handdator

Visa fullständig version : Besöka Wolfsburg



Saneringa
2014-06-15, 21:42
Kanske är fel forumdel så ni får flytta tråden om det behövs..

Jag och sambon sitter och planerar sommarens semester och min idé om att bila runt i Danmark och norra Tyskland fick bifall. Naturligtvis ska vi åka till Wolfsburg och titta på VW's museum så nu undrar jag om nån kan ge mig lite mer info om fabriken (hittade bara info på tyska) och om det är något att se mer än en snygg fasad??

Naturligtvis är jag tacksam för fler tips om sevärdigheter runt Wolfsburg och även om nån känner till en bra camping i närheten.

Vi kommer att åka runt i 7-10 dagar med vår mk5-kombi och bo en del nätter på camping och en del på hotell.

Hur är det att bila i Tyskland generellt, varningstriangel och reflexväst vet jag är krav men räcker det med 3mm på framdäcken??

Peter-C
2014-06-15, 22:14
Klubben planerar en sådan resa nästa vår ihop med likasinnade, men man kan ju åka två gånger ;)!

Annars har du trådar nedan från förra året. Werks tour är ju inte öppet under delar av Juli / Augusti samt helger, så var det förra året när jag stod där med lång näsa i Juli.....

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18933-Besöka-Wolfsburg

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19145-Vår-2013-trip-till-M-I-V-W-via-Wolfsburg

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18492-Autostadt-Wolfsburg-den-12-april-2013&highlight=wolfsburg+autostadt


Mer info om VWCS resan kommer med tiden enl. J.L., se nedan:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17663-GTI-Klubben-resa-Autostadt-våren-2013-Intressekoll&p=206865&viewfull=1#post206865

/Peter

Marcus
2014-06-15, 22:32
Information om fabriken och Autostadt finner du på engelska här: http://www.autostadt.de/en/start/
Jag tror inte att fabriken har en egen hemsida eftersom det är Autostadt som är ”ingången” till Wolfsburg-fabriken. Werkstour rekommenderas men kontrollera öppettider. Fabriken är enorm och även insidan mycket imponerande – ett gigantiskt logistiskt pussel.

Att köra i Tyskland innebär att dina medtrafikanter generellt kör disciplinerat och de kräver att även du gör det. Gör du inte det så lär du få veta det. Håll till höger om du inte är den snabbaste bilen på vägen och flytta dig snabbt för att inte hindra snabbare trafik. Var noga med hastighetsbegränsningarna.

Angående däck så misstänker jag att det är ungefär som i Sverige – men jag rekommenderar inte att köra på gränsen. Dels är tyska polisen noga och dels så är det vägar som ställer större krav på bilen än vad som kanske är normalt i Sverige. Glöm inte att köpa en Umweltplakette/Feinstaubplakette om du planerar att köra i städer där Umweltzonen tillämpas. Beställs enkelt och billigt (6 €) här: https://www.berlin.de/labo/kfz/dienstleistungen/feinstaubplakette.shop.php
Kostar normalt 20-25 € på andra ställen – leverans inom någon vecka.

Sciroccogtx16v
2014-06-15, 23:05
Om ni är i wolfsburg på helgen kan ni bo på TRYP hotell billigt. Boka via Hotels.com eller trivago. Riktigt bra och 3 minuters promenad till ingången till Autostadt . Werkstour va inte så imponerande tycker jag, kanske är lite olika, men när vi var där fick vi inte se så mycket produktion av bilar som jag hade velat se. Mest plåtbitar som pressades. Boka direkt om ni vill ha engelsktalande guide då det brukar bli fullt snabbt. VW Museet ligger inte på området utan en bit bort är separat och stängt på måndagar. Bra att veta... av egen erfarenhet...

Fredrik

Peter-C
2014-06-15, 23:30
..........Glöm inte att köpa en Umweltplakette/Feinstaubplakette om du planerar att köra i städer där Umweltzonen tillämpas. Beställs enkelt och billigt (6 €) här: https://www.berlin.de/labo/kfz/dienstleistungen/feinstaubplakette.shop.php
Kostar normalt 20-25 € på andra ställen – leverans inom någon vecka.

