sammanfattning: En otroligt väl genomtänkt bil som är väldigt bekväm att köra och åka i.
Motor-växellåda samspelar utmärkt.
Chassiet fungerar väldigt bra.
Mycket rymlig.
Snygg.
Just mitt exemplar/modell är väldigt ovanlig så man skiljer sig lite från alla andra Passater :-)

P.

Peter-C
2016-01-30, 20:03
@Outrunner

Positivt att vi får in lite mer feedback som rör Passat 8. Har faktiskt inte åkt/kört någon än. Glastaket väger inte så mycket så det gör mindre skillnad, dock tycker det är en höjdare att bruka på sommarhalvåret. DCC är väldigt trevligt (har det på en av golfarna).

/Peter

Andersson Racing
2016-02-08, 11:41
0,59l/mil i snitt på 1500 mil.
(Passat tdi SC 150 hk dsg)

P.Hagel
2016-02-08, 18:26
Hämtade ut min Tjänstebil idag,skall bli intressant att se hur DSG-lådan fungerar i FWD mot AWD,som jag hade i somras.
Både på växlingarna o förbrukningen.
Den med 4-hjulsdrift jag körde i somras med 1000 mil,så pajjade frihjulsnavet,och växlade som den ville o rusade.

så det skall bli kul att jämföra lite.
Har dock åkt A4:a Quattro 2015 med samma motor 190hk Dieseln,och den gick gott nu på slutet då jag kört 2000mil med den sedan oktober.

Så nu skall här jämföras.
Ca: 400mil i månaden blir det i denna passat.

Marcus
2016-02-08, 20:19
.....

P.Hagel
2016-02-08, 21:31
Första Passaten va en hyrbil,sedan fick jag audin när Passaten pajja,som jag kört med tills nu.

Mulder-_-
2016-02-15, 17:59
Körde min fars passat sc gts 240 tdi 2015 i helgen, blev ca 40 mil (var på svenska rallyt :) ) Några intryck:

Motorn är riktigt trevlig & stark, stor skillnad mot t.ex. min 170 hk -12:a. Märks att det är 500 Nm i vridmoment.
Som det nämndes tidigare, att man flyttat farthållaren från den lilla spaken till knappar på ratten är tyvärr en rejäl försämring.
Radar-funktionen på farthållaren, kanske bra på motorväg men på landsväg samt 2+1 väg känns det inte så användbart.
Stolarna är mkt sköna, ergo Comfort modell.
Backkameran nu dold bakom VW märket: ingen smutsig lins längre samt det är skarpare bild jämför med tidigare.
Växelspaken(DSG) känns som man fick ta i för att byta växel, känns mer "premium" på min -12.. ? Ngn annan som reflekterat över detta?

sturebyking
2016-02-28, 18:47
Nu ska min Passat B8 150hk diesel återkallas, "Teknisk uppdatering 23S3" kondensvatten i intercoolern. Någon annan som fått brev ang 23S3?
(O

Marcus
2016-02-28, 20:14
Nej. När är din tillverkad? Vecka/år.

Peter-C
2016-02-28, 21:06
Slå in chassinr 17 tkn för att ställa fråga om eventuell kommande åtgärd på fordonet ifråga, ”abfrage feldmaßnahme”.

http://www.volkswagen.de/de/servicezubehoer/VolkswagenService/rechte_marginalspalte/abfrage_feldmassnahmen.html

/Peter

Marcus
2016-02-29, 11:42
Tack Peter! Jag hade en aktion på min bil. 97BP - A-Steckverbindung prüfen.

P.Hagel
2016-02-29, 14:40
Har nu kört 300 mil sedan 8/2 tankat 4 ggr = helt okej.
Ny bil,dubbdäck mycket värmare som värmt.

