handdator

Visa fullständig version : Golf 5 Ac trubbel, kopplingen till kompressorn trasig?



lundqvistarn
2014-05-17, 11:21
Har märkt att min ac slutat funka, lämnade in bilen på ac service igår...

Verkstaden ringde efter någon timma och de har konstaterat att själva kopplingen
som ska driva ingående axel till kompressorn är trasig, dvs remskivan snurrar men de är nått som gått sönder i kopplingen som gör att kompressorn drivs inte runt.

Tydligen ett vanligt fel på Golf 5?
Byta bara kopplingen / remskivan går inte, finns inte att köpa som reservdel. Kollat på Skruvat.se, mekonomen, volkswagen, meca, laitis osv...

Byter man hela kompressorn så kostar det med material & arbete 6800 kr.


Finns kopplingar att beställa på ebay som ska passa till min bil. för ca 1000 kr med frakt
Köpa sån och skruva dit sen hoppas det funkar? Att kopplingen har gått sönder beror ju förmodligen på något, men de ska tydligen vara väldigt vekt byggda, kan räcka med en väldigt varm sommardag och en igentäppt kondensor så går det tungt så brister de något i kopplingen.

Men bara för man byter kopplingen är det ju inte säkert acn börjar funka.
Har läst runt lite på olika forum vanligt fel på golf 5 verkar vara att torkfilötret går sönder med följd av att komresson skär. Men verkstaden hade provat vrida ingående axel runt för hand och det gick väldigt lätt så de trodde kompressorn var hel.

Går kanske budget laga man skruvar lös kompressorn eller bara remskivan, sätter en plåtutanpå remskivan eller svetsar ihop kopplingen så den börjar driva igen, men börjar det då gå tungt så kommer man ju slita av remmen som följd.

Gick inte ringa till mitt försäkringsbolag heller för jag ringde efter 16:00 igår fredag de hade gått hem.
Min bil har nu precis passerat 12000 mil med dagens körning, maskinskadeförsäkringen jag har är 8 år eller 12 000 mil.

Hur skulle ni gjort?

Nån fler som råkat ut för trasig koppling / remskiva till kompressorn?

a128
2014-05-17, 12:08
Tag en lott och köp en ny remskiva på ebay, livet är fullt med spänningar :cool:

lundqvistarn
2014-05-31, 17:21
Efter lite stridigheter med mitt försäkringsbolag så blev det så att de gick med på att laga den på maskinskadeförsäkringen.

Blir att betala 4000 i självrisk. Repa den gick tydligen på 11800 på volkswagen för försäkringsbolaget
Blir kompressorbyte och allt annat som hör till då vet man de blir riktigt gjort samt garanti i minst 2 år.

case closed =)