handdator

Visa fullständig version : List/styrskena på bakdörr golf mk5



Mickeelfstedt
2014-05-11, 22:03
Hej.

Hur stort projekt är det att byta listen/styrskenan som sitter på bakdörren mellan den fasta och den rutan man kan köra upp och ner?
Har en gti med pianolack som det släppt massa lack på så på båda dörrarna bak behövs dom bytas.
Hur gör man och hur lång tid tar det ca?

Väldigt tacksam för svar!

Mickeelfstedt
2014-05-12, 18:46
Ingen?

decore
2014-05-16, 21:40
Hej Micke,

Jag ställde en liknande fråga här i forumet för en tid sen och där konstaterades det att det här är ett vanligt problem. Jag har även kollat upp andra GTI Mk5'or som man sett på stan och dessa har också haft lacksläpp/rost av varierande grad på sina lister.

Kolla min tråd här:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19289-Skadade-bakre-f%F6nsteravdelare

Att byta ut hela listerna är ju så klart det man helst skulle vilja göra men för min del var det inte ett alternativ då jag inte besitter de kunskaper som behövs och att anlita en verkstad skulle kosta uppåt 4-5000kr om jag minns rätt. Det enda jag har gjort på min bil än så länge är att dölja det värsta genom att köra med lite svart lackstift, men jag har fortfarande en tanke om att få till en lite mer proffsig lösning framöver. :)

Mickeelfstedt
2014-05-17, 22:47
Tjena Daniel.

Jag får en att byta åt mej, jag har bytt dom andra fyra "rutramarna" själv till dom mattsvarta istället (rallysvart som dom så fint heter) vilket var gjort på noll och ingen tid alls... Automekanik skulle ha ca 1600:- för att byta dom. För mej kändes det inte som ett alternativ att sätta film över... Tro det eller ej men dom mattsvarta som sitter på alla andra golf mk5 är mot all förmodan lite dyrare än dom pianosvarta av nån anledning.? Men jag tror även att dom mattsvarta håller sej bättre i kvaliteten och så tycker jag dom är snyggare och även annorlunda mot alla andra gti. :-)

Vad gjorde du med dina?

decore
2014-05-20, 15:21
Vad gjorde du med dina?

Som sagt, än så länge har jag inte gjort något mer än kört lite grann med svart lackstift för att dölja det värsta. Detta ser bra ut på lite avstånd men står man nära är det fortfarande fult. Jag har heller inte gått på djupet än genom att slipa så problemen lär komma tillbaka med denna lösning.

Mickeelfstedt
2014-05-23, 23:17
Som sagt, än så länge har jag inte gjort något mer än kört lite grann med svart lackstift för att dölja det värsta. Detta ser bra ut på lite avstånd men står man nära är det fortfarande fult. Jag har heller inte gått på djupet än genom att slipa så problemen lär komma tillbaka med denna lösning.

Han som skulle byta åt mej i veckan fick hinder så jag ger mej på det själv imorgon... Återkommer med hur det gick...

decore
2014-05-26, 11:02
Blev det succe? :)

Mickeelfstedt
2014-05-27, 10:44
Blev det succe? :)

Plockade bort yttre dörrsidan och såg att listen som satt där var typ 20-30 cm längre och hade ett fäste mer än den nya så jag satte tillbaka dörrsidan och trodde jag fått fel. Dock visade det sej att dom ersatt den långa med en kortare så rutan kanske ska gå lättare ner eller nått sånt så jag har inte bytt än. :-)
Lämnar bort det till automekanik i kristinehamn istället, dom skulle inte ha så mycket för att byta...
Men tar man bort utsidan dörren och har rutan uppvevad ska det nog gå att byta den...