handdator

Visa fullständig version : Ny programvara till DSG



Hammarby Sjöstad
2014-05-24, 21:47
Är det någon som lagt in ny programvara i sin DSG i och med chippning av bilen? Ger det en bättre upplevelse tillsammans med trimmet? Påverkar det hållbarheten?
Har en GTI edition 35 som jag kommer köra ett steg1 på, frågan är bara om det är värt de extra pengarna att programmera om DSGn också.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

softishman
2014-05-25, 01:22
Det är definitivt värt det!
Har precis hämtat min bil (Edition 30) från V-Tech då dom har mappat bilen och lagt in programvara för DSG, blev som en ny bil! Växlingarna är otroligt snabba och i det manuella läget så växlar inte bilen ner av sig själv vid fullgas utan man kan segdra från lågt varvtal hela registret.

Hammarby Sjöstad
2014-05-25, 01:32
Låter schysst, men som det kommer slita på lådan mer.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Alle47
2014-05-25, 09:42
Hur menar du det kommer slita på lådan mer?
Du ska absolut satsa på en bra dsg tune för att det ska lira riktigt bra. Det är värt pengarna!!
Håll dig undan från billiga småfirmor som inte vet vad dom pysslar med bara

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

softishman
2014-05-25, 10:36
Tror inte att det sliter mer på något sätt. Det dom gör är ju att optimera funktionen på dsgn. Olika körstilar kanske kan slita på lådan men kör man som folk ska det inte vara några som helst problem!

Hammarby Sjöstad
2014-05-25, 11:40
Ok, så det handlar inte bara om att maxa lådan, utan att synca den med chippningen. Då låter det vettigt.

Vilka firmor är bra på det och vad kan det kosta ihop med ett steg1? Har förövrigt redan catback från milltek. Är det något mer jag behöver tänka på då?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Alle47
2014-05-25, 13:10
Exakt det är ju snarare så att köra med mer effekt utan att macha lådan mot det kan slita mer. Speciellt om man skulle råka på en tuner som bara flyttar upp vridbegränsningen utan att öka kopplingstrycket med ecu flashen. Är du ute efter lite extra effekt och bra spann så byt soppapumpen innan den mappas.
Vilka som kan flasha dsg på mk6 får du lyssna runt lite.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk