handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf MK6



Matte_E
2014-04-28, 13:04
Är lite sugen på en Golf Mk6 kollar lite på dels GTI och R modellerna,
frågan är vad som skiljer R från den vanliga GTI´n, utöver effekten?
Det jag har hittat är att R verka oftare vara utrustad med skinnstolar.
Vad skiljer mellan Ed 35 och de vanliga GTI? utöver effekten och loggan i nackstöden?
LED baklyktorna var dom tillval eller sitter dom original på någon modell?
Är det Dynaudio i alla bilar med RCD 510 stereon?
Av vad jag har hittat så servas dom med 3000 mil intervaller och 6000 mil så byts DSG oljan mm, dyrare.
Hur funkar den att åka långt i?
och till sist Sveriges dummaste fråga, förbrukning på en GTI, vad ligger den på?
Då är jag lite nyfiken på långkörningar i ca 90-110 Km/h


Med vänlig hälsning
Mattias

DPC
2014-04-28, 13:48
R jfr med Gti hade mer utrustning från fabrik, annan motor (äldre och lite törstigare och givetvis 270 mot 211 hk) och fyrhjulsdrift. R har tex 18", bixenon, larm, svart innertak och led-baklampor som standard. Tidiga Gti har inte led-baklampor, senare har det sm tillval vill jag minnas. R har en tyg-alcantarastol som standard, både den och Gti har skinn som tillval. Ed35 har samma äldre motortyp som R. Har även möjlighet till lite annan utrustning än vanliga Gti och kom välutrustade från fabrik. Dynaudio är tillval. Ingen av modellerna har fasta serviceintervall utan servas efter indikator som är villkorsstyrd. Jag körde mellan 1700-2000 mellan servicarna. Precis som du nämner ska dsg ha ny olja var 6000:e mil och det gäller även haldex. Jag tror de flesta ägare har servat sina bilar oftare än 3000 mil vilket jag också rekommenderar. Jag skulle uppskatta förbrukningen i 100 km/h till ca 6,5 l/100 km. Men det gäller endast i den farten och inga pådrag. Vanliga Gti är klart snålare än ed35 och framförallt R.

Matte_E
2014-04-28, 14:07
Ok, lite mer på fötterna, R är ganska fet, och svart innertak är snyggt,mindre snyggt är soppatörsten:-)
jag byter jag bil för att få en lägre bränslekostnad,
frågan är om inte GTI´n är vettigast, med mjukvara så landar man runt 250 Hk, på 1400Kg blir det rätt roligt, visst inte lika roligt som 270, men men.
Hur ser det ut med garantier på bilarna, kollar efter en -12 med max 6000 mil på mätaren.

Med vänliga hälsningar
Mattias

DPC
2014-04-28, 16:11
En Gti med bra chip går ungefär som en org R. Förbrukning mellan dem skiljer ca 1,5 dec per mil blandat. Garantier ser ut som andra fabrikat i klassen. Två år nybil, tre år vagnskada och lackgaranti och tolv års rostskydd.

Premis
2014-04-28, 17:08
ED35
235hk istf. 211, samma motor som R men i lägre effektutförande.
Annorlunda avgasljud.
35-märken på skärmar samt insteg.
Svarta backspegelkåpor.
Svart splitter fram.
Annan diffusor (hmm inte 100 på den).
R-sidokjolar.
Unika fälgar.
Xenon standard.
Speciell ED35 klädsel "mikrofiber"
"Golfboll" som växelspak.
Hmm något mer i inredningen också...

Snabbt ur minnet.

Peter-C
2014-04-28, 17:42
...........Hmm något mer i inredningen också...

Snabbt ur minnet.

Också detta med :) :

35 emblem på rostfria tröskelplåtar vid insteg. Vanlig saknar dessa.
Mörktonade LED baklampor som R:en har.


GTI 6 TSI 211 har ju ledbakljus som tillval från 2010, tror från Januari någon gång.

