handdator

Visa fullständig version : Trim & service



Hammarby Sjöstad
2014-06-21, 21:01
Ni som har trimmat bilen och ska serva den. Hur resonerar/gör ni? Återställer till original innan service eller eller lämnar in som den är? Originalverkstad eller inte?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Peter-C
2014-06-22, 01:28
Jag upplyste VW åf (aukt.) om att bilen var ”chippad” vilket de noterade i sitt system som då visades som notering vid varje servicetillfälle (fd Golf GTI 2010). Dvs jag återställde inte bilen innan service hos VW åf.

Orkade inte att "krångla" med återläsning :).

I och med noteringen så gjordes ingen uppdatering av motorstyrning / ecu. Övriga uppdateringar utfördes.

/Peter

Hammarby Sjöstad
2014-06-22, 12:07
Vilket trim hade du Peter? Problem med garantiärenden eller försäkringsärenden?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Peter-C
2014-06-22, 12:31
Vilket trim hade du Peter? Problem med garantiärenden eller försäkringsärenden?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Där var något garanti ärende (byte bakre hjullager) men det var inte kopplat till motorstyrningen. Var aldrig uppe till diskussion ens en gång. Om man känner osäkerhet finns det ju extra försäkringar att teckna som täcker skada som kan relateras till effekthöjningen.

Det står nog på försäkringsbrevet att de reserverar sig för trimning (ganska vanligt).
Exempelvis så blev det nödvändigt att byta framrutan pga stenskott, har ju inget med motorstyringen att göra…..Gick givetvis på försäkringens glasdel.

Hade det varit typ x antal brända ventiler eller något liknande då hade nog problem kunnat uppstå. Det har jag full förståelse för då varken försäkringsbolag eller VAG kan ta ansvar för en skada som kan ha orsakats av någon annan, såvida man inte specialförsäkrat maskinen....

/Peter

Hammarby Sjöstad
2014-06-22, 14:32
Det var ju skönt att höra att de inte krånglat pga trimmet.

Vad är det för extra försäkringar du tänker på? Känner till att bsr har något men finns det andra?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Peter-C
2014-06-22, 15:50
Det var just BSR försäkringen jag tänkte på. Har själv aldrig tecknat någon sådan (hade BSR på GTI:n). Gillar inte att överförsäkra, ser det bara som en utgift.

/Peter

Hammarby Sjöstad
2014-06-22, 16:03
Ok Peter, tack för utförliga svar.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk