handdator

Visa fullständig version : Jetta MK6 - Bra eller anus?



K.Nilsson
2014-05-26, 00:08
Halloj!

Sitter och funderar på vad vi ska köpa för ny bil till nästa vår ( ja jag vet att det är långt dit, men jag vill vara ute i god tid och läsa på så mkt som möjligt ):)

Har fastnat för de nya jettorna som verkar vara ett bra mellanting då vi inte klarar oss med en liten golfs bagageutrymme, samtidigt som jag är trött på kombi och passaten i sedanversion är rätt ful bakifrån enligt min uppfattning!

Konstigt nog verkar Jettan väldigt opopulär i vårt avlånga land?! Nån som äger en sådan här inne och vill dela sin uppfattning om den kanske? Hittar inte så mkt info om dem mer än nån provkörning.

Har kommit fram till att en bensinare passar oss bäst då det blir rätt många korta sträckor vi kör i normala fall.

Så då står det ju mellan TSI 160 och TSI 200.. TSI 160 är väl 1.4 liters motorn? Har den fortfarande samma kedjeproblem som förr? Har ju hört en hel del dåligt om dem motorerna! Hur är 200 hästaren? Lika känslig eller?
Är det nån större skillnad i bränsleförbrukning mellan de två motorerna, eller är det bara marginellt? Behöver inte 200 hästar, men om det skiljer en deciliter mellan dem tar man såklart 2.0an! Har båda motorerna kedja?

Tänker inte köra med nån longlife service, utan kommer serva var 1500e mil.

Ha en trevlig kväll på er :cool:

Mvh Kim

Marcus
2014-05-26, 10:03
Har fastnat för de nya jettorna som verkar vara ett bra mellanting då vi inte klarar oss med en liten golfs bagageutrymme, samtidigt som jag är trött på kombi och passaten i sedanversion är rätt ful bakifrån enligt min uppfattning!


VW Passat CC / VW CC ?

K.Nilsson
2014-05-26, 10:31
Jo, det hade kunnat funka! Tyckte mest att jettan verkar ligga bra till storleksmässigt:)

VW Passat CC / VW CC ?

Amazonas
2014-05-26, 17:56
Min är snart tillsalu om du är sugen på Jetta :)

Har 1.4 TSI motorn med 160 kusar och manuell låda. Snittar 0.66 med den och är riktigt nöjd med det. Man får helt klart väldigt mkt bil för pengarna och känns bra ihopsatt. Första VW jag ägt som inte börjat skramla efter 500 mil :) Har inte haft ngr större problem med bilen annars, fått chassit till förarstolen utbytt på garantin annars har det varit 3000 problemfria mil.

K.Nilsson
2014-05-26, 18:08
Tack, men det är inte aktuellt än =)Känns den hyffsat pigg med 1.4 an? Kanske nån här som har en 2.0a? Hade varit kul att se skillnaden mellan motorerna i förbrukning!



Min är snart tillsalu om du är sugen på Jetta :)

Har 1.4 TSI motorn med 160 kusar och manuell låda. Snittar 0.66 med den och är riktigt nöjd med det. Man får helt klart väldigt mkt bil för pengarna och känns bra ihopsatt. Första VW jag ägt som inte börjat skramla efter 500 mil :) Har inte haft ngr större problem med bilen annars, fått chassit till förarstolen utbytt på garantin annars har det varit 3000 problemfria mil.

Marcus
2014-05-27, 08:43
Här kan du se bränsledeklaration för Jetta 1,6 TSI 160 respektive 2,0 TSI 200:
https://app-ssl.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/jetta/jetta-fakta-september-2011/_jcr_content/renditions/rendition_1.download_attachment.file/vw-915-jetta-fakta_pms.pdf

K.Nilsson
2014-05-27, 19:55
Tack :)

Jimmy85
2015-03-03, 09:19
Tråden är nästan ett år gammal, men tänkte dela med mig av min uppfattning ifall du inte hunnit köpa bil ännu :)

Jag har ägt min sedan november, och det är bluemotion-paket (diesel) så motormässigt kan jag inte hjälpa dig men jag upplever bilen som mycket prisvärd. Min är näst intill fullutrustad med GT paket, Premium paket och allt vad det heter. Saknar navi och taklucka, men annars har den allt jag kan önska mig. Jag tycker den är skön att köra och än så länge har jag faktiskt bara 3 saker att påpeka.

1. Dörrarna känns lite ihåliga. När man stänger dom så "tjongar" det till. Kan vara något som endast är på min bil (isf får någon gärna säga det så jag kan kolla på att åtgärda min)
2. Vibrationer i bilen runt 70-90km/h. Detta är tydligen något som är vanligt då jag sökte en del efter detta och verkar vara ett problem som många upplevt i amerika/nordamerika. Som du själv skriver så är ju inte bilen så populär här så det är enklare att hitta svar på amerikanska forum. Jag har inte funnit någon lösning på problemet och det är inget jag upplever hela tiden. Jag har bytt och balanserat däck/fälg utan resultat.
3. Framrutan har i skrivande stund 3st stenskott("solar"), och 2 st sprickor. Jag har ägt 5st vw innan denna och jag har aldrig varit med om så många stenskott. Vet inte om det är vinkeln, välvningen eller själva rutan som är orsaken men kommer byta ruta mot sommaren iaf och hoppas att jag klarar mig ett tag till :)

I övrigt en mycket skön bil. Stort bagage, funkar mycket bra för längre körningar enligt mig och jag tycker den är mycket snygg!

Lycka till med köpet!