handdator

Visa fullständig version : Motortemperaturlampa Golf mk2



ored
2014-05-07, 08:37
Hej,

Har en Golf mk2. På instrumentbrädan finns en lampa ovanför motortemperaturmätaren som ska börja blinka när motortemperaturen i bilen går upp i för hög nivå och varna för föraren för detta. Lampan ska också blinka några sekunder när man sätter på tändningen vilket den också alltid gör. Nu har den röda lampan också börjat att blinka ibland långt ifrån alltid när jag tycker den inte ska göra det. Det händer oftast när motortemperaturen gått lite över hälften men igår hände det också när bilen körts 1 min med kall motor och motortemperaturmätaren nästa inte hunnit röra sig. Vad kan detta bero på? Finns det någon naturlig förklaring till detta?

/Ored

D_Stenlund
2014-05-07, 11:04
Låter som dålig givare eller jordkabel som e dålig.

Sciroccogtx16v
2014-05-07, 11:41
Eller låg nivå i expansionskärlet?

Fredrik

ored
2014-05-11, 11:30
Tack för tipsen. Ska kolla upp detta nästa vecka när jag är lite mera ledig. Återkommer om det inte löser sig.

/Ored

ored
2014-07-24, 14:41
Hej igen,

Återanvänder en av mina gamla trådar. Felet van lagade jag efter tips från en bilmekaniker. Det visade sig att det var glapp på en kabel till kylarfläkten som gjorde att fläkten inte alltid fungerade. Det hela gjorde att det fungerade i ungefär 2 1/2 månad tills nu då det uppstått ett annat fel med motortemperaturvarningslampan nämligen det att nu lyser den inte alls istället åtminstone inte när man slår på tändningen och den ska blinka några sekunder för funktionskontroll. Vad kan detta bero på?

/Ored