Perra79
2016-03-08, 20:12
Hej.
Har nu haft min Tsi220 GT i en månad så här kommer en liten rapport.
I mångt och mycket håller jag med Marcus då vi har liknande utrustning.(DCC, Led-high)
Men det finns skillnader: Jag har R-linepaketen på min bil, svart innertak, annan ratt mm mm. Skiljer en del utvändigt också.
Stolarna i min bil är väldigt sköna, sportstolar med bra sidostöd. Nappa-skinn.
Bilen känns väldigt stabil i de flesta situationer, men även förhållandevis alert.(Kommer från en Golf GT-13)
Bilen är ca 370 kg tyngre än min golf så det märks ju.
Bilen hade gått ca 600 mil när jag köpte den så jag hade ej specat utrustningen.
Den har glastak vilket jag förmodligen ej hade valt.
Men nu sitter det ju där... ;-)
Sammanfattning: En otroligt väl genomtänkt bil som är väldigt bekväm att köra och åka i.
Motor-växellåda samspelar utmärkt.
Chassiet fungerar väldigt bra.
Mycket rymlig.
Snygg.
Just mitt exemplar/modell är väldigt ovanlig så man skiljer sig lite från alla andra Passater :-)

P.


Vad har TSI 220 för bränsleförbrukning, är väldigt nyfiken på den motorn.

outrunner
2016-03-08, 20:23
Hej.

Har sedan köpet legat på ca 0,9 liter per mil.
Mycket korta körningar drar upp snittet rejält.
Långkörningar med blandad 70-90-100 väg då hamnar jag på ca 0,6-0,65 l/mil.
Med odubbade vinterdäck 205/60-16.
Bilen har gått knappt 1000 mil så förbrukningen kommer minska.....hoppas jag.
OBS. Min bil är ju framhjulsdriven. Ej en Alltrack alltså.

P.

- - - Uppdaterad - - -

Ska tilläga: Har aldrig haft en bil med så fint avstämt ESP-system. Min Golf-7 jag hade innan var klart sämre avstämd.
Passaten går underbart på vägen, vare sig det är halt eller ej.

Perra79
2016-03-08, 21:03
Hej.

Har sedan köpet legat på ca 0,9 liter per mil.
Mycket korta körningar drar upp snittet rejält.
Långkörningar med blandad 70-90-100 väg då hamnar jag på ca 0,6-0,65 l/mil.
Med odubbade vinterdäck 205/60-16.
Bilen har gått knappt 1000 mil så förbrukningen kommer minska.....hoppas jag.
OBS. Min bil är ju framhjulsdriven. Ej en Alltrack alltså.

P.

- - - Uppdaterad - - -

Ska tilläga: Har aldrig haft en bil med så fint avstämt ESP-system. Min Golf-7 jag hade innan var klart sämre avstämd.
Passaten går underbart på vägen, vare sig det är halt eller ej.


Tackar för svar, är framhjulsdrivna versionen i sedan utförande jag är sugen på så förbrukningen är inte så farlig ändå, med tanke på att den inte gått allt för långt än... Skulle vara intressant om du håll oss uppdaterade på förbrukningen så man ser vad som händer när bilen rullat lite längre :-)

mtm
2016-03-14, 22:39
Någon som är en lycklig ägare till en GTR?

Har precis beställt en och kan inte bärga mig. :D

Provkörde en och med nuvarande kampanjpris kunde jag inte låta bli.

sturebyking
2016-03-19, 16:31
Nej. När är din tillverkad? Vecka/år.

Februari 2015, vecka vet jag inte. Kollade länken ovan om de va fler återkallelser och de va det 97BP, något ang en en kontakt.
I går kom brevet med den återkallelsen.

Marcus
2016-03-19, 23:48
Har varit inne för 97BP. Allt var i sin ordning. Är det inte i sin ordning så kan det vara orsak till märkliga och svårspårade elfel.

P.Hagel
2016-03-21, 15:00
snart 600 mil sedan 8 Februari o 0,49 :) Med dubbdäck

mtm
2016-07-11, 23:20
Nu har vi haft bilen i snart en månad. Helt klart nöjda hittills. Lite småbuggig mjukvara som förhoppningsvis fixas allteftersom samt lite problem med dynaudio (se annan tråd).

På lördag ger vi oss av på en 3 veckors Europasemester med den. Har jag tid, ork och lust kanske jag skriver någon slags recension efter resan.

