handdator

Visa fullständig version : Polera fälgar



Hammarby Sjöstad
2014-05-17, 21:45
Jag har ett set svarta 19" orginalfälgar till min GTI Ed35. Jag undrar om det finns något bra ställe i Stockholm där man kan lämna in dem och polera bort den svarta färgen. Gillar nämligen inte svarta fälgar till den färg jag har på bilen (röd).
Någon som har några tips? Vad kan det kosta?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

J.L
2014-05-17, 21:54
Kräng av däcken
Marinera med packningsborttagningsmedel (CRC - Gasketremover)
Täck in med gladpack
Vänta ett dygn eller två
Tvätta med högtryck
Upprepa steg 2-5 om färgrester finns kvar


Om du vill ha ren aluminium så rekomenderas att klarlacka,
annars kan du slänga på en färg efter önskemål :)
(Det kan du iofs göra utan att ta bort den gamla om så önskas)

Hammarby Sjöstad
2014-05-17, 21:55
Tack för tipset J.L

Men jag lämnar hellre in dem. Är mer lat än fattig ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Petta77
2014-05-17, 22:21
Intera, ligger väl i Stockholm? :) http://www.intera-sverige.se/

Hammarby Sjöstad
2014-05-17, 22:27
Intera lät som ett bra tips!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

TheDeadDorkster
2014-05-18, 07:05
mitt tips: gör det ej! Jag har helpolerade fälgar utan klarlack. Det är ett rent helvete att ha dom, som kräver konstant underhåll. Fälgarna har blivit prinsessan på ärten, och måste behandlas med silkesvantar.

Lillen
2014-05-18, 07:14
mitt tips: gör det ej! Jag har helpolerade fälgar utan klarlack. Det är ett rent helvete att ha dom, som kräver konstant underhåll. Fälgarna har blivit prinsessan på ärten, och måste behandlas med silkesvantar.

Och OM DU SÄGER att det är ett helvete..........
DÅ ÄR DET ETT HELVETE ;)

Eftersom TDD är hyperpedant och gärna polerar sina fälgar tycker det är en "pain i the ass" då är det nog det. Men man kan ju klarlacka sedan så man behåller lystern , men det blir ju inte lika bra som nypolerat.

TheDeadDorkster
2014-05-18, 08:06
Och OM DU SÄGER att det är ett helvete..........
DÅ ÄR DET ETT HELVETE ;)

Eftersom TDD är hyperpedant och gärna polerar sina fälgar tycker det är en "pain i the ass" då är det nog det. Men man kan ju klarlacka sedan så man behåller lystern , men det blir ju inte lika bra som nypolerat.


Exakt. Fälgarna tål inte längre att vara i regn (då oxiderar dom), dom tål inga rengöringsmedel, osv. Allt är eftersom det är rent aluminium, och dom flesta medel påverkar rent aluminium.
På Bug Run tänkte t.ex. Henrik.M vara rolig och göra ett ordentligt fingeravtryck på fälgen. Trots att jag försiktigt försökte få bort "skadan" med Mothers billet polish på plats, så lyckades jag endast få bort fettet. Det blev ett permanent avtryck kvar i fälgen. Denna fick jag dock bort senare med maskin då jag var hemma igen.

Lättare underhåll (dvs: putsa fälgarna efter varje tvätt), sker noggrant med aluminiumputs och riktigt mjuk och ren mikrofiberduk. Gnugga kan man glömma, eftersom det repar fälgarna. Som jag skrev i förra inlägget, så krävs det silkesvantar i hanteringen av sånna fälgar.

Köra med högglanspolerade fälgar är ett rent helvete. Det är dösnyggt, men jag rekommenderar inte någon att göra det ö.h.t.

Klarlack är inget alternativ för mig, eftersom hela grejen med polerade fälgar är att det ska glänsa som en hundballe i månskenet!


Eftersom TS är bekväm och vill lämna bort jobbet till någon annan, så tror jag definitivt att det är fel att välja polerade fälgar. Dom är väldigt underhållskrävande. Det duger tyvärr inte att tvätta med en svamp i 5 minuter varje gång man tvättar bilen. Rekommenderar istället att foliera, eller lackera om dom i valfri färg. Utför rätt person jobbet, så blir fälgarna bättre än nya.

Hammarby Sjöstad
2014-05-18, 09:53
Hehe. Låter som det får bli en klarlack för mig :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Amazonas
2014-05-18, 10:06
Vill du bara lacka om dem så rekommenderar jag http://www.isaxonspulverlack.se

Blästrar dem först och lägger sen ny pulverlack enligt dina önskemål. Bra priser och resultat. Har för mig jag pynta 2500 för fyra 18" för ca 2 år sen.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Hammarby Sjöstad
2014-05-18, 10:22
Tack Amazonas, har mailat dem också. Man kan ju lika gärna lacka fälgarna i en aluminiumlack.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mickeelfstedt
2014-05-18, 14:53
Ukk i kristinehamn pulverlackar väldigt bra... Jag har haft många fälgar där. För 2000:- kör dom dom i syrabad, pulverlackar och lägger på klarlack (eller sidenmatt lack) över och det blir väldigt bra...

gorano
2014-05-18, 17:14
Håller med allt som TTD säger/skriver om att ha polerade fälgar utan klarlack. Dock tycker jag att har man kämpat med att polera ska man njuta av fälgarna med.
Jag kör med mina på pendlarbilen, visst kämpigt att hålla fina men när man tycker dom är för matta så får man plocka av o polera upp dom. :-)
Angående att få bort klarlacken så funkar Biltemas färgborttagnings medel lika bra som crc gasketremover.
Tillvägagångssättet är dock detsamma som JL skrev i sitt i lägg.