handdator

Visa fullständig version : Golf 4 GTI -00 Miständer/hackar låga varv.



carl7
2014-05-11, 01:59
Hej!

Behöver lite hjälp med felsökning. Motorn i fråga är en 1.8T med motorkod AGU. Problemet är att när man ligger runt 2000 varv och trycker ner gasen hackar den, den går sedan bra i resten av registret. Det blir kraftigare ryckningar om motorn är kall eller om man har en högre växel i. Det märks och mer om man låter bilen rulla för att sedan trycka ner gasen.

Bilen är chippad vet inte av vem, misstänker att det kan vara fel på programvara. Men vill vara säker innan jag köper en begagnad styrbox eller om någon vill chippa om den.

Har gjort detta:
Kontrollerat felkoder med vag-com
Bytt lmm
Bytt stift (Bosch FR7KPP33)
Bytt dumpventil
Bytt bränslefilter
Testat med en ny tändspole
Rengjort gasspjället och grundinställt med vag-com
Hittar inga läcker
Har även att bilen hos VW som letat läckor, kontrollerat kamremmen, avgasvärden och bränsletryck.

Har tillgång till vag-com så kan logga värden om det skulle hjälpa. Dock verkar min styrbox (06A 906 018 CG) vara lite begränsad vad gäller läsning av värden. Skulle vilja läsa bränsle och luftblandning men verkar inte gå.

Sn00k
2014-05-11, 06:41
låter väldigt typiskt för tändspolar/tändförstärkare.

carl7
2014-05-11, 08:31
låter väldigt typiskt för tändspolar/tändförstärkare.

Det kan jag hålla med om, men ändå inte riktigt. För bilen går bra om man varvar från botten och upp. Då hackar den inte. Det är endast om man ligger på ingen eller lite gas på runt 2000 varv och trycker ner gasen.

Testade att mäta upp tändmodulen på hjälp av denna guide http://m.audiworld.com/showthread.php?p=1535031&styleid=11 och fick då jämnt på alla cylindrar. Skiljde som mest 5ohm. Fick 375ohm med 1.5V batteri. Tändspole har jag testat med men ingen skillnad.

Jag börjar fundera på bränslepump. Det bränsle testet vw gjorde var nog bara på tomgång. Men borde inte det märkas när man varvar ur den?

En annan sak är väl magnetventilen (n75), men bilen laddar fortfarande.