Ska försöka ta mig förbi MTM i Wettstetten under resans gång. De har fortfarande inte trim till GTR:en, så jag tänkte elda på dom lite med mitt besök. :D

http://i64.tinypic.com/2qlubuo.png

Bilen är folierad i mintgrön (svart tak och backspeglar). Kommer en video på folieringen så småningom.

J.L
2016-07-12, 06:44
Nu har vi haft bilen i snart en månad.
Bilen är folierad i mintgrön

Grattis till nya bilen, härlig nyans med folieringen, ett bra lackskydd dessutom.

Glöm inte att utnyttja ditt gratis medlemskap i klubben.

Ha en härlig semester!

Marcus
2016-07-12, 11:38
.....

mtm
2016-07-12, 13:25
Grattis till nya bilen, härlig nyans med folieringen, ett bra lackskydd dessutom.

Glöm inte att utnyttja ditt gratis medlemskap i klubben.

Ha en härlig semester!

Tack!

Ja, precis. Det var hela poängen med folieringen (lackskydd), annan färg var bara en bonus. :)

Huven och främre stötfångare har dubbelt lager folie och sen sitter det en transparent skyddsfilm över främre strålkastarna.

sturebyking
2016-07-13, 22:28
Jag kom också just tillbaks efter en liten tur på kontinenten. I år under fyra veckor blev det 6582 km -slog 2008 år rekordet som bara va 6402 km. Vanligtvis brukar det vara strax under 6000 km. Bilen hade innan resan gått 4580 km så nu har den gått mer de senaste 4 veckorna än va den gjorde från att jag köpte den i november förra året. Håller med Marcus att det nya chassit är trevligare än det förra Passat chassit (hade tidigare en 2011) och denna B8 går mycket bättre på vägen, förvisso har jag nu 18 fälgar mot tidigare 17 samt nu sportchassi. Märkte också att förbrukningen sjönk efter några dgr med ej svensk diesel.
Jag har dock lite att klaga på - inrednings knäppningar och gnek. Har lokaliserat några grejer som jag fixat tex handskfacket, list runt vänster diskant, justerat främre passagerardörr, yttre blanka lister som möter varandra framför backspegeln förardörr men det är fortfarande några ljud som ibland stör. I övrigt är ju bilen kanon tyst.
Sen fick jag ett rejält dörruppslag vid Como sjön, men fick tag på en "Robban" hos Smartrepair Globen Stockholm som trollade bort bucklan för 1000 kr - klart värt, rekommenderas.

Fråga; har 150 Tdi - fwd - DSG6 och upplever att det ibland smäller vid nedväxlingar från 3an till 2an, särskilt vid lite högre varv när man vill motorbromsa mer på tex Alpernas slingervägar nedåt, är det normalt?

Annars tyckte jag att DSG i sportläge var perfekt på slingervägarna, både uppåt och nedåt.

/O

Marcus
2016-07-14, 13:32
Håller med om att S-läget är bra och att föredra på passvägar. Några smällar vid nedväxlingar har jag inte märkt.

Marcus
2016-07-14, 19:19
Om det kan vara intressant för någon som fungerar på Passat så kan jag meddela att i bagaget hade jag två fullstora resväskor, en dubbelbarnvagn med tillbehör, en resesäng med tillhörande madrass, en ryggsäck, en stor typ hockeytrunk, en mindre mjuk kylväska, en kameraväska, tre paket blöjor med mera smått och gott. Allt gick in under insynsskyddet. Knappt jag trodde det var sant :)

Passat-GTS
2016-07-14, 19:30
Har en 2016 GTS som jag endast hunnit köra 220 mil med, men jag är mer än nöjd än så länge. Tog det mesta i utrustningsväg förutom Safe Tech paketet. DCC fungerar utmärkt, även DSG suverän. Hade tidigare 2011 Skoda Octavia TDI 140 hk 4WD, Passaten drar betydligt mindre bränsle trots 100 hk mera.


