handdator

Visa fullständig version : Byte fjädrar fram Golf GTI mkV



Golf-power
2014-06-16, 19:53
Fy vilket jobb för att byta fjädrar fram på min golf mk5 Tog flera timmar att bara få bort fjäderbenet Försökte slå ur det ur hållaren satt stenhårt samt att hällaren gick i krängningshämmaren Använde sedan en domkraft och segade ur benet Får se om man får ihop det senare Ett skitgöra alltså (en sida kvar :mad:)

anri52
2014-06-16, 20:21
För mig tar bytet ungefär två timmar per sida jätte enkelt;)

Se till och slå in någon slags kil baktill på hållaren så att den öppnar sig lite.
Sen brukar jag ta två trä reglar lagom långa som jag ställer under fjäderbenstallriken
(bra om någon håller i reglarna) medans den andra personen sänker bilen med domkraften
brukar funka riktigt bra fjäderspännare underlättar än mer.

Golf-power
2014-06-16, 21:51
Jag hoppas det går lite fortare på andra sidan

Crippep
2014-06-22, 15:15
Plocka av ben o bytte fjädrar på 4 timmar, dock så lossa jag hela benet inklusive spindel från länkarmen,, lossa styrstag, stailisator stag, ok,skivor o elen, lät spindeln sitta kvar på benet :-) var försiktig med stabilisator stagen dom går av väldigt lätt i bulten :-P
Kan tillägga att jag även bytte bromsar m.m samtidigt :-)

Vänstersidan tog ju ca 2.5 timme då allt jävlades på just den sidan :(

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

Lilla_Vargen
2014-06-24, 20:50
Varför tar det alltid längre tid på just vänster??
Har samma uppfattning på de bilar jag bytt fjädrar på...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Mk1
2014-06-24, 21:58
Vänster sida har kortare drivaxel med skarpare vinkel.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lilla_Vargen
2014-06-25, 01:36
Just det ja...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Hooloowoo
2014-06-25, 07:02
Det tog även skitlång tid när jag först bytte originalfjädrarna mot H&R. Originalfjädrarna är ju så sjukt långa att de måste både pressas ihop och sen måste man vålda ur benet ur spindeln. Och när det inte är all världens plats är det jäkligt meckigt. Men jag fick till det.
Det roliga var att det tog som du Per skriver tog typ 5-6 timmar fram. Sen tog det TOTALT en halvtimme bak. :D
Och nu efter H&R sitter där bytte jag till coilovers, och då tog det kanske 1,5-2 timmar. Runtom. :)