handdator

Visa fullständig version : R-däck och fälg till Polo R WRC



petbj
2014-06-16, 21:16
Hej alla, ny här... ( Åtminstone sen jag faktiskt skaffade en VW ;) )

Har tänkt åka med till Kinnekulle och Race & Shine men har sen senaste banbesöket bestämt mig för att skaffa bättre däck.

Från fabrik kommer bilen med däck: 215/35-18 fälg: 5/100 7,5x18.
1324 kg i tjänstevikt och FWD.

Det jag tittar på är:
OZ Ultraleggera 8x17
Federal 595 RSR - 235/40 R17

Tanken är att köra med dessa på gata och banträffar under sommaren. I omkrets skiljer sig dessa från fabriksdäcken med ca 2%. Ska nämna att jag aldrig haft denna typen av däck på någon bil tidigare och osäker på hur mycket just den extra bredden egentligen kan tillföra väghållningen och greppet.

Tror ni denna uppsättning passar Polon eller kan det bli problem med rattutslag etc? Räcker det kanske med 215-225 i bredd och då med smalare fälgar?

Jag skulle uppskatta alla tips då jag snart måste bestämma mig för att hinna ordna fram allt innan det är dags för Ride & Shine!


PS. Om någon råkar ha en liknande uppsättning som de skulle vilja bli av med så hör gärna av er!


Hälsningar Peter

Mattias
2014-06-17, 19:38
Vilken är den minsta fälg du kan använda?
För att hålla nere kostnaden hade jag valt minsta möjliga fälg som passar din bil, antagligen 16 eller 17 tum.
Bredden är inte det som har störst betydelse utan vilket däck och hårdhet du väljer, generellt kommer du alltid få ett bättre resultat med ett r-däck på bana då det är mycket svårare att överhetta.
Jag skulle inte rekommendera att köra r-däck dagligen på gata, ganska usla våtegenskaper beroende på vilket däck du använder.
För att få dem att göra ytligare bättre nytta, använd dig av några grader negativ camber.

Här finner du lite vettiga däck http://ralphsdack.jetshop.se

Lilla_Vargen
2014-06-17, 23:17
willtheyfit.com

Är iaf en ganska bra uppskattning ;-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

JRJ
2014-06-18, 09:13
595RS-R är ganska breda jämfört med andra märken.
235 på en 8" fälg kommer nog att bli på gränsen till svulstigt, skulle jag tro.

Crippep
2014-06-18, 18:05
Satt rsr 235 på mina fälgar 8" breda, innan o kan väl säga att fälgskydds list inte behövs :-P

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

AndreasE
2014-06-18, 22:15
Håller med tidigare talare, R däck till vardags är ingen höjdare tyvärr. Ganska dåligt våtgrepp, högt slitage, otroligt högt buller för att nämna några saker.

Ett hett alternativ kan vara Michelin pilot supersport. Kort sagt är det ett mellanting mellan ett R däck och vanliga gatdäck. Gör mycket bra ifrån sig på bana, och inte allt för bullrigt och jobbigt till vardags.

Vi är samarbetspartner till denna klubb och erbjuder medlemmar mycket bra priser på däck och fälg, skicka iväg ett pm om intresse finns så ordnar jag ett bra pris till dig.

Hoppas själv att vi kommer till kinnekulle så kan du titta på vad som sitter på vår demobil.


Mvh
Andreas

fabb3
2014-06-18, 23:38
Hej alla, ny här... ( Åtminstone sen jag faktiskt skaffade en VW ;) )

Har tänkt åka med till Kinnekulle och Race & Shine men har sen senaste banbesöket bestämt mig för att skaffa bättre däck.

Från fabrik kommer bilen med däck: 215/35-18 fälg: 5/100 7,5x18.
1324 kg i tjänstevikt och FWD.

Det jag tittar på är:
OZ Ultraleggera 8x17
Federal 595 RSR - 235/40 R17

Tanken är att köra med dessa på gata och banträffar under sommaren. I omkrets skiljer sig dessa från fabriksdäcken med ca 2%. Ska nämna att jag aldrig haft denna typen av däck på någon bil tidigare och osäker på hur mycket just den extra bredden egentligen kan tillföra väghållningen och greppet.

Tror ni denna uppsättning passar Polon eller kan det bli problem med rattutslag etc? Räcker det kanske med 215-225 i bredd och då med smalare fälgar?

Jag skulle uppskatta alla tips då jag snart måste bestämma mig för att hinna ordna fram allt innan det är dags för Ride & Shine!


PS. Om någon råkar ha en liknande uppsättning som de skulle vilja bli av med så hör gärna av er!


Hälsningar Peter

Hej !

Föratt inte kopiera inlägget jag skrev på rejsa i samma topic så kan ja tillägga att du bör inte överskrida följande dimension på din r wrc (tar i innerskärmen vid större gupp)
18x8" et38 med 225/40

Ultraleggeran i 17" kommer passa grymt fint, du kan köra 235/40 utan att vara rädd för att det ska ta i, med 225/45 lever du på gränsen däremot :)

Fabbe