/Peter

Peter-C
2014-04-28, 18:08
När ED 35 kom var jag lite putt över att man just köpt en TSI 211. Men över åren så ändrade jag mig.
TSI 211 EA888 motorn är betydligt modernare utan att gå in på detaljer. Därmed även som det skrivs i tråden betydligt bränslesnålare. Jag körde ibland på 0,7 l/mil med min TSI 211, gällde längre körningar. I stadtrafik vill den ha mer och det fick den. Hade BSR steg 1 på min vilket nog borde varit runt 250 hk (har jmfr andra kompisar bilar. bromsade inte bilen). Tycker att bilen var osedvanligt pigg för att officiellt ha 350NM och 240hk som var angivet på BSR:s hemsida.

Prioriterar du bränsleekonomi välj TSI 211.

Prioriterar du att till lågt pris endast chippa och få ut uppåt 300hk så välj ED35 eller kanske R om du vill ha det. Troligen lite mer utrustning för det mesta på köpet.

Jag har ju inte min kvar men kan säga att det är kanonvagnar vilken du än väljer. Mycket bil och glädje för pengarna nuförtiden ;).

/Peter

Matte_E
2014-04-28, 18:24
Gött med all info, Blocket är trots allt inte översållat av -12 GTI´er, kanske blir det en Ed35 trots allt, jag gillar fälgdesignen samt att den verkar svara mycket bra på trim,
jag ska inte sticka under stolen med att bränsleekonomin spelar in, min nuvarande bil drar mellan 1.7-2.5L / mil så lite mindre sås skulle vara fint att göra av med.
Finns det några specifika svagheter i motorerna? Läste någonting om camfollower som nöts ned och måste bytas med jämna mellanrum.
Finns DSG oljan att få tag i utan att vända sig till VW?
Den var allt annat än billig samt att det knappast lär vara VW som producerar den så den måste finnas i annan förpackning.

Med vänliga hälsningar
Mattias

DPC
2014-04-28, 19:46
Det hänger till stor del på hur man kör men jag tror att nära en halvering av förbrukningen är möjlig för dig. Vad kör du idag som är så djävulskt törstigt? Låter typ som M5 (E60/61) eller något annat med stor volym och många cylindrar..

CAM follower brukar klar sig på originalbilar. Med trim bör man hålla koll och byta till bättre grejer vad det lider.

Du kan säkert få tag i olja till dsg men det är en process i sig att byta oljan på rätt sätt.

Peter-C
2014-04-28, 20:43
Cam follower slitage drabbar EA113 motorn (Ed35/R) vid byte av bränslepump till annan som ökar trycket på de mekaniska delarna. EA888 (TSI 211) är inte drabbad av denna ”åkomma”.

/Peter

anri52
2014-04-28, 20:56
Kör själv en Golf Gti mk6 -12 full utr.
bensin förbrukningen som lägst 0,63
mvh

Matte_E
2014-04-29, 08:58
Ok, skönt att höra att dom inte har några general fel. GTI har kamkedja efter -09 men Ed35/R var av en äldre konstruktion, är det kamrem som ska bytas då, vid vilka intervaller?

Med vänliga hälsningar
Mattias

Med vänliga hälsningar

Premis
2014-04-29, 09:31
Ok, skönt att höra att dom inte har några general fel. GTI har kamkedja efter -09 men Ed35/R var av en äldre konstruktion, är det kamrem som ska bytas då, vid vilka intervaller?

Med vänliga hälsningar
Mattias

Med vänliga hälsningar

Stämmer, MK6 GTI-motorn (211hk) har kedja men R/ED35 har rem (som MKV GTI). På min ED35 står det 18.000 mils intervall i boken. Kan tänka mig att det är samma intervall på R.

Nu skulle jag inte åka kanske exakt 18.000 mil på en rem för sinnesfridens skull men det visar ändå på att det är en rätt robust konstruktion. Dessutom är det en mindre kostnad i sammanhanget att byta remmen.

