handdator

Visa fullständig version : Diesel förbrukning?



Crippep
2014-05-06, 07:48
Hämta min gtd förra ons och premiärturen blev jönköping - umeå tur o retur :) reagera över förbrukningen på bilen, lugn o fin körning max 120 km/h låg den på 0,61 l/mil. Har kört passat med samma motor o låda o den låg ju på 0,45-0,5 milen.

Någon som har ägt en gtd som kan inflika lite siffror?

skickat från min gigantiska smartphone

Marcus
2014-05-06, 09:48
Annan kaross, annan utväxling, andra hjul?

Crippep
2014-05-06, 11:13
Passaten jag körde hade 18 tums hjul 235 45 min Golf har 225 40 18, båda med dsg men tycker ju att gtd ska gå billigare än gti! Sen visar ju bilen 0,52 l mil räknat på papper 0,61, mina 18 tummare väger mindre än 17 tums orginal hjulen så massan motorn måste dra runt är ju mindre, min passat 00a med 130 hk PD motor drog ju mindre än denna... Även kompisens passat r-line dsg 4motion 2010 drar mindre än min landsväg 0,57 l mil.. Finns det nåt issues med tdi 170 motorn överlag?

skickat från min gigantiska smartphone

Marcus
2014-05-06, 11:43
Om din Passat 1,9 TDI PD var utan DPF så blir jämförelsen direkt haltande. Helt annan avgasrening än din 2,0 TDI med DPF. Sen är det ju också olika effekt, m.m. Jag gissar att Passat 3C har annan utväxling än Golf GTD generellt, vilket gynnar Passatens förbrukning på landsväg? Jag gissar vidare att Passat generellt har lägre cW-värde (värde på strömlinjeform) än Golf - rätt eller fel?

Crippep
2014-05-06, 11:49
Min gamla passat hade partikel filter tror jag? Inte säker. Sen är väl inte gtd/gti fronten så aerodynamiskt utformad för lågt cw värde men än då.... Utväxlingen är nog lite annorlunda min varvar ju ungefär 2100 rpm vid 120 så ja det kan nog spela roll... Men nu vet jag ju att siffrorna VW uppger inte stämmer nåt, men 6,1 l\mil på en modern diesel tycker jag ändå låter mycket när VW uppger 0.47 l milen landsväg o 0,55 tror jag det va blandad körning. Hört att bajonett låsen på tryckrör o slangar kan strula lite o börja läcka, får se vad som händer, bilen ska in till verkstaden för omlackering av fram dörrar o huv, ligger nån skumgummi tätning vid skärmen som skavt av färgen på kanten av dörrarna så det börjat rosta, sen så sitter ratten snett o det skakar i ratten ganska ordentligt, förra ägaren hade tydligen kramats med en sugga så dom hade lackat om kofångaren innan jag fick bilen, tror han sabbat nåt styrstag samtidigt, kan be dom kolla lite på tätningar o sånt samtidigt så kan man ju utesluta det i alla fall :-)


skickat från min gigantiska smartphone

Marcus
2014-05-06, 13:41
Nu har du ju spårat ur ämnet ganska rejält tycker jag... :) Tråkigt med felen, hoppas att det löser sig smidigt.

Crippep
2014-05-06, 16:42
Haha ja jo sorry för ot :-P

skickat från min gigantiska smartphone