handdator

Visa fullständig version : Konstigt elfel Golf GTI 16v(KR) -87, oljelampa + kylarlampa blinkar och glöder ibland



duschkungen
2014-05-20, 13:17
Hej,
Nån som har nån aning vad detta kan bero på?
Oljelampan började lysa idag och lampan vid tempmätaren började blinka, sen nollställdes digitala klockan + tempmätaren la sig högre än normalt..

Jag stannade bilen och kollade olja + kylarvätska och detta var helt normalt. Jag hade nåt jordfel för ett par månader sen så jag satte in en jordfläta till, vore konstigt om det skulle vara det igen.

Några idéer?

J.L
2014-05-20, 13:41
Sånt kan vara svårt att hitta,
På min förra mk2 gick vattentempen upp till ca 75% på mätaren när man startade kupéfläkten, gick lika fort ner igen när fläkten stängdes av... Lattjo...

Det bästa du kan göra är väll att kontrollera kontakter, kablar och jordpunkter i kupén.
Om de i motorutrymmet nyss är synade.

duschkungen
2014-05-20, 13:49
Jo jag misstänker att det kan bli en del felsökning, det är därför jag ställde frågan.. Suck..

Till historien hör att det var en ordentlig regnskur igår kväll så jag misstänker att det kommit in vatten på nåt olämpligt ställe

Sciroccogtx16v
2014-05-20, 18:28
Kolla jordkabeln som sitter fäst i insugningsröret (baksidan) den går in i bilen och jordar en hel drös saker. Annars så få du kolla i verkstadshandboken var dom grejor som strular är jordade.

Fredrik

duschkungen
2014-05-20, 21:34
TACK! Hittade en kabel som var av, gick inte från insuget men från toppen, bredvid fördelaren! Fantastiskt vad bra det är med kunskap samlad på forum, jag lär ju ha fått felsöka i timmar om jag inte fått detta tips!
Nu går golfen som den brukar göra, dvs pendlande tomgång och lite småryckigt.. Men det kan jag leva med! :)

Sciroccogtx16v
2014-05-22, 00:21
TACK! Hittade en kabel som var av, gick inte från insuget men från toppen, bredvid fördelaren! Fantastiskt vad bra det är med kunskap samlad på forum, jag lär ju ha fått felsöka i timmar om jag inte fått detta tips! Nu går golfen som den brukar göra, dvs pendlande tomgång och lite småryckigt.. Men det kan jag leva med! :)
Härligt!
Fredrik