Mr_Big
2014-04-29, 11:18
Snöa inte in på bara specs och teknik utan provkör bilarna. Kläm och känn så hittar du nog en modell som passar. Alla tre är oerhört schyssta bilar och har sina för och nackdelar. Anledningen till att jag valde R var fyrhjulsdriften. Av mig oerhört uppskattat.

Matte_E
2014-04-29, 12:19
Snöa inte in på bara specs och teknik utan provkör bilarna. Kläm och känn så hittar du nog en modell som passar. Alla tre är oerhört schyssta bilar och har sina för och nackdelar. Anledningen till att jag valde R var fyrhjulsdriften. Av mig oerhört uppskattat.
Jag ska definitivt prova bilarna innan jag bestämmer mig, skälet till alla frågor är att jag brukar kunna grotta ner mig rejält i en modell innan köp.
Läste på VWvortex att radion betedde sig lite udda, den sänkte basen och ökade diskanten när ljudnivån ökade, går det att koda bort?

Med vänliga hälsningar
Mattias

a128
2014-04-29, 12:29
Finns DSG oljan att få tag i utan att vända sig till VW?
Den var allt annat än billig samt att det knappast lär vara VW som producerar den så den måste finnas i annan förpackning.

Med vänliga hälsningar
Mattias

52182 olja:

http://www.motor-oel-guenstig.de/Getriebeoel/DGK-DSG:::8_226.html
om man köper 30 liter ROWE HIGHTEC ATF DCG - Getriebeöl für DSG Getriebe
blir det med frakt till sverige ca 75:- litern

http://shop.oil-center.de/index.php/de/getriebeoel/doppelkupplungsgetriebeol.html

Matte_E
2014-04-29, 12:37
52182 olja:

http://www.motor-oel-guenstig.de/Getriebeoel/DGK-DSG:::8_226.html
om man köper 30 liter ROWE HIGHTEC ATF DCG - Getriebeöl für DSG Getriebe
blir det med frakt till sverige ca 75:- litern

http://shop.oil-center.de/index.php/de/getriebeoel/doppelkupplungsgetriebeol.html

Underbart! Den länken sparas, köper Castrol olja från Tyskland, och till min nuvarande bil blir det dubbelt så billigt med frakten inräknad mot ex Mekonomen, jag köper då runt 10-12L helsyntet olja av olika slag.


Med vänliga hälsningar
Mattias

D_Stenlund
2014-04-29, 12:46
Nu har jag ingen gti eller r, men en bmt dsg7, diesel. Sjuuukt nöjd, åker jag lagligt med bra däck till jobbet, ca 2 mil i sthlm utan trafik kan jag få ner förbrukningen till 0.39 de är löjligt. Mycket nöjd iafl. Hade jag inte haft två andra lek bilar hade bruksbilen blivit en gti alternativt R

Mr_Big
2014-04-29, 13:20
Jag ska definitivt prova bilarna innan jag bestämmer mig, skälet till alla frågor är att jag brukar kunna grotta ner mig rejält i en modell innan köp.
Läste på VWvortex att radion betedde sig lite udda, den sänkte basen och ökade diskanten när ljudnivån ökade, går det att koda bort?

Med vänliga hälsningar
Mattias

Det har jag aldrig varit med om. Men radion, i mitt fall RCD510, har en inställning som ökar volymen när du åker fortare. Detta för att ljudnivån i kupén ökar. Detta kan du såklart avaktivera om du vill. Men det är ljudvolymen generellt som ökas inte bara diskanten vad jag märkt av iallafall.

Haugeman
2014-04-29, 19:09
Jag ska definitivt prova bilarna innan jag bestämmer mig, skälet till alla frågor är att jag brukar kunna grotta ner mig rejält i en modell innan köp.
Läste på VWvortex att radion betedde sig lite udda, den sänkte basen och ökade diskanten när ljudnivån ökade, går det att koda bort?

