handdator

Visa fullständig version : Byta yttre styrled, Passat 3B



JRJ
2014-05-09, 12:47
Jag gillar det mesta med min Passat 3B, men INTE den där j*vla framvagnen!
Måste byta båda yttre styrlederna, och det går fasen inte att rubba dom en millimeter.
Låsmuttern som låser mot själva styrstaget får jag bort, men sen när hela styrleden ska lossas från styrstaget så är det tvärnit.
Har öst på med 5-56 i omgångar och värmt med gasen så allt lyste rött, men det vill inte lossa ändå.
Dessutom så blir sexkantsinfästningen som används som mothåll på styrstaget så mjukt när man värmer så det är nästan så att man drar den rund.

Hur fasen ska man göra egentligen?!

Kapa bort P-änden och svetsa fast en mutter i den gängade stumpen som bli kvar är ju ett alternativ, så man kan ösa på med ett rejält förlängningsskaft. Men om det ändå inte skulle lossa så står man ju med skägget i brevlådan och en bil som inte går att köra...

a128
2014-05-09, 12:51
Provat att slå med en slägga på styrspindelgodset just vid styrleden ?

JRJ
2014-05-12, 08:40
Hmm, hur då menar du?
Jag knackade ganska friskt med en hammare lite överallt men vågade inte gå på med storsläggan.

Lasse62
2014-05-12, 21:39
Det var väl yttre o inre styrled inkl stag du försöker separera?

Då ska du nog inte slå speciellt mycket :-) När man ska separera yttre led från spindeln däremot kan det behövas rejält med våld däremot, men den delen har du klarat av antar jag.

Får du inte isär det så lossa den inre leden och ta ut allt komplett, sätt i skruvstäd osv, i värsta fall byt komplett.....

JRJ
2014-05-13, 08:20
Det är när jag ska separera yttre styrleden från styrstaget som det jäklas.
Att lossa yttre styrleden från spindeln var inga problem alls.

Knacka lite med en hammare gör man ju för att det ska släppa lite rost och annat skräp, det brukar oftast gå lättare att få bort grejerna då. Med måtta såklart, man vevar ju inte på för kung o fosterland... :)

Lossa den inre leden kanske vore en smart grej, det tänkte jag inte på.
Kollar man på hur den inre leden ser ut så verkar det inte vara så svårt, men det kanske är trångt som fasen att komma åt?

Lasse62
2014-05-13, 10:08
Jo jag antog det :-)

Det kan vara lite pyssel med den inre damasken vid återmonteringen men inget oroande.

VR6_Linus
2014-05-14, 21:02
De brukar sitta hårt inre och yttre, har fått bytt både inre o yttre ett gäng gånger.. Det går att få på damask men det är trångt!

a128
2014-05-14, 21:22
Den inre damasken: jag har på som senaste golfarna som jag har lirkat bort den stora inre klämman pumpat i en kvarts patron med fett och återförslutit med en rostfri slangklämma, och den inre leden behöver troligen aldrig bytas ut, samt bättre känsla i styrningen

att använda en slangklämma i stället för orginalklämman kan kanske underlätta

biltema har haft några med smal bredd som är bra men dom har försvunnit