Umweltplakette/Feinstaubplakette – Det har jag missat, verkar funnits sedan 2008. Har ju varit i många olika städer med bilen utan att ha någon vetskap om det. Ska ner till DE om 1,5 mån så man kanske borde skaffa det nu.
Verkar vara kopplat till miljöklassningen på fordonet eller? Är det ett sätt att köpa sig fri från lokal miljöavgift "trängselskatt"?

Ursäkta kanske lite OT....

/Peter

Marcus
2014-06-15, 23:44
Ja det är kopplat till miljöklassningen. Det handlar inte om lokal skatt utan att man helt enkelt inte vill ha in smutsiga bilar i städerna. Där man har umweltzonen får endast bilar med de färger som anges med särskild skylt köra. Har du inget märke eller fel färg på ditt märke så blir det böter. Läs mer här: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/tysklands-miljozoner/

Peter-C
2014-06-15, 23:58
Tack för det Marcus. De inbesparade bötespengarna kan man ju lägga på annat :).

De vill ju ha en kopia på reg. beviset. Det är nog nyckeln till klassningen.

/Peter

Premis
2014-06-16, 08:39
Auto Museum ska ni besöka i så fall, ligger som sagt utanför VW området i byn.

http://www.automuseum-volkswagen.de/das-museum/oeffnungszeiten-preise.html

Finns mycket att se på Autostadt också, man har att göra där i 6 timmar rätt lätt.

När vi var nere förra året så sa vi i entrén att vi var från "Swedish Volkswagen Club" vapå vi kom in nästan gratis, värt att testa :)

Saneringa
2014-07-19, 16:56
Nu fortsätter planeringen av resan och Umweltplakette kom med posten förra veckan.

Tanken är att vi ska åka på måndags morgon och resan ner till Wolfsburg blir ren transportsträcka. Det vi är lite osäkra på är vilken väg ner som blir smidigast. Det vi väljer mellan är att åka Rödby-Puttgarden eller åka färjan mellan Trelleborg och Rostock. Vad blir smidigast??


Skickas från min iPad via Tapatalk

Mini_me
2014-07-20, 10:53
Försök få till en fabriksvisning , den är grym! Museet är även det mkt kul att vandra runt i.
Staden i övrigt är inte höjdare , Berlin rekommenderas.

Saneringa
2014-07-20, 19:10
Okey, det ska vi ha i åtanke!

Planeringen ser just nu som detta;

Dag 1: Resa Hammarö - Göteborg, därefter färja ner till Kiel.

Dag 2: Resa Kiel - Wolfsburg och sen inkvartering på camping strax utanför Wolfsburg.

Dag 3: VW-fabriken och Autostadt.

Dag 4: Lämna Wolfsburg och åka norrut mot danska gränsen.

Efter detta är planeringen öppen för spontana stopp men nästa tisdag åker vi färjan mellan Fredrikshavn - Göteborg och då vill sambon ha tillbringat ett par dagar i Skagen.

Haugeman
2014-07-20, 20:09
Vilket datum är ni i wolfsburg?

Peter-C
2014-07-20, 21:39
Som nämnts i början av tråden så är nog inte fabriksvisningen (werkstour) aktiv när ni är där. Jag var där typ 24-25 Juli för ett år sedan. Då var den inte öppen. Där finns ju resten att se så det är värt ett besök ändå.

http://www.autostadt.de/de/besucherservice/

Som det beskrivs:

WerkTour: ab 9:00 Uhr
(an Produktionstagen, nach Verfügbarkeit)

Jag hittar inget om att det är stängt men "Produktionstagen" omfattas inte av deras semester förmodar jag.



/Peter

Saneringa
2014-07-21, 18:30
Vi åker i morgon, tisdag 22/7, ner till Göteborg och vidare med färjan samma dag.

Då vi ska använda kombin, som sambon vanligtvis använder till vardags, var den tvungen att kompletteras med nödvändiga klibbor.

http://img.tapatalk.com/d/14/07/22/jyjumy2u.jpg

Den viktigaste av dom alla?? :)

http://img.tapatalk.com/d/14/07/22/y3a4ege2.jpg

Och miljödekalen som blir viktigast först om/när vi åker in i städer som omfattas av miljökraven.

