handdator

Visa fullständig version : Kupe värme Golf 2 G60



Sciroccogtx16v
2014-05-05, 20:56
Hejs

Jag har knappt nån värme i kupen. Spolade igenom värmepaketet när jag hade motorn ur och det verkade helt ok. Spljällen inne i bilen verkar funka... Vattenpumpen är ny...
Kan det va nån strypning någonstans som saknas som skall styra in vattnet in i värmepaketet? Nån som har någon bra ide om vad det kan vara? Inte för att bilen rullar annat än på sommaren men det blir lite kallt nu när det bara är knappt över nollan på morgonen...

Fredrik

J.L
2014-05-05, 21:39
Har du övertrycksventilen kvar?

Sciroccogtx16v
2014-05-05, 22:06
Tror inte det, var ska den sitta? Hittade detta på mk2 forum uk. http://www.clubgti.com/showthread.php?261279-Heater-blowing-cold-not-hot-matrix-cleanse-and-air-flaps-foam-refurb-guide Verkar som om skummet på varm/kall flärpen ger upp och då trycks ingen luft genom värmepaketet och det blir bara kall luft... Kan det vara det tro?

Fredrik

J.L
2014-05-05, 22:58
Den sitter på inkommande slang till värmepaketet, ca 15 cm från torpeden, går en liten slang över till utgående med en T-koppling i plast.
Vanligt fel att dessa ger upp och ger detta fenomen.

Sciroccogtx16v
2014-05-05, 23:59
Den sitter på inkommande slang till värmepaketet, ca 15 cm från torpeden, går en liten slang över till utgående med en T-koppling i plast. Vanligt fel att dessa ger upp och ger detta fenomen.
På kupesidan eller i motorummet? I motorummet borde jag sett den om den fanns...

Fredrik

JRJ
2014-05-06, 07:57
Den sitter i motorrummet.
Prova att ta bort ventilen på inkommande vatten till värmepaketet, och T-korset på utgående. Ersätt dom med en stump rakt kopparrör eller liknande.
En enkel fix för att se om den har hängt sig, och det är som sagt väldigt vanligt att den har gjort det.

Det tråkiga är att om värmepaketet är 25 år gammalt så klarar det oftast inte att det helt plötsligt blir full mutter på varmvattnet när ventilen är borta, så då åker man på att byta det också...

J.L
2014-05-06, 08:10
Ersätt dom med en stump rakt kopparrör eller liknande.

Man får akta sig för att att få varmt vatten på fötterna bara, vilket ventilen förhindrar
(även om jag gjorde samma sak och slapp fotbad)

Sciroccogtx16v
2014-05-06, 17:44
Hej igen. Kollat lite närmare..
Det finns ingen bypass ventil. Ena slangen går till plaststosen på sidan av blocket, under oljetrycksgivaren typ. Den andra går till metallröret som går runt motor till vattenpumpen. Antar att det är rätt, då det inte ser ut att kunna kopplas annorlunda..
Återstår att kolla in problemet som jag länkade till.. Om jag gör det antar jag att det är en bra ide att byta värmeelementet när man ändå är där och river..
Hur mycket behöver man ta bort för att få ut värmepaketet?

Fredrik

D_Stenlund
2014-05-06, 20:50
jag har för mig att jag har ersatt mina mot raka rör in i vämepaketet. har ingen sådan termostat, ventil på slangen in.

- - - Uppdaterad - - -

de ska väl gå att pilla bort de underifrån om man lossar lite plast? Men det lär vara lite trångt, vajrar osv. men de grejar du fredde.