handdator

Visa fullständig version : DSG6 Golf GTI -10 "dunkar" i växel ibland



Iceman
2014-06-11, 09:06
Hej!

Har haft min Golf GTI -10 med DSG6 i ca 9 mån nu och är inte riktigt nöjd med lådan. Det är i.o.f.s. min första automatväxlade bil på 16 bilar och jag är väl lite ovan men jag känner mig nästan lite mer bekväm med att styra över bilens växlande själv. I morgonköerna är det dock helt underbart med automat.
Det som bekymrar mig mest är att lådan ibland liksom "dunkar" i en växel istället för att lägga i den mjukt. Det sker oftast på mittenväxlarna från exempel 2-3:an eller 3-4:an. Växeln går i rätt brutalt och man upplever det som att det nästan dunkar till i bilen. Det sker oftast vid något hårdare gaspådrag, dock inte när man gasar försiktigt eller riktigt hårt. Är det här något normalt med DSG eller kan det vara något som är fel? Hur upplever ni det med era DSG-lådor?

Marcus
2014-06-11, 10:08
Har inte du haft denna fråga uppe tidigare?

Iceman
2014-06-11, 10:55
Nej, då handlade det om dålig gasrespons och seg nedväxling vid fullgasacceleration. Att det inte händer något på en sekund när man trycker plattan i botten vid körning på hög växel.
Nu undrar jag om det är normalt att växeln går i hårt vid uppväxling ibland.

Peter-C
2014-06-11, 13:04
Ämnet har varit uppe på forumet tidigare i några trådar. Min fd TSI GTI 2010 växlade ibland ganska hårt. Vid nästa tillfälle kunde den växla väldigt mjukt.

Det signifikanta var just att det märktes mest vid lite lagom gaspådrag som du påtalar. Flera andra forumbesökare hade samma erfarenhet (vill jag minnas). Man får nog säga att det är en egenskap som lådan har. Den ska ju vara adaptiv (lära sig ditt körbeteende) och det fungerar bra för det mesta. Jag lät detta bero och körde många tusen mil till utan problem. Då och då kom det en brysk växling vilket fick passera då den i övrig fungerade oklanderligt.

Notera att DSG lådan inte är en traditionell automatlåda med ”converter” som jämnar ut ryck i drivlinan utan har två mekaniska kopplingar likt en traditionell manuell växellåda.

Nöjd DSG6 användare :).

/Peter

Iceman
2014-06-11, 18:55
Tack för bra och utförligt svar! Lådan beter sig exakt som du förklarar. Då vet jag att jag inte är ensam och att det troligtvis inte är någonting att oroa sig för.

Peter-C
2014-06-11, 19:10
Tack för bra och utförligt svar! Lådan beter sig exakt som du förklarar. Då vet jag att jag inte är ensam och att det troligtvis inte är någonting att oroa sig för.

Tilläggas skall att det var samma mönster från att bilen var ny tills att den gått 7500 mil. Normalt.

/Peter