Skickat från min iPad med Tapatalk

sturebyking
2016-07-14, 21:20
Om det kan vara intressant för någon som fungerar på Passat så kan jag meddela att i bagaget hade jag två fullstora resväskor, en dubbelbarnvagn med tillbehör, en resesäng med tillhörande madrass, en ryggsäck, en stor typ hockeytrunk, en mindre mjuk kylväska, en kameraväska, tre paket blöjor med mera smått och gott. Allt gick in under insynsskyddet. Knappt jag trodde det var sant :)

Fick ni plats med "dricka" från norra Tyskland också? Vi är bara 2st numera när vi åker (en unge va hemma och jobbade och den andra flög ned till Sardinien och va med oss en vecka sen flög han hem) så vi fick plats med en hel del dricka...

Marcus
2016-07-14, 23:27
Vi fick med oss en hel del drickbart också, men inte under insynsskyddet :) Det finns massor med utrymmen att utnyttja även i kupén :) ...så kan man ju lasta ut till tak där bak.

Marcus
2016-08-30, 13:17
.....

christian.p
2017-01-12, 12:59
Har en 2016 GTS som jag endast hunnit köra 220 mil med, men jag är mer än nöjd än så länge. Tog det mesta i utrustningsväg förutom Safe Tech paketet. DCC fungerar utmärkt, även DSG suverän. Hade tidigare 2011 Skoda Octavia TDI 140 hk 4WD, Passaten drar betydligt mindre bränsle trots 100 hk mera.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Bara jag som inte valde DCC? börjar kanske ångra att man inte la till det också, men någonstans måste det ju vara stopp tyvärr.

Marcus
2017-01-12, 15:28
Bara jag som inte valde DCC? börjar kanske ångra att man inte la till det också, men någonstans måste det ju vara stopp tyvärr.

Vilken modell har du beställt i vilken utrustningsnivå? DCC ingår bland annat i GTS och GT TSI 220.

christian.p
2017-01-12, 15:31
Vilken modell har du beställt i vilken utrustningsnivå? DCC ingår bland annat i GTS och GT TSI 220.
Gt 190hk

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Marcus
2017-01-12, 15:47
Om du är nöjd med chassit så som det är så finns väl ingen anledning att välja DCC. Jag har kört flera Passat generation 8, både grundutförande och GT utan DCC och jag tycker chassiavstämningen är mycket finstämd, där har VW sannolikt lagt ned en hel del tid. God komfort men ändå tydligt stram på ett skönt sätt.

christian.p
2017-01-12, 15:54
Om du är nöjd med chassit så som det är så finns väl ingen anledning att välja DCC. Jag har kört flera Passat generation 8, både grundutförande och GT utan DCC och jag tycker chassiavstämningen är mycket finstämd, där har VW sannolikt lagt ned en hel del tid. God komfort men ändå tydligt stram på ett skönt sätt.

Nä jag ska inte ändra, nu har jag ändrat färdigt.

Såhär blev min bil.

http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html#summary/31356/34140/3G5C8R$GPACPAC$GPM3PM3$GPN1PN1$GPW1PW1$GZD6ZD6/2017/2/F14%200Q0Q/F56%20%20%20%20%20TO/GPA5PA5,GPEXPEX,GPJRPJR,GPN5PN5,GPW9PW9,GW51W51,GW 54W54,GWD4WD4,GWL7WL7,GWLHWLH,GWY5WY5,MAHV1M6,MFGS VL3,MHIM6NW,MINDFC1,MKBB6SH,MKSUKA2,MLRA2ZD,MMFA9S 8,MSBR8SP,MSPU79D,MSSHVW0,MTRW3CX/+/+

Marcus
2017-01-12, 15:58
Trevlig specifikation :)

Dez_76
2017-01-25, 13:47
Kul att läsa era erfarenheter.
Jag har äntligen beställt en ny tjänstebil. Blev en Passat Alltrack GTS som ska byggas V7.


