handdator

Visa fullständig version : Golf 3 -94 dör.



skrotnisse
2014-05-02, 21:46
Bilen startar och går hur bra som helst. Sen helt plötsligt lägger den bara av. Då är det bara att vrida av och på tändningen så går den igång direkt igen. Händer ca var 30:e minut och både i låg och hög fart. Har nyss bytt hallgivare på en polo och den hackade mer eller tappade kraft. Det här är bara ``klipp´´ o sen att starta om och köra vidare.

Ägnade gårdagen åt att leta trådar med samma fel. De flesta verkade lösa det hela med relä 30. Glad i hågen åkte jag till VW och införskaffade ett sådant. När jag skulle montera det fanns det ej på min bil?

Tillbaks till VW som konstaterade att nej den har inget sånt, men prova bränslepumpsrelät a` 400 kr. Jag är skeptisk eftersom den dör så tvärt. Känns inte som soppan. Eller kan den ``klippa´´ pga relät?

Någon som har några tips så vore jag väldigt tacksam.

skrotnisse
2014-05-02, 21:59
O det är en bensinare 1,8.

J.L
2014-05-03, 00:08
Sitter det vevaxelgivare på de där?
Låter som något sådant problem, glapp möjligtvis.

g-man
2014-05-03, 22:25
Sitter ingen vevaxelgivare på 1.8 i mk3. Ang relät så kan det även stå 109 på det som sitter i bilen, ska sitta som 3:e från vänster i den övre raden i elcentralen. Alltså inte dom som ev sitter ovanför centralen.

Lillen
2014-05-03, 22:35
Klassikern är antingen tändspolen eller tändplattan bakom tändningslåset.
Båda kan ge dessa symptom , tändspolen klipper när den blir varm.
Just tändplattan ger inte exakt så som du beskriver , men nästan.
Man ska inte ha haft stor och tung nyckelknippa eller nyckelring.

skrotnisse
2014-05-04, 13:42
Tack för alla svar. Jag kollade plats tre för där skulle ju 30 ha suttit också, men där var tomt. Dom på VW sa att det inte fanns något motsvarande relä. Har bara en nyckel, men inte en susning om ifall tidigare ägare kört med nån sorts vaktmästarknippa. Så då är väl Tändspolen hetaste ledtråden so far.

Kollat bildelsbasen lite. Problemet är att det kommer upp så många olika. Misstänker att det måste va ganska spot on för att det ska funka. Sen tar ju Biltema 369 för sin och det är väl ingen förmögenhet direkt. Får titta på den när jag kommer hem o se om jag blir klokare. Någon som har tips om andra bra ställen o handla på?

Ännu en fråga. Jag vill ju lägga minimalt med pengar på den här eftersom jag bara ska ha den tillfälligt. Har inte tillgång till felkodsläsare och lär väl få dega nån verkstad en femhundring svart för o göra det. Är det någon mening med ett sånt här fel? Polon jag bytte hallgivare på hade inga felkoder, men gick bra efter bytet. Känns som ett sånt här fel som kommer och går kanske inte visar sig där?

Lillen
2014-05-04, 18:27
Man ser ju knappt ett skit på felkoder på dessa.
På gränsen till för gamla bilar , krångligt dessutom.
Läsa felkoder gör man med den äldre modellen av dator på dessa.
Inte värt det hos VAG iaf.

skrotnisse
2014-05-04, 19:10
Lite den känslan jag hade. Då får det bli en chansning. Börjar med tändspolen. Vill inte lägga mer än en tusenlapp, så vi får väl se hur långt jag kommer.

Lillen
2014-05-04, 19:14
Kolla vad du har för tändspole först bara.
Brukar vara fyrkantiga modellen......men kolla vad du har i din bil först!

skrotnisse
2014-05-07, 09:47
Man kanske inte ska ropa hej för tidigt, men med ny tändspole från Biltema `a 369 pix har bilen gått felfritt 2 tim igår och en idag. Tack för all hjälp och särskilt tack till Lillen för tipset.

skrotnisse
2014-12-06, 09:59
Just for the record. Bilen fick samma problem igen trots bytt tändspole. Sålde den strax efter och enligt killen som köpte den var det bränslepumpen i tanken som var kass. Han bodde i närheten och jag har mött bilen flera ggr sen dess, så det stämde nog.