handdator

Visa fullständig version : Problem med motorn, 1,2TSI 2011



Holmgren
2014-05-23, 05:15
Hej
Har en 1,2 TSI motor som jag gör mitt huvud gråare.
Vid uppstart låter (vad jag tror) ventilerna.
Ibland värre än en diesel bil.
Det knackar å lever. Bilen har gått 7300mil.
Är servad efter vag 3000mil service. Köpte bilen för 6 månader sedan så jag har inte
haft inne den på vag själv. Dock har jag gjort ett eget oljebyte för det var 1500mil sedan det senast gjordes.
Vill inte köra 3000mil på samma olja. Tänkte att ljudet kanske skulle försvinna då.
Köpte oljefilter på vag. Oljan är:Castrol EDGE FST 5W-30, LongLife3, VW, Audi.
Den är alltid servad på vag.
Det är inte alltid den låter.
Startar man upp och låter den låter den gå 10-15 sec sedan stänger av och gör så ett par gånger försvinner ljudet. Ibland släpper det själv efter 10-15 sec.
När det låter ligger varvtalet på 1100 för att sedan gå ner till 890 när det har släppt och allt känns normalt. Har även märkt att den ryker lite, ljus färg.
Är det oljan det är fel på eller är det någon justerings sak?
Enormt tacksam för hjälp.

J.L
2014-05-23, 07:58
De mindre motorerna i VW m.m. runt -00 (polo, golf IV m.m.) låter ganska mycket om sina ventiler, särskilt vid uppstart.

Det handlar om de hydrauliska tryckarna som ska fyllas med olja vilket kan ta en liten stund innan oljetryck byggs upp.

Samma motorer dras också med vevhusproblem och koks.

Det låter inte som det är någon större fara, spela gärna in ett litet ljudklipp eller video och lägg upp så vi kan höra.

Vill du undersöka mer så ta ner oljetråget, för att kontrollera/byta sil och/eller pump.
Hydrauliska tryckare kan bytas men borde inte vara några problem med så få mil.

Enklare metod kan vara tillsats i oljan och senare ytterliggare ett oljebyte.

Micke_Z
2014-05-23, 20:50
Denna motor har inte mkt om än inget gemensamt med de motorer som satt runt -00. Däremot så är det inte helt ovanligt att kamkedjan och sträckaren ger upp. Har man otur så har man ett komplett motorras att vänta...

Åk till din VAG verkstad och hör med dem och be dem kolla upp motorn, skulle det visa sig vara ovantående problem så brukar de ta detta på goodwill om bilen är korrekt servad. Har sista månaderna haft flera kompisar som råkat ut för detta på sina 1,2 & 1,4 motorer som gått mellan 3-5000 mil...

Holmgren
2014-05-23, 22:10
Nä denna motorn är helt annorlunda mot dom på tidigt -00 tal.
Har varit lite orolig för kedjan. Får bli att boka in den nästa vecka.
Tycker dock den borde låta hela tiden om det är kedjan.
Är det så att kedjan är en svag punkt på dom nya tsi motorerna?

a128
2014-05-23, 22:35
3000 mil mellan oljebyterna är lite väl långt och kamkedjan riskerar slitas ut då förorenad olja ej smörjer den så bra, kan evt. höras vid uppstart men när olöjetrycket kommer så försvinner oljudet, en 30 olja kan göra att den låter mer vid gång ärn en 40 olja tex. 0W-40 eller 5W-40, kör själv med 0W-40 från Aral

Holmgren
2014-07-08, 08:55
Nu har jag haft bilen på service.
Teknikern var ganska övertygad om att det var kamkedja.
Bilen har nu gått 7800mil.
Borde inte vag ta detta på goodwill?
Hur går jag tillväga i så fall?
När jag pratade med servicen på vag så sa han att jag skulle ta det på min försäkring.
Men det är jag inte så sugen på.