handdator

Visa fullständig version : Går detta däck laga?



Premis
2014-04-30, 19:42
Råkade ut för makadam precis

4304

robba
2014-04-30, 19:52
de går säkert men om de håller är ju en annan sak jag skulle nog skaffa nytt däck eftersom jag inte vill bli ståendes mitt ute i ingenstans och svära över däcket. råkade ut för de värsta stoppet i mitt liv då motorhuven smällde upp mot rutan och jag fick knappt inte ner den så jag kunde komma hem de var inte kul. så följ ditt hjärta vad du ska göra. ha en bra valborg på dej.

Babbe
2014-04-30, 20:17
inga problem. måste varit en elak sten om det har blivit punka

Lillen
2014-04-30, 21:17
Sedan är ju frågan OM det är värt allt jobb.
Lär både behöva pluggas och lagas med lapp på insidan.
Så att rensa och slipa ut skadan i hål och insida.
Sedan blir det säkert skum balans sedan när det nöts ner.

Men går går det väl!

Premis
2014-04-30, 21:48
Sedan är ju frågan OM det är värt allt jobb.
Lär både behöva pluggas och lagas med lapp på insidan.
Så att rensa och slipa ut skadan i hål och insida.
Sedan blir det säkert skum balans sedan när det nöts ner.

Men går går det väl!

Så det blir dyrt menar du, och kass balans och håller dåligt? Kanske bättre beställa hem ett (eller två för jämnslitagets skull) nytt däck?

Peter-C
2014-04-30, 22:04
Så det blir dyrt menar du, och kass balans och håller dåligt? Kanske bättre beställa hem ett (eller två för jämnslitagets skull) nytt däck?

Laga eller byta 2 däck. 1 blir ju så himla fel. Lite ”tur” i oturen att det är ganska slitet ändå.

Tyvärr har du fått hålet i mönstret där det är som tunnast vilket kan bli svårt att laga om hålet är stort. "Pluggen" kanske inte bir kvar. Ska ju helst gå trögt att föra in har man förstått.

/Peter

Lillen
2014-04-30, 22:21
Alltså man kan ha flyt och kunna få det bra.
Men erfarenheten säger byt , oftast blir de inte helt 100%.

Helt OT.
Men de värsta jag sett när jag jobbat som gummislav var en gubbe som kom in med en fönsterhake i hjulet.
Gängorna man gängar in i fönsterkarmen hade gått in i hjulet och sedan körde han helt normalt med haken vevandes runt hjulhus och skärmkant. Liksom utan att tycka det var konstigt , var först när han skulle fylla luft han hade märkt det.

Man blir inte förvånad längre på verkstadskunder ;)

Marcus
2014-04-30, 23:47
Både jag och min far har lagat däck efter sådana där incidenter. Inga problem hittills.

Petta77
2014-05-01, 10:46
Jag råka oxå ut för punkis för ett par veckor sen. På helt nya Goodyear däck. De var en skruv som borrat sej in. Man såg hålet så de var inget problem. MEN du kan endast köra max 50-100 meter på ett punkat däck innan de är skrot.

Köpte 2 nya istället

Premis
2014-05-01, 11:44
Lutar väl åt att beställa hem ett par nya helt enkelt, hjulet sitter bak så dom är mest slitna, fram ser bättre ut. Skall ju hålla för europaresor och bankörning tänkte jag. Då blir frågan om man ska beställa samma modell eller något modernare :)

Foppson
2014-05-01, 12:26
Finns ju risk att korden är skadad och då blir kanske inte hjulet runt när du väl pumpat det, beror lite på hur många trådar stenen skurit av...

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Mk1
2014-05-01, 17:51
Den lokala däckgubben kan nog ge dig det bästa svaret, om den går att laga eller inte.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mange.k
2014-05-02, 08:47
Planeras det europaresor å dyl så skulle jag slänga på 2 nya däck på axeln, däcket såg ju lite halvtrött ut

wrc1613
2014-05-03, 12:44
Det ser ut att vara max 3 mm mönsterdjup kvar, jag skulle bytt till två eller fyra nya.

badtab
2014-05-03, 13:27
Det värsta jag sett i ett däck var ett vevstaksöverfall, dock på en buss...


Sent from my iPad using Tapatalk

VWGolIV
2014-05-05, 07:39
Däcket går att laga och man kan ju även limma pluggen som man sätter i hålet.

Hur däcket blir med balansering, ojämnhet osv märker du när du är ute o kör efter lagningen.