handdator

Visa fullständig version : GOLF 4 GTI tvekar vid full gas och visslande Ljud när turbon laddar



dblockboy
2014-06-16, 20:42
tjena

Har en golf 4 gti med några problem. hoppas att ni kan hjälpa mig

Bilen har got 17000 mil

Problem nr1 - Bilen tvekar vid full gas spelar ingen roll i vilken växel jag är i 2-3-4

Gick till Mekonomen dom kopplade den till en dator fick inga koder. har bytt bränslefilter och Original luftfilter

samma problem fortsätter. Vad kan det vara???


problem nr 2. När turbon laddar då visslar den . Vad kan det vara ?? håller turbo på att gå sönder eller kan det vara nånting helt annat?

tack för allt hjälp

mvh Daniel

Ceder-GTI
2014-06-17, 22:32
Kollat färgen på stifften? sen kolla att det är samma färg på alla 4, då borde de synas om du har bränslerelaterat fel om stifften skiljer sig i färg eller om dom är vita, Hadde som ett kvittrande ljud på min Golf 1.8t ARZ när turbon jobbade och motorn gick lite ojämnt på tomgång och högg om man rally växlade då var det dumpventilen som var trasig dock tvekade den aldrig på laddtryck.

ny dump kostar 300kr på Vw. Att den tvekar låter mera som att luftmassemätaren är problemet, gjorde rent lmm med nån speciell crc spray just för lmm så gick han mjukt och fint sen igen.

Har du laddtrycksmätare inkopplad? när min högg och gick lite ojämnt då var vakumet högre ca -0.5 bar sen efter dump bytet så går mätaren nästan i botten ca -0.9 bar då gick den klockrent sen. sen kan du ju kolla laddtrycket om den laddar som den ska med mera.

Mvh Ludde

dblockboy
2014-06-17, 22:55
TJag har inte kollat stifften en , jag tänkte göre detta imorgon kolla på stifftet och testa laddtryck , kan kanske låna polarens luftmassenmätare , han har en gti 150 hb.

vart kommer detta visslande ljud ifrån? kan det vara dumpen som är tråsigt eller?

salmiakboven
2014-06-17, 23:05
En läckande slang nånstans? Kolla speciellt slangar under insug och till vevhusventilation.. de blir hårda och spricker med tiden! Även tryckslangar från turbo till intercooler (sitter framför HÖ innerskärm) kan läcka, de kommer man åt från HÖ hjulhus.

dblockboy
2014-06-18, 00:04
yes jag kollar upp det imorgon

tack för hjälpen

dblockboy
2014-08-25, 18:46
Tjena Alla

Har bytt tändstift, luftfilter oljefilter bränslefilter. kollat genom alla slangar allt verkar ok.'

Den visslande ljud är fortfarande kvar, när turbo börja ladda då hör man ljudet ganska mycket i varje vxl.

kan det vara att turbon håller på gå sönder ?

Åkesson
2014-08-25, 21:47
Tjena Alla

Har bytt tändstift, luftfilter oljefilter bränslefilter. kollat genom alla slangar allt verkar ok.'

Den visslande ljud är fortfarande kvar, när turbo börja ladda då hör man ljudet ganska mycket i varje vxl.

kan det vara att turbon håller på gå sönder ?

Jag fick nästan samma ljud på min "nya" GTI som hade gått 500 mil, då visade det sig att det var en trasig o-ring till ett av rören till intercoolern som gjorde att man hörde turbon mer än man skulle.

Ang problem 1 skulle jag kolla på dumpen för att se om den är hel

dblockboy
2014-09-01, 01:54
Har bytt dumpen ingen skillnad, var på mekonomen i torsdags dom kollade på turbon och säger att propellern på turbon är skadade , det innebär att jag måste byta turbon??