handdator

Visa fullständig version : Golf G60 misständer



Misterfreddy
2014-04-29, 06:15
Har en G60 som går bra men ibland när man ligger på 3an och ska börja gasa så vill han misstända lite den är chipad,68mm remhjulet annan kamaxel funderar om soppan inte räcker till?
För tändkablar och allt är nyss bytt på den...tips mottages på vad som kan vara fel

J.L
2014-04-29, 12:30
För tändkablar och allt är nyss bytt på den...

Definiera allt.

Handlade du märkesprodukter?
Om inte så hade jag testat med de gamla kablarna eller låna ett par andra.

D_Stenlund
2014-04-29, 12:42
Kolla så spridarna får lika mycket spridningsbild, byt soppafilter, kolla så motorn har rätt tändning, kamremmen är bra spänd. Hur ser stift och rotor ut?
Fukt,skit i hallgivaren?

Misterfreddy
2014-04-29, 19:36
Jag köpte bilen och tänddelarna var som sagt bytta i höstas innan avställning han köpte delarna på ad center
Bilen misständer just på låg last inte alltid men ibland men går riktigt bra på högre varv..men vart sitter hallgivaren och hur kollar man spridar bilden?

Sn00k
2014-04-30, 21:45
Vad är det för märke på chippet?

väldigt vanligt att det beter sig precis så som du beskriver ifall "digilag"-eliminering inte används i programvaran.
databoxen ligger kvar i "closed loop" i 2-3 sekunder efter det att du klivit ner gasen fullt, dvs lambdastyrt läge, som strävar efter lambda 1 (AFR 14.7:1), den blir då att gå magert iom fullt laddtryck och knacksensorn börjar då blanda sig i tändningen så att den missar/motar pga detta.. istället för att lägga sig på rätt AFR direkt och bara pinna iväg.

kort sagt, kika vad du har för chip, det kan göra skillnad som natt å dag att åka med riktig programvara, som har "digilaggen" bortkodad.
Jag gör egen programvara till dessa boxar, och kan förse dig med ett chip om det är så, givetvis får du testköra det först, men jag är hyffsat säker på att det är detta fenomen du upplever. (OM nu inte tändningen står helt galet inställd.. är ju en speciell metod för att ställa den på en G60, så DET kan vara nått att titta på först.. skall stå på 6 grader F.ÖD.)