http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html?hideSections=FinanceInformation&context=PDF#colours/31356/34142/3G5C9T%5CGPACPAC%5CGPJQPJQ%5CGPM3PM3%5CGPN1PN1%5CG PW1PW1%5CMSNRS5Y%5CGWD4WD4%5CGWLLWLL%5CGZD6ZD6/2017/2/F14%25200Q0Q/F56%2520%2520%2520%2520%2520TO/GPA5PA5,GPERPER,GPJRPJR,GPW9PW9,GW51W51,GW54W54,GW L7WL7,GWLHWLH,GWY5WY5,MAHV1M6,MFGSVL3,MINDFC1,MKSU KA2,MLRA2ZD,MMFA9S8,MSBR8SP,MSNRSB3,MSPU79D,MTKV4F 2,MTRW3CX

christian.p
2017-01-25, 13:51
Kul att läsa era erfarenheter.
Jag har äntligen beställt en ny tjänstebil. Blev en Passat Alltrack GTS som ska byggas V7.

]
Go bil med go spec, hade också valt gts om den klarat miljökravet på företaget. Vi har max 150g/km och gts har ju 152g/km [emoji35]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Dez_76
2017-01-26, 13:08
Vad surt när det skiljer så lite. Var faktiskt lite tveksam till om man skulle godkänna bilen för mig med.
Företaget vill att vi prioriterar hybridbilar, tyckte jag skulle välja Passat GTE i stället.

Perra79
2017-01-26, 15:43
Bra spec dock så skulle jag även kryssa i navigation och DAB-radio som pricken över i:et

christian.p
2017-01-26, 15:45
Vad surt när det skiljer så lite. Var faktiskt lite tveksam till om man skulle godkänna bilen för mig med.
Företaget vill att vi prioriterar hybridbilar, tyckte jag skulle välja Passat GTE i stället.
Får man fråga vad priset slutade på efter alla rabatter?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Dez_76
2017-02-01, 22:11
Får man fråga vad priset slutade på efter alla rabatter?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Tror det hamnade strax under 370"

Marcus
2018-05-23, 11:27
Utgår från och med produktionsvecka 31/2018:

2,0 TSI 220
1,6 TDI 120
2,0 TDI 240

2,0 TDI 190 framhjulsdriven har redan utgått.

samt för Sverige icke aktuella motorer:
1,4 TSI 125
1,8 TSI 180

Kingen
2018-05-23, 13:35
Hej,

Köpte en Passat Alltrack GTS 2017 i helgen. En sak som jag tycker är märkligt är att när man trycker och håller inne "låsa upp knappen" på nyckeln så går inte rutorna ner så som de har gjort på min gti, audi, skoda etc.. är det någon comfort inställning jag behöver bocka i på displayen/Nav eller? För visst ska detta fungera?

En annan sak som stör mig är att det verkar som att 2018 modellerna av Alltrack GTS har elektriskt infällbara speglar som standard, min ser jag saknar den symbolen vid spegelreglaget så jag utgår ju då ifrån att den inte har, men det känns snålt på en så pass dyr bil att inte ha det standard. Någon som vet om det var standard eller ej på en 2017 GTS?

Fredrix
2018-05-23, 16:34
I konfiguratorn har Passat GTS valet "Ytterbackspeglar, elektriskt infällbara" för 1600:-, det borde vara tillval då även för 2017.

Kingen
2018-05-23, 16:56
I konfiguratorn har Passat GTS valet "Ytterbackspeglar, elektriskt infällbara" för 1600:-, det borde vara tillval då även för 2017.
Det är det som är så konstigt, för innan man går vidare i konfiguratorn och bara kollar på modellerna så kan man trycka på "your standard equipment" då får man enligt bilden, att de ingår!?10041

candyweiss
2018-05-23, 18:54
Hej,

Köpte en Passat Alltrack GTS 2017 i helgen. En sak som jag tycker är märkligt är att när man trycker och håller inne "låsa upp knappen" på nyckeln så går inte rutorna ner så som de har gjort på min gti, audi, skoda etc.. är det någon comfort inställning jag behöver bocka i på displayen/Nav eller? För visst ska detta fungera?
Det är en inställning i infotainmentsystemet.