Haugeman
2014-07-21, 19:30
Vi åker i morgon, tisdag 22/7, ner till Göteborg och vidare med färjan samma dag.


ah ok.

Jag skall dit nästa onsdag =) tänkte man kanske kunde slagit följe om det hade stämt med dagarna.

Saneringa
2014-07-21, 19:37
Haugeman, det hade varit väldigt trevligt så det var synd att det var olika veckor!

Marcus
2014-07-22, 13:03
När du ska in i Berlin behöver du ha Umweltplakette. Jag kör via Rödby-Puttgarden när jag besöker Wolfsburg. Det är ju roligare att köra bil än att åka färja :)

Saneringa
2014-07-23, 19:49
Tack för tipset Marcus, Umweltsplakette skaffade vi innan vi åkte, kolla bilden i tidigare inlägg! :)

Vi ankom till Kiel med färjan i morse och sträckkörde till Wolfsburg så klockan 13:00 svängde vi in på parkeringen vid Autostadt.

Det har varit otroligt roligt och mycket intressant att se, bland annat en koncept-Golf som enligt VW's uppgifter skulle ha 400 hk under motorhuven. Tyvärr ville dom inte öppna motorhuven så jag kunde kika närmare.

I morgon blir det ett besök på VW's eget museum innan vi åker vidare.

Jag har tagit väldigt mycket bilder så om intresse finns kan jag göra ett litet reportage och lägga upp en del bilder när jag kommer hem igen

Saneringa
2014-07-23, 20:06
Just det, glömde nämna att fabriksturen fortfarande vad öppen och ringer man ett par dagar innan kan man få guidning på svenska. Vi fick tyvärr ta den tyska turen då den engelska inte gick så vi förstod inte så mycket men det var häftigt att få se fabriken.

Marcus
2014-07-23, 21:48
När man är i Wolfsburg... Från den 24 juli till den 5 oktober pågår en stor specialutställning för att fira 40 Jahre Golf, se länk: http://automuseum.volkswagen.de

Utställningen finns på AutoMuseum Volkswagen.

Saneringa
2014-07-24, 12:57
Vi är precis klara där nu på AutoMuseum och jag måste säga att det var en besvikelse. Mycket bilar men det kändes som att gå runt i en bilhall på 80-talet. Med tanke på hur mycket pengar VW måste ha pumpat in i Autostadt borde dom ha kunna gjort ett museum där istället med enbart VW och lite spännande utställningar.

2stroke
2014-07-24, 16:09
Vi är precis klara där nu på AutoMuseum och jag måste säga att det var en besvikelse.
Mycket bilar men det kändes som att gå runt i en bilhall på 80-talet. Joo, jag tycker samma sak.
Det är faktiskt väldigt sunkigt och ofräscht där inne.

Peter-C
2014-07-24, 18:38
Just det, glömde nämna att fabriksturen fortfarande vad öppen och ringer man ett par dagar innan kan man få guidning på svenska. Vi fick tyvärr ta den tyska turen då den engelska inte gick så vi förstod inte så mycket men det var häftigt att få se fabriken.

Kul att höra! Blev ju lite besviken förra året när Werk tour var stängt men det fixade ju sig före er!

/Peter

Petta77
2014-07-25, 16:57
Dum fråga kanske men hur planerar man en sån resa? Besöker man resebyrå eller finns de nån site som talar om eventuella fallgropar.

För de verkar ju inte så enkelt som att sätta sej i bilen och åka ner ;) Hade 95 mil enkel ner dit såg jag via Google maps.

Premis
2014-07-25, 17:18
Dum fråga kanske men hur planerar man en sån resa? Besöker man resebyrå eller finns de nån site som talar om eventuella fallgropar.

För de verkar ju inte så enkelt som att sätta sej i bilen och åka ner ;) Hade 95 mil enkel ner dit såg jag via Google maps.

Du får väl tänka ut vad du vill göra där, boka upp boenden (hotels.com) ordna bilen, googla och köra. Dyker det upp en fallgrop så åk runt den istället för i den.

Saneringa
2014-07-25, 18:52
Vi gjorde som så att när det började dra ihop sig bokade vi färjan för avfärd två dagar senare. Därefter letade jag fram en campingplats och lyckades maila ner för att boka plats för ett tält under två nätter.

