handdator

Visa fullständig version : Jetta Tsi



outrunner
2007-08-25, 18:54
Hej.

Har haft min Jetta Tsi i snart två veckor. Tänkte höra här om någon har längre erfarenhet av TSI-motorn, typ flera 1000 mil eller så. Förbrukning? "Släpper" den efter ett tag?, 95 eller 98 okt. Skillnad?(140 hk), Jag tycker personligen efter 60 mil.....att det känns som det lurar mer än 140 hk under huven. Går klart bättre än en Passat -99 1,8T jag hade förr.
Finns det någon mer här som har en Jetta?

Mvh/Peter

Lillen
2007-08-25, 19:05
Hej.

Har haft min Jetta Tsi i snart två veckor. Tänkte höra här om någon har längre erfarenhet av TSI-motorn, typ flera 1000 mil eller så. Förbrukning? "Släpper" den efter ett tag?, 95 eller 98 okt. Skillnad?(140 hk), Jag tycker personligen efter 60 mil.....att det känns som det lurar mer än 140 hk under huven. Går klart bättre än en Passat -99 1,8T jag hade förr.
Finns det någon mer här som har en Jetta?

Mvh/Peter

Kul Med folk som valt Jetta istället för Golfen.

outrunner
2007-08-25, 21:28
Hej.

"Ramlade" på Jettan när jag var o kollade på en annan VW...är en av de där specialutrustade som Din Bil i Sthlm tog hem...några hamnade i Gbg och där stod min... Deep Black pärleffekt(snyggt) + lite annat, nerlackad, sollucka, elstol..17 tum "Avignon" 5-ekrat. Funderar på 18 till nästa vår.
Gillar: Motorn, väghållning, förbrukning(0,55 på landsväg)
Gillar inte: vägljud(glömde dom isoleringen) För övrigt sitter det Conti Supercontact på...225/45...någon som vet om de e speciellt högljudda?
Har ej varvat över 5500 än....verkar finnas en del kvar högre upp..

pa_forsgren
2007-08-25, 22:29
Hej.

"Ramlade" på Jettan när jag var o kollade på en annan VW...är en av de där specialutrustade som Din Bil i Sthlm tog hem...några hamnade i Gbg och där stod min... Deep Black pärleffekt(snyggt) + lite annat, nerlackad, sollucka, elstol..17 tum "Avignon" 5-ekrat. Funderar på 18 till nästa vår.
Gillar: Motorn, väghållning, förbrukning(0,55 på landsväg)
Gillar inte: vägljud(glömde dom isoleringen) För övrigt sitter det Conti Supercontact på...225/45...någon som vet om de e speciellt högljudda?
Har ej varvat över 5500 än....verkar finnas en del kvar högre upp..

Min 2.0Fsi har rullat drygt 400mil på 6veckor; tyckte det blev väsentlig skillnad efter 350mil. Kanske är nåt liknande din din?
/Pär

Marcus
2007-08-26, 01:24
Grattis till en trevlig bil!
Att den går bättre än din tidigare Passat 1,8T är kanske inte så konstigt då Passaten borde vara en större bil med lägre maximalt vridmoment i motorn samt endast 10hk mer enligt tekniska data.

onk
2007-08-26, 01:28
Körde golf med TSI motorn i fredags. Rätt trevlig maskin för att vara så liten, men vart lite besviken över att den inte var piggare på toppen.
Var 170hk jag körde.
Testade även Jettan med 2,0 turbo, 200 hk, den gick redigt fint!
Var faktiskt roligare än r32an i konbana:)

onk
2007-08-26, 01:28
Bullrig noterade jag oxå att iaf golfen var, körde GT TDI på landsväg och det var inte lite det bullrade!

outrunner
2007-08-26, 08:02
Hej igen.

Passat= 210 nm/150 hk...1480 kg. Jetta= 220 nm/140 hk...1440 kg.

Det är nog vridmomentet som avgör att den känns piggare, sedan har det nog hänt en hel del på motorstyrningssidan på 8 år oxå...

Fick hem bilen från en Ditec-behandling i fredags...nu e den blaaaaaaank.
Nästan så man inte vill ta ut den.
En lite kul grej som jag märkt är hur motorljudet ändrar karaktär när man sitter o varvar när bilen står still....på lägre varv...upp till 3000-3500 så kan man klart höra kompressorn..och man kan även få lite puffar ur avgasröret vid gasuppsläpp....högre upp i varven så blir det mer vinande ljud...då e det endast turbon som snurrar. På det hela taget är jag grymt imponerad av hur de har fått en liten 1,4 liters motor att gå...måste sitta och påminna mig om motorstorleken hela tiden...ääähh...nu vill jag ut o köra en sväng.

Ha det/Peter

P.Hagel
2007-08-26, 08:47
Bilder då ?????????????