Kingen
2018-05-23, 19:21
Det är en inställning i infotainmentsystemet.

Tack, ska ta och kika runt då.

Marcus
2018-05-23, 22:00
I konfiguratorn har Passat GTS valet "Ytterbackspeglar, elektriskt infällbara" för 1600:-, det borde vara tillval då även för 2017.

Standard för Alltrack GTS 2018. Vet inte hur det var 2017.

Kingen
2018-05-24, 00:37
Standard för Alltrack GTS 2018. Vet inte hur det var 2017.
Tack!
Det är det som grämer mig och de gamla broschyrerna på hemsidan säger inget om standardutrustningen vilket är frustrerande, lokala säljaren har ingen aning. Bad om en lista med samtliga PR nummer så då borde ju all utrustning stå med, när/om jag får den.

Marcus
2018-05-24, 10:19
Sök på din bils registreringsnummer via den här sidan så ser du vilka tillval bilen har: http://old.volkswagentillbehor.se/

Kingen
2018-05-24, 11:32
Sök på din bils registreringsnummer via den här sidan så ser du vilka tillval bilen har: http://old.volkswagentillbehor.se/

Yes, gjorde det men då får man bara extrautrustning, och det saknas i den listan. Så som det verkar var inte el. infällbara standard men det känns märkligt varför de la till det 2018 och inte hade 2017 på en bil som startar en bit över 400K

Marcus
2018-05-24, 11:55
Yes, gjorde det men då får man bara extrautrustning, och det saknas i den listan. Så som det verkar var inte el. infällbara standard men det känns märkligt varför de la till det 2018 och inte hade 2017 på en bil som startar en bit över 400K

Ja, där ser du endast tillval. Håller inte med gällande standardutrustning. Enligt min mening är det sällan standard (men kan ingå i diverse utrustningspaket), jämför gärna med Audi, BMW, Mercedes, Volvo.

Att det är standard på Alltrack GTS är udda, menar jag.

candyweiss
2018-05-24, 12:43
Yes, gjorde det men då får man bara extrautrustning, och det saknas i den listan. Så som det verkar var inte el. infällbara standard men det känns märkligt varför de la till det 2018 och inte hade 2017 på en bil som startar en bit över 400K
Om du har en Androidtelefon så ladda ner denna appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sigma.vgs.volkswagen.mypages
Registrera dig och logga in så får du reda på ALLT om din VW.

Bopper
2018-05-24, 13:19
Om du har en Androidtelefon så ladda ner denna appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sigma.vgs.volkswagen.mypages
Registrera dig och logga in så får du reda på ALLT om din VW.

Antar att det är samma uppgifter som här: https://minvolkswagen.se/login

candyweiss
2018-05-24, 14:10
Antar att det är samma uppgifter som här: https://minvolkswagen.se/login
Den kände jag inte till. Ja, det är samma uppgifter :)

Pelk
2018-05-24, 14:58
Yes, gjorde det men då får man bara extrautrustning, och det saknas i den listan. Så som det verkar var inte el. infällbara standard men det känns märkligt varför de la till det 2018 och inte hade 2017 på en bil som startar en bit över 400K

Ser du inte ”standardprylarna” i mittfliken (och tillval monterad i hamn i högra fliken) på den sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kingen
2018-05-24, 16:08
Om du har en Androidtelefon så ladda ner denna appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sigma.vgs.volkswagen.mypages
Registrera dig och logga in så får du reda på ALLT om din VW.

Hej, Tack så mycket!

Blir dock helt tokig.. Trycker på "Bilfakta" -> "Standardutrustning" längst ner står det "Ytterbackspeglar elektriskt inställ- och uppvärmbara, på förarsidan automatiskt avbländande" Se bild:

10043

10044

Fan jag blir tokig, grejen är att garaget är så jäkla smalt så det hade underlättat enormt att kunna fälla in dessa elektriskt, och om det nu ska ingå på bilen varför har jag det inte? Vad kan jag göra åt det? För det skulle ju vara sjukt konstigt om man plockade bort något ur standardutrustningen.

