handdator

Visa fullständig version : Trimmad golf r "rycker"



Atvaffe
2014-05-05, 19:42
Hej.
Jag har en golf r som jag bytt till turboback milltek, cts insugningsrör, autotech hpfp, rs4 bränsletrycksventil.
Och en steg 2+ programvara från vtech .
bilen går bra vid normal körning, även vid hård körning från start.
Men om man kör normalt i 90 och växlar ner till 4an o ger fullt. Då hostar bilen till två gånger o sen kommer turbotrycket.
någon här som har varit med om liknande eller vet vad det kan bero på?

anri52
2014-05-05, 20:26
Du bör kolla upp Hpfp med vagcom börvärdet respektive vad pumpen ger, mitt tips är att din Autotech pump strular. mvh

Atvaffe
2014-05-05, 21:03
Han som sålt pumpen säger att den är pålitlig och att dom aldrig strulat. Men hade det funkat att köra hårt från början om det är pumpen det är fel på?
Måste man kolla wagcom på en vw verkstad?

anri52
2014-05-05, 22:09
Det funkar att köra hårt från början men det går inte lika bra i mellan registret
på 4ans vx då det krävs 120-130 bar beroende på programvaran, då kan det bli
lite ryckigt (fuelcuts) om inte pumpen klarar av att leverera. Enklast är väl att kontakta Vtech och be dem köra en
logg annars är det bara åka till en vw verkstad för en felsökning.

Atvaffe
2014-05-06, 08:01
Okej. Jag är ju inte särskilt kunnig, men han sa ju att den pumpen ska klara 500 hk typ. O jag ligger ju långt där under. Jag har ju byggt om min orginalpump. Tycker att det inte borde gå köra alls om jag gjort fel.
Men du tror jag behöver köpa en ny pump då ?
För att dom ska kunna logga bilen måste dom kunna provköra den eller?

J.L
2014-05-06, 08:14
Var det längesedan bilen modifierades eller nyligen?

Har cam follower setts över eller bytts i samband med trim eller senare ?

Bränslefilter bytt ?

Atvaffe
2014-05-06, 13:42
Det va ganska nyligen jag har bytt alla delar efterhand. Men har nig kört med steg2+ mapp i en månad ca.

Camfoller bytte jag när jag byggde om pumpen.
Bilen är ju nyservad antar de bytte bränslefilter då.

Särås
2014-05-06, 13:59
Bränslefilter byts aldrig på service på dessa bilar.
Så det är nog inte fel att byta det beroende på hur långt bilen rullat.

Atvaffe
2014-05-06, 17:05
Bilen har gått ca 4700 mil och är 4 år. Vart sitter det och är det lätt att byta?
Det kan vara det lilla som fattas då alltså? För den går ju somsagt bra om man kör hårt från start.

anri52
2014-05-06, 17:18
Det bästa är väl att åka till Vag och kolla upp om du fått någon felkod.
När det gäller pumpen så kan du köra precis som vanligt även om det är fel
på N276 regulatorn (delen där kontakten sitter på toppen av pumpen) men när du trycker på
så kan det bli galet speciellt i mellanregistret där börvärdet är ca 120+ bar
och pumpen bara ger 80 bar men så fort man släpper gasen och kör mer
normalt så blir värdena ok detta fenomen hade jag på min förra bil
och jag var tvungen att byta pump, det du kan göra om du har RTS enheten
är att köra på original filen och gasa som tidigare och se om det rycker även då
om det inte gör det så är det sannolikt pumpen som inte klarar av att leverera
som den ska på en steg 2+ bil.
Men som sagt kolla om du fått någon felkod för mig tog det ett tag innan felkoden visade sig
men det kan ju såklart vara något helt annat också.

Atvaffe
2014-05-06, 18:05
Jag har rts enheten men den hittar inga felkoder. Jag ska testa att lägga i orginal o se hur den betersig.
Annars får det bli en liten resa på 40 mil till Södertälje.

softishman
2014-05-07, 16:38
Prova byt bränslefiltret först... Kostar ca 500:- på VAG (köp inte annat) och sitter framför höger bakhjul undertill, tar ca 30-45 min att byta, kan vara lite pilligt då kopplingarna är klämkopplingar gjorda i plast så man får vara lite försiktig!
Känner du ingen som ha VCDS som kan logga bränsletrycket åt dig? Hört fler som haft fel på pumpar...

Atvaffe
2014-05-07, 17:28
Prova byt bränslefiltret först... Kostar ca 500:- på VAG (köp inte annat) och sitter framför höger bakhjul undertill, tar ca 30-45 min att byta, kan vara lite pilligt då kopplingarna är klämkopplingar gjorda i plast så man får vara lite försiktig!
Känner du ingen som ha VCDS som kan logga bränsletrycket åt dig? Hört fler som haft fel på pumpar...
Jag tro jag testar att byta filtret först. Känns onödigt att åka 40 mil enkel resa till Södertälje för att logga bilen om det är en sån enkel sak som bränslefiltret.
Går pumpen sönder då när man bygger om den?

softishman
2014-05-08, 09:14
När man bygger om pumparna kan man få in smuts vilket gör att dom kan läcka internt och då sjunker bränsletrycket..
Prova som sagt att byta filtret, gjorde det på min för ett tag sen och blev förvånad över hur mycket "skit" som rann ut, sen hade det gamla filtret ett gammalt art nummer med C i slutet, nya har K så filtret var nog inte bytt nyligen...

Atvaffe
2014-05-08, 12:00
När man bygger om pumparna kan man få in smuts vilket gör att dom kan läcka internt och då sjunker bränsletrycket..
Prova som sagt att byta filtret, gjorde det på min för ett tag sen och blev förvånad över hur mycket "skit" som rann ut, sen hade det gamla filtret ett gammalt art nummer med C i slutet, nya har K så filtret var nog inte bytt nyligen...
Okej men om jag fått in skit i pumpen är den pajj då?
Gick din redigt efter du bytt bränslefiltret?

softishman
2014-05-09, 05:55
Okej men om jag fått in skit i pumpen är den pajj då?
Gick din redigt efter du bytt bränslefiltret?

Min bil gick bra innan oxå men jag bytte för att allt skulle vara ok när den skulle mappas.
Vet faktiskt inte om pumpen är helt paj då, dey får någon kunnigare svara på..

Mr_Big
2014-05-09, 08:45
Som en glad amatör utan några direkta mekaniska erfarenheter så tycker jag ändå att det låter skumt om det skulle vara bränslefiltret som får bilen att rycka på 4ans växel vid hård acceleration.

Jag har upplevt samma sak fast med originalpumpen och pratade då med en engelsk kille som mappade bilar som sa till mig att det var för att min bränslepump inte hängde med min mjukvara.

Jag sätter en peng på att Anri52 är på rätt spår.

softishman
2014-05-09, 15:54
Troligast är det väl pumpen men det skadar ju inte att byta filtret iaf... Eftersom det nog inte bytts tidigare...