Med vänliga hälsningar
Mattias

Ganska vanligt att oem stereos har variable EQ / loudnes som varierar beroende på vilken volym du spelar. vid lägre volym ökar dom oftast basen för att det skall låta lika "bra" som vid högre volymer. sen finns det variabel volym som höjer beroende på fart för att kompensera för vägljud.

har för mig jag läst att VWs lite större modeller (bl.a RNS 510) var ganska "bra" på sin loudness, på så sätt att dom ändrade ganska lite på ljudet. om man vill ha bort detta finns det linjeconverters som aktivt går in och gör om signalen till en linjär signal. sen kan man mata denna signal till en eftermarknads förstärkare för att driva högtalarna

Matte_E
2014-05-06, 01:58
Jag ramlade in på Mk6 forumet och hittade en tråd om kamkedjespännare som gav upp i förtid utan felindikation, jänkarna hade en TSB för problemet och fick spännarna utbytta om man kunde påvisa rå gång och rassel. Är det någonting man bör oroa sig för och finns det kända fall i Sverige? Hade en gammal Saab där jag åkte på att byta hela kamkedjepaketet pga felhärdade drev. Ingenting jag känner att jag vill öka på igen.

Med vänliga hälsningar.
Mattias

Med vänliga hälsningar

Hooloowoo
2014-05-06, 07:28
Jag köpte en ny GTI 2010 och den har, ta i trä, fungerat felfritt i nu 6600 mil. Har kört ungefär 3000 av de med bluefins programvara och den är betydligt piggare med programvaran. Nu har jag iofs slutat bry mig om bränslet, men brukar ändå, av någon mental defekt antagligen, räkna genomsnittet per tank, som brukar ligga runt 0,65-0,7. Jag kör mycket långsträckor, och i stort sett numer bara sommartid, iallafall med denna.. :) Men var tvungen att "ta ut" den i vintras i två veckor, och då var det samma förbrukning. Beror ju förstås på hur man kör, men den är snäll och ganska lätt att få ner i förbrukning. Rullar på 18" originalhjul(Denverfälgarna vinter, breeeda 18" sommarhjul), och de är inga lätta saker..

Jag vill absolut rekommendera GTI'n!

DPC
2014-05-06, 11:37
Jag ramlade in på Mk6 forumet och hittade en tråd om kamkedjespännare som gav upp i förtid utan felindikation, jänkarna hade en TSB för problemet och fick spännarna utbytta om man kunde påvisa rå gång och rassel. Är det någonting man bör oroa sig för och finns det kända fall i Sverige? Hade en gammal Saab där jag åkte på att byta hela kamkedjepaketet pga felhärdade drev. Ingenting jag känner att jag vill öka på igen.

Med vänliga hälsningar.
Mattias

Med vänliga hälsningar

Jag känner till ett fall i Sverige. Det är sannolikt inte vanligt, då borde vi hört om det här på forumet.

Peter-C
2014-05-06, 12:29
Kan inte annat än att spä på Hooloowoo:s inlägg!

Har kört en Candy vit GTI DSG 2010 med TSI motorn, 7500 mil i 4 år (året runt). (Hade BSR chippning). Bra bränsleekonomi, dock inte så bra som Hooloowoo:s pga mer småkörningar.

Bra dragbil är det också. Vinteregenskaperna med elektronisk diff är kanon.
Specen på min innefattade mycket inklusive skinn och sollucka vilket förhöjde upplevelsen. GTI 6 kan till stor del hävda sig mot GTI 7, så jättestor skillnad är det inte (egen åsikt). Den känns fortfarande modern.

Nu har jag bytt in den sedan 6 veckor tillbaka. Tyckte att det var lite sorgligt när jag lämnade den…… Den var ju så snygg på sina Detroit 18" hjul :D!

Rekommenderas varmt!

Extraordinära reparationer under perioden:

Bytt vä bakhjulslager på garanti.
Bytt regnsensor straxt innan bilbyte.
I övrigt vanligt underhåll. Mao inget som man höjer ögonbrynen för.