Speglarna är avbländbara, elektriskt uppvärmda, har markbelysning men saknar knapp för att fälla in dem!!??

- - - Uppdaterad - - -


Ser du inte ”standardprylarna” i mittfliken (och tillval monterad i hamn i högra fliken) på den sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej det står bara några enstaka saker där, men via appen min volkswagen såg jag allt, se mitt inlägg ovan. De ska ju vara med!!?

Marcus
2018-05-24, 16:11
Det ingick väl helt enkelt inte i standardutrustningen för modellår 2017? Det är väl inte konstigare än så?

Pelk
2018-05-24, 17:05
Köpte du den ny eller begagnad?

Kan den vara direktimporterad?

Kanske dumma frågor, men ofta kan skillnader i utrustning förklaras med att objektet byggt på en annan ”landsspec”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

unSTeady
2018-05-25, 06:44
Ang. speglarna så står det likadant i beskrivningen till min Passat SC GTE. Men, det är skillnad mellan elektriskt INSTÄLLBARA och INFÄLLBARA!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Bopper
2018-05-25, 08:45
Hej, Tack så mycket!


Fan jag blir tokig, grejen är att garaget är så jäkla smalt så det hade underlättat enormt att kunna fälla in dessa elektriskt, och om det nu ska ingå på bilen varför har jag det inte? Vad kan jag göra åt det? För det skulle ju vara sjukt konstigt om man plockade bort något ur standardutrustningen.


När jag provkörde en Arteon, så tror jag de fälldes in först när man låste bilen (och tvärtom när man låste upp). Men det kanske finns olika funktioner och jag får för mig att du vill fälla in dem innan du kör in i garaget?

Marcus
2018-05-25, 08:47
Så är det, men man kan även fälla in dom manuellt med knappen för justering av backspeglarna. Det verkar dock som att Kingen har inställbara backspeglar, inte infällbara.

SSo
2018-05-25, 09:00
Även jag är ganska ny ägare av begagnad Passat. I specen av utrustning står det elektrisk öppning av insynsskydd. Jag har kryssat i det i inställningarna i infotainment, men inte rör sig insynsskyddet när jag öppnar bakluckan. Hur är det tänkt att det ska funka?

Pelk
2018-05-25, 10:22
Elektrisk öppning av insynsskydd. Jag har kryssat i det i inställningarna i infotainment, men inte rör sig insynsskyddet när jag öppnar bakluckan. Hur är det tänkt att det ska funka?

Det är hakar i skenan som dras bort, och lossar skyddet. Då åker skyddet tillbaka till halvöppet läge. Detta funkade inte på min bil heller, när jag kryssade i det i menyn. Lämnade in bilen och klagade (inom garantitiden), fick tillbaka bilen och sedan funkade det.

Vill man öppna det helt, får man göra det manuellt. Rätt schysst funktion när man står med 22 matkassar, öppnat med fotmanövern och direkt kunna ställa ner påsarna.

Marcus
2018-05-25, 12:41
Inte konstigt om det är sönder, har sett flera personer stå och slita hysteriskt i insynsskyddet eftersom de uppenbarligen inte förstår hur det ska öppnas manuellt, vilket egentligen görs både enkelt och elegant.

Kingen
2018-05-25, 13:06
Så är det, men man kan även fälla in dom manuellt med knappen för justering av backspeglarna. Det verkar dock som att Kingen har inställbara backspeglar, inte infällbara.

Precis.. tyvärr är de bara inställbara.. synd, annars en jäkligt schysst bil. Hade inte garaget varit så satans smalt, framförallt porten hade det ju kvittat med.

Tack alla som svarade.

- - - Uppdaterad - - -


Inte konstigt om det är sönder, har sett flera personer stå och slita hysteriskt i insynsskyddet eftersom de uppenbarligen inte förstår hur det ska öppnas manuellt, vilket egentligen görs både enkelt och elegant.

