handdator

Visa fullständig version : EGR ventil problem Lupo 1.4 16v AHW motor



bvg67
2014-06-15, 21:51
Är nybliven Lupo ägare. Bilen hade inte gått igenom bes pga fel avgasvärdden.
Hör ett ljud som låter som ett avgasläckage. Så jag tänkte att det är det felet som gör att det blir fel värden till lambdan. Troddde det var lätt fixat. Men har kollat och känt och kan inte se något läckage. Kollade lite vid EGRventilen och såg att det var slangar som inte var anslutna. En vacum slang går till insugningsröret och iden är det sug. Den var kopplad till en givare av något slag som satt på sidan av ventil kåpan. EGR ventilen var inte ansluten. Någon som vet och kan förklara för mig hur det skall kopplas ihop. När jag kopplar in EGR ventilen till slangen som går till insuget så blir bilen och gå väldigt dåligt på tomgång.
Katalysatorn är bytt för ett år sedan och lambda sonden oxå.
Jag har llite bilder men är ny här på forumet så jag måste lära mig först.

Tacksam för all hjälp jag kan få 4588

malte
2014-06-16, 07:16
Är nybliven Lupo ägare. Bilen hade inte gått igenom bes pga fel avgasvärdden.
Hör ett ljud som låter som ett avgasläckage. Så jag tänkte att det är det felet som gör att det blir fel värden till lambdan. Troddde det var lätt fixat. Men har kollat och känt och kan inte se något läckage. Kollade lite vid EGRventilen och såg att det var slangar som inte var anslutna. En vacum slang går till insugningsröret och iden är det sug. Den var kopplad till en givare av något slag som satt på sidan av ventil kåpan. EGR ventilen var inte ansluten. Någon som vet och kan förklara för mig hur det skall kopplas ihop. När jag kopplar in EGR ventilen till slangen som går till insuget så blir bilen och gå väldigt dåligt på tomgång.
Katalysatorn är bytt för ett år sedan och lambda sonden oxå.
Jag har llite bilder men är ny här på forumet så jag måste lära mig först.

Tacksam för all hjälp jag kan få 4588

Här är en bild på prylarna ifrån partscats.info
bild (http://www.partscats.info/volkswagen/en/Img/vw/194/194133110.png)

a128
2014-06-16, 10:00
När man sätter undertryck på egr-ventilens dosa, så släpper man in avgaser i insuget för att sänka förbränningstempen och på så sätt få bort skadliga ämnen, denna ska inte vara aktiv när motorn går på tomgång utan endast vid gaspådrag, jag brukar sätta denna ur funktion för alltid,

bvg67
2014-06-16, 17:51
Tack så mycket för hjälpen.
Någon har plockat bort lite saker på min bil. Skall försöka koppla ihop det som det skall vara och åka in till besiktningen. Hoppas att den går igenom då eller skall man köra på 1/3 etanol också?
Någon som har erfarenhet av det eller går det bara på turbobilar?

bvg67
2014-06-16, 17:59
Tack Tack för info.
Så EGR ventilen har inget med tomgångens avgasvärden att göra. Skall försöka koppla ihop det rätt och pröva och besikta den. Har ju det konstiga ljudet som låter som ett avgasläckage, läste på forumet att några hade vart ute för att EGR ventilen ger ifrån sig konstiga ljud eller är det magnetventilen som hör ihop med EGR en som spökar? Kanske skall pröva med lite etanol eller knäcker jag motorn då?

a128
2014-06-16, 18:00
1/3 del etanol putsar till många avgasvärden motorns höga komp 10,5 gör att den även får en kick, men var var avgas-värderna på ? även dom godkända

det jag menar är att den inte ska släppa in avgaserna på tomgång, men är vakumdosan kopplad direkt på insuget så öppnar den på tomgången iallafall med sämre gång som följd

bvg67
2014-06-16, 22:28
Avgasvärderna var
CO 0.3
CO 2500 0,6
HC 380
LAMBDA 1.06

Jag förstår nu med vakumdosan. Kopplade i den som jag tror att det skall vara, men biderna som jag kunde titta på stämmer inte riktigt med min bil. Förstår ändå lite hur det skall vara. Skall pröva att byta grenrörspackningen och packningen mellan främre rör och grenrör. Tror det är en läcka där, låter mer när motorn är kall. Bilen går bra annars, go sång i motorn.

Tack för all info