handdator

Visa fullständig version : Installera Parkeringssensorer fram, var ta el och föra kabel motorrum -> kupé



Sharan_11
2014-05-21, 18:27
Jag saknar parkeringssensorer fram (Sharan 2011) och det finns inga orginalkit som löser det problemet. Därför funderar jag på ett eftermarknadskit. VW kan lösa det men pratade om 10-20000:-.

Borrande och lackande känns obehagligt men under kontroll men det är några grejer jag känner mig osäker på redan nu:


Var tar man el? vill ha ström som är på när tändningen är på (brytare i bilen). Styrenheten till sensorerna ska sitta i motorrummet tänker jag mig. Finns något förberett på en sån bil?.
Hur går man igenom mellan motorrum och kupé? finns något standardhål där många kablar går? Har tänkt mig hålla allt på förarsidan.
Hur får man loss plastdelen av kofångaren fram?
Vissa kit har hastighetssignal in så dom bara är på upp till 15km/h. Var finns en sån signal?

Cullberg
2014-05-21, 18:34
En snabb googling gav detta kitt: http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/volkswagen/oem-ops-system-for-vw-sharan/

Sharan_11
2014-05-21, 18:45
Coolt har surfat halva dan känns det som men inte sett denna. Tyvärr var den fram och bak och bak sitter redan original men den tål att forska vidare på.

Sharan_11
2014-05-23, 22:07
Undersöker liknande OEM-kit och har ett antal frågor ute. Alla OEM-kit som säljs är fram och bak och det är tveksamt om det kommer att lira ihop med mitt orignalbacksensorsystem bak. Men vi får se, hade varit optimalt om det funkar.

Nu kollar jag dessutom på ett Waeco system som inte blir lika integrerat som verkar ganska smidigt men jag behöver reda ut ett antal saker. Hur hittar man följande saker i närheten av förarplatsen?

CAN H, CANL och tändningspuls.

Tändningspuls tänker jag mig är att det är spänning när tändningen är på men inte annars.

4433