Jag kan ha fel då jag bara haft bilen i några dagar, min åker heller inte tillbaka till hälften själv, utan med ett lätt handtryck åker den tillbaka. Men jag tyckte jag såg något om det under komfortinställningarna att det går att sätta på/stänga av?

Kingen
2018-05-25, 13:11
Någon som vet vad detta innebär? Känns ju knappast som ett tillval?

10045

Marcus
2018-05-25, 13:27
Jag kan ha fel då jag bara haft bilen i några dagar, min åker heller inte tillbaka till hälften själv, utan med ett lätt handtryck åker den tillbaka. Men jag tyckte jag såg något om det under komfortinställningarna att det går att sätta på/stänga av?

Öppnar du manuellt räcker det med ett lätt handtryck. Vill du ha automatisk öppning (vilket jag inte vill ha så jag har stängt av det) så behöver du aktivera det i bilens inställningar.

- - - Uppdaterad - - -

Kundanpassningen beror på att du har tillvalet Innertak i titansvart. Det är en lista med de val som gjorts för bilen för dess specifikation, inte nödvändigtvis sådant du själv kan uppfatta som en funktion eller egenskap i bilen.

Kingen
2018-05-25, 23:58
Öppnar du manuellt räcker det med ett lätt handtryck. Vill du ha automatisk öppning (vilket jag inte vill ha så jag har stängt av det) så behöver du aktivera det i bilens inställningar.

- - - Uppdaterad - - -

Kundanpassningen beror på att du har tillvalet Innertak i titansvart. Det är en lista med de val som gjorts för bilen för dess specifikation, inte nödvändigtvis sådant du själv kan uppfatta som en funktion eller egenskap i bilen.

Tack Marcus.

Testade att aktivera det, vad som hände var att den åkte tillbaka till mitten när man öppnade bagageluckan. När man stänger står den dock kvar i samma position, dvs åker ej tillbaka som på t ex BMW men det kanske är korrekt?

Ok då vet jag. Innertaket är titansvart.

Tack åter igen.

Marcus
2018-05-26, 09:15
Det stämmer att den öppnar till hälften. Den drar inte för insynsskyddet vid stängning.

Kingen
2018-06-20, 23:00
Någon som vet vart man ställer in ventilation istället för värme på bränslevärmaren på en passat B8?

walkmann
2018-06-21, 05:38
Någon som vet vart man ställer in ventilation istället för värme på bränslevärmaren på en passat B8?
Går du in på klimatinställningar sedan värmare där du ställer tid etc för värmaren finns det en meny för vent/värme.

Kingen
2018-08-16, 13:50
1. Någon som har koll på om det är 340mm skivor eller 312mm på Alltrack GTS? Söker man på reg nr så får man båda men de ser rätt stora ut så en kvalificerad gissning säger 340mm
2. Om 340mm vad är den lägsta dimensionen på fälgar som man kan ha? 17"?

vfr
2018-08-16, 14:32
Jag vet inte vilka skivor det är, men om det är 340mm så kan vissa 17" passa men inte alla. Med den storleken på bromsarna så beror det på utformningen av fälgen om det får plats en 17" fälg, inte bara storleken. Skall man vara helt säker så får man prova eller välja 18". Alternativt kolla med någon som har en sådan fälg och samma bromsar, eller en sådan fälg som du kan provpassa med på din bil.

henrik_k
2018-08-16, 16:21
1. Någon som har koll på om det är 340mm skivor eller 312mm på Alltrack GTS? Söker man på reg nr så får man båda men de ser rätt stora ut så en kvalificerad gissning säger 340mm
2. Om 340mm vad är den lägsta dimensionen på fälgar som man kan ha? 17"?

99% säker på att det är 340mm. Hade det på en 2015 Passat GTS. Tror det finns någon/några originalfälgar i 17" som går på.

Kingen
2018-08-16, 16:33
Ok då är det förmodligen säkrast att köra på 18 på vintern än att försöka hitta några 17 som passar, är som sagt till 99,9% säker på att det är 340mm men man blir fundersam då flera sidor på nätet ger även 312 på framaxeln. Hade det på golfen och dessa ser visuellt betydligt större ut.