handdator

Visa fullständig version : Byta Hallgivare



mulle meck
2014-06-05, 21:28
Behöver tips om lämpligt sätt att byta hallgivare på en Sharan 2,0 -98 med ADY motor.

Hallgivaren sitter i fördelaren men dom skruvar som håller hallgivaren täcks till hälften av den som ger impulserna.

Den sitter under rotorn, men nu undrar jag om det är att bara peka upp den så man kan komma åt skruvarna för hallgivaren? Eller ska man göra på något speciellt sätt?

Har aldrig bytt någon sådan givare förut men har kommit fram till att det måste vara den som är trasig.

Tacksam för svar så fort som möjligt.

Med vänlig hälsning
Ola

mulle meck
2014-06-08, 11:26
Det börjar bli panik!!!
Ingen som kan ge mej tips?
Ola

a128
2014-06-08, 11:43
Finns det inte en pinne på axeln vid kuggen som ska drivas ur med ett dorn och sedan dra ur hela axel för att komma åt givaren ?

mulle meck
2014-06-08, 12:01
Har inte plockat ur fördelaren så jag vet inte om det finns någon låssprint.

Det är lite frustrerande att man kan köpa grejer löst som sedan ska vara så j---lä svårt att byta.

Har googlat på byte av hallgivare men utan ett bra resultat. det vore enklare om givaren satt i toppen och inte fördelaren.

Får prova att ta ur fördelaren fö att se om den går att ta i sär.

Ola

Lasse62
2014-06-08, 14:18
Du får börja med att ta ur fördelaren ur bilen och dela på den.

Jag har gjort detta på en Caravelle och arbetet är likartat.

Se även detta klipp

http://www.youtube.com/watch?v=2fK2PSXxeuQ

Nu har du ju redan köpt delen men annars är det enklare att köpa en beg fördelare komplett.

mulle meck
2014-06-08, 17:40
Har tagit ur fördelaren nu, fick inte loss sprinten som håller drevet utan har borrat bort det. Skall ersätta sprinten med en fjäderpinne. Nu återstår "bara" att få bort drevet så man kan byta givaren.

Tack Lars för videon, den hjälpte lite i alla fall.
Det såg lättare ut att få bort sprinten på en fördelare som sitter i toppen än en som sitter i blocket.

Ola