Scannar man nätet hittar man ju alltid något som har gått fel. Tror inte du behöver oroa dig för det. Verkar inte som EA888 motorn har några "större problem" inbyggda.

/Peter

psavic
2014-05-11, 23:21
Köpte mig en Golf R för lite mindre än en månad sen, bilen funkade felfritt när jag testkörde den (30 min) och den var servad ofta, sista servicen var gjord vid 5100 mil och idag har den gått 5850 för att vara exakt.
(Rising blue, DCC, RCD510, skinnstolar, 5dörrar, DSG6, P-kamera + sensorer fram&bak osvosv)

Och nu till Problemet när jag startar bilen och ska backa så backar den typ i en halv meter och sen så hoppar den ur växeln och då varvar bara motorn upp till 4k varv (om ni förstår vad jag menar) och så stannar jag och när jag lägger i den i D så blinkar det bara (D D D D D D D) och då gasar jag för att åka iväg och så växlar den inte utan bara hackar och skuttar sig fram. Har försökt via paddlarna att växla men det funkar ej. Om någon nu har varit med om liknande problem eller vet vad det är så var vänliga och hör av er.

Mr_Big
2014-05-12, 06:05
Köpte mig en Golf R för lite mindre än en månad sen, bilen funkade felfritt när jag testkörde den (30 min) och den var servad ofta, sista servicen var gjord vid 5100 mil och idag har den gått 5850 för att vara exakt.
(Rising blue, DCC, RCD510, skinnstolar, 5dörrar, DSG6, P-kamera + sensorer fram&bak osvosv)

Och nu till Problemet när jag startar bilen och ska backa så backar den typ i en halv meter och sen så hoppar den ur växeln och då varvar bara motorn upp till 4k varv (om ni förstår vad jag menar) och så stannar jag och när jag lägger i den i D så blinkar det bara (D D D D D D D) och då gasar jag för att åka iväg och så växlar den inte utan bara hackar och skuttar sig fram. Har försökt via paddlarna att växla men det funkar ej. Om någon nu har varit med om liknande problem eller vet vad det är så var vänliga och hör av er.

Googlade lite snabbt. Vet inte om detta är samma som du upplever men på engelska forum verkar dom kalla detta "false neutral". Många har blivit hjälpta av att uppgradera dsg-mjukvaran och en del har fått byta ut delar av växellådan. Googla DSG false neutral.

golfhenke
2014-05-12, 08:00
Hej
Jag hade liknande problem i tråden (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17280-Missad-v%E4xel-p%E5-DSG&highlight=neutral) men det gällde att den lade i neutral under inbromsning. Hände väldigt sällan, men läskigt när det hände. Löste sig med ny mjukvara på garanti. Har inte haft en missad växling sen dess. Antar att detta skulle gå som garanti ärende även om den är äldre än 2 år.

psavic
2014-05-13, 22:56
Googlade lite snabbt. Vet inte om detta är samma som du upplever men på engelska forum verkar dom kalla detta "false neutral". Många har blivit hjälpta av att uppgradera dsg-mjukvaran och en del har fått byta ut delar av växellådan. Googla DSG false neutral.

Jag lämnade in bilen på VW och så kikade de på problemet och det visade sig vara mekatroniken så de ska byta den de närmaste dagarna, tur nog att garantin finns kvar annars skulle det hela kosta mig 25000 kr.
Men vi får se hur bilen känns efteråt.

Mr_Big
2014-05-14, 06:15
Jag lämnade in bilen på VW och så kikade de på problemet och det visade sig vara mekatroniken så de ska byta den de närmaste dagarna, tur nog att garantin finns kvar annars skulle det hela kosta mig 25000 kr.
Men vi får se hur bilen känns efteråt.

Min GTI mk5 fick också sin mechatronic utbytt också på garantin.
Men så länge du har maskinskadeförsäkring så täcker den växellådan så även utan garanti så hade du sluppit betala förutom självrisken då såklart.