handdator

Visa fullständig version : Tips för bilar som inte startar!!!



mulle meck
2014-06-19, 19:56
Detta kanske är på fel forum men då är det bara att flytta.

Har skrivit här en par gånger och behövt hjälp med en sharan -98 2,0 som startar ibland för att nästa gång vara heldöd.
Startmoton snurrar men den tänder inte.
Många var in och läste men det var inte många som hade någon ide om vad det kunde vara så nu vill jag dela med mej av detta och hoppas jag kan hjälpa andra med liknande problem.

Fick ett tips om att kolla hallgivaren på ett enkelt sätt och den var det "fel" på om man skulle tro det testet.

När bilen inte starta så fanns det ingen gnista på stiften.

Tändkablarna var bytta, rotorn var ny, fördelarlocket var nästan nytt, tändstiften var nya, tändspolen var felfri.

Alltså byttes hallgivaren, och allt var frid och fröjd, bilen starta och gick.

Dagen efter så starta den inte igen, fem minuter senare gjordes ett nytt försök och då gick den.
Och när den väl starta så gick den hur fint som helst, det gick att åka 10mil utan att den la av, men stängde man av motorn så var det inte säkert att den starta igen.

Inga felkoder kom upp, pratade med en VAG verkstad och dom hade en massa ideer om vad det kunde vara.
Vevaxelgivare, bensinpump, styrdon mm.

Men, så pratade jag med en pensionär som är lite klurig och fick tipset om att byta kabeln mellan tändpole och fördelare.

Efter att inhandlat en ny sådan för 50:-på en bensinmack så gick bilen.

Har inte haft några problem efter det.

Om det sitter tändkablar med kolkärna så kan dom uppföra sej så som våran bil gjorde.

Ibland startar den och ibland inte, och när den går så är det inga problem.

Så ni som har startproblem men inga felkoder, prova att byta tändkabeln mellan tändspole och fördelare, det kan vara den som det är fel på och den kostar inte skjortan om man jämför med vad olika givare gör och den är dessutom enkel att byta.

Jag hade själv sparat ca: 1500:- -2000:- och en massa gråa hår om jag bytt den från början!!

Med vänlig hälsning
Ola