Då resan från Kiel till Wolfsburg gick fortare än vi räknat med körde vi direkt till Autostadt och sen vidare till campingen som visade sig ligga bara en dryg kilometer bort. Därefter blev det en natt i tält och ett besök på AutoMuseum. Vi är ju bara två vuxna och var gott om tid så vi har inte planerat så mycket utan tar det lite som kommer och hittills har det fungerat bra

http://img.tapatalk.com/d/14/07/26/udy4arem.jpg

Marcus
2014-07-25, 21:38
Dum fråga kanske men hur planerar man en sån resa? Besöker man resebyrå eller finns de nån site som talar om eventuella fallgropar.

För de verkar ju inte så enkelt som att sätta sej i bilen och åka ner ;) Hade 95 mil enkel ner dit såg jag via Google maps.

Jo det är precis så enkelt. Bara sätta sig i bilen och köra. Åker du på morgonen så är du framme sen eftermiddag.

Henrik.M
2014-07-25, 22:11
Jo det är precis så enkelt. Bara sätta sig i bilen och köra. Åker du på morgonen så är du framme sen eftermiddag.

Exakt min tanke.
Är ju "runt hörnet" . :)

Marcus
2014-07-25, 22:16
Vi är precis klara där nu på AutoMuseum och jag måste säga att det var en besvikelse. Mycket bilar men det kändes som att gå runt i en bilhall på 80-talet. Med tanke på hur mycket pengar VW måste ha pumpat in i Autostadt borde dom ha kunna gjort ett museum där istället med enbart VW och lite spännande utställningar.

Trist. Såg du något utav den specialutställning som startade den 24 juli för att fira 40 år med Golf? Är själv sugen på att åka ner nästa vecka och kolla just den om den är vettig.

Petta77
2014-07-25, 23:18
Jo det är precis så enkelt. Bara sätta sig i bilen och köra. Åker du på morgonen så är du framme sen eftermiddag.

Tur att vi är två i hushållet med VW intresse samt körkort :P Då kan man ju kanske handla sej nåt gott (färdkost) på vägen hem :D


Exakt min tanke.
Är ju "runt hörnet" . :)

Känns som nästa års semester blir Tysk då ;)

Marcus
2014-07-26, 14:21
Tyskland är ett perfekt land att semestra i, på alla sätt. Kör!

Petta77
2014-07-26, 17:20
Tyskland är ett perfekt land att semestra i, på alla sätt. Kör!


Aye, nu när climatronicen är hel igen. Blir lite gul 16v ner till Tyskland nästa sommar då :)

Saneringa
2014-07-26, 21:49
Trist. Såg du något utav den specialutställning som startade den 24 juli för att fira 40 år med Golf? Är själv sugen på att åka ner nästa vecka och kolla just den om den är vettig.

Det fanns information om det vid museet och när vi var där så var det ett tv-team på plats och dom startade igång en Golf Mk1 med Porsche-motor.

Visst, det var en hel del Golfar på utställningen men inget som motiverar en resa ner enkom för den skull.

Personligen hade jag önskat mig en riktig souvenir-shop så man kunde köpt något roligt att sätta på cabben men av det fanns det knappt något där så handla souvenirer gör man bäst vid bilutställningen i Autostadt.

Premis
2014-07-27, 09:55
Ang. Automuseum så vill jag minnas att det är en stiftelse som äger och driver detta. Alltså är det inte VW som finansierar det direkt. Stället må vara enkelt men dom har en stor samling VW-historia som stiftelsen lyckats samla på sig. Är det åkattraktioner och glasstånd man vill ha så kanske Disney World är mer passande.

Sciroccogtx16v
2014-07-27, 12:13
Ang. Automuseum så vill jag minnas att det är en stiftelse som äger och driver detta. Alltså är det inte VW som finansierar det direkt. Stället må vara enkelt men dom har en stor samling VW-historia som stiftelsen lyckats samla på sig. Är det åkattraktioner och glasstånd man vill ha så kanske Disney World är mer passande.

Det förklarar i så fall att dom inte flyttat det till Autostadt... fast man tycker ju att VW skulle kunna bjussa på en fin lokal när stiftelsen förvaltar VW historien!



Fredrik