handdator

Visa fullständig version : ABS / broms problem Golf mk2 G60 Syncro



Gti-golfaren
2014-04-27, 19:44
Hej

Kort o gått så funkar inte ABS en...Eller bakbromsarna överhuvudtaget...


Har bytta alla bromsrör och ok på bilen och nu är jag skall lufta systemet så kommer det inte någon bromsvätska bak.

Fram där funkar det om man trampar ett par gånger och hårt.
Abs lampan släcks inte inne på instrumentpanelen och där lyser även den för handbromsen konstant.
Bilen har stått sedan ca 2005


* Har tändningen på när vi har luftat.
* Har skruvat av nippeln som sitter fram på enheten och där kommer det inte någon bromsvätska heller när man trampar på pedalen..
* Kollat säkringen till bromssystemet.


Någon som har några tips på vad det kan vara?

Har hittat beg enheter(klumpen fram) på nätet men då jag skall besiktiga på tisdag så vore det bra med några tips på hur man skulle kunna lösa det innan dess utan att behöva beställa en, OM det går.

MVH
Thomas

Sciroccogtx16v
2014-04-27, 20:43
Jag har felsökningschema för dessa ABS system, skicka ett pm med mailadress så skickar jag den.

Fredrik

Gti-golfaren
2014-04-27, 21:23
Jag har felsökningschema för dessa ABS system, skicka ett pm med mailadress så skickar jag den.

Fredrik

Pm har gått iväg..

Tack!

Sjove
2014-04-27, 23:59
Tips. Nu har jag iofs inte ABS på min G60 men broms oken borde vara lika och när jag skulle lufta mina nya bak ok så var jag tvungen att hålla dom upp och ner.
Det var likadant på min polares G60 med nya ok.

Gti-golfaren
2014-04-28, 01:37
Tips. Nu har jag iofs inte ABS på min G60 men broms oken borde vara lika och när jag skulle lufta mina nya bak ok så var jag tvungen att hålla dom upp och ner.
Det var likadant på min polares G60 med nya ok.

jag har det problemet att jag inte får någon bromsvätska ur klumpen fram.

Gti-golfaren
2014-04-28, 07:17
Efter lite tid så lyckades man få lampan att blinka för att få fram denna fel kod.

Någon som kan tala om vart jag skall kolla och fel söka?

1112 Inlet valve VL

SELF-DIAGNOSIS FLASHING CODE 1112
Inlet valve, front left
- Ignition off.
- Pull plug off controller.
- Check solenoid valve resistance at controller plug. X1 term. 11 -> X1 term.
35
Set value: 5...7 Ohm
- Check solenoid valves and leads for short to ground/short to positive, open
circuit and loose contacts as per circuit diagram.
- Check contacts of connectors.
SELF-DIAGNOSIS FLASHING CODE 1112...1222
- Remove solenoid valve relay.
- Check function of valve relay.
- Check ground connection, valve relay. K1 term. 87a -> body ground Set
value: < 0,5 Ohm
- Check voltage supply, valve relay. K1 term. 87 -> body ground
Set value: 10...15V
- Check lead from valve relay to controller plug. K1 term. 30 -> X1 term. 3, 20
- Controller defective.

4293
4294

Hoppas någon är bättre på detta än vad jag är...

MVH
Thomas

Joda
2014-04-30, 22:56
Orkade inte läsa hela tråden. Men på min Corrado G60 så fick jag slå på tändningen och sedan lufta så länge ABS-pumpen arbetar. (Den går ju i ca 5 sekunder när man slagit på tändningen). Denna procedur fick upprepas tills luftningen kändes ok. På modernare bilar kan man koppla in datorn (typ vag com) och tvångsköra ABS-pumpen. På G60 så borde man kunna bygla ett relä tillfälligt!

Min erfarenhet är att det inte kommer en droppe vätska när pumpen är avstängd och man trycker på pedalen. Man skulle kunna prova att ha motorn igång också.. Vad vet jag? :)

/Johan

Henrik.M
2014-04-30, 23:15
Tändningen behöver EJ vara på när man luftar en bil med ABS , man ska kunma trycka vätska genom enheten i alla fall.
Om du måste flöda pumpen för att få vätska ur oken har du nått annat fel.
En förklaring som bringar klarhet : Bilen har ju bromsar (hoppas jag) även om rycker ABS säkringen. (ABS pumpen strömlös) alt om någon givare falierar (ABS stängs av). :)

Enda gången man behöver tvångsköra/flöda ventilpaketet i ABS enheten är när man byter ABS enhet och denna levereras torr.
Aldrig annars.

Skrivet på forumspringaren.

Sn00k
2014-05-01, 18:08
mnja Henrik, just dom gamla ABS-grunkorna i Golf/Passat/corrado ~89-91 vill gärna att man gör precis som joda beskriver.. ser till att pumpen surrar medans man luftar.. vilket den gör 5-20 sekunder efter att man vridit på tändningen.. det kan vara helt tvärstopp till bakbromsarna annars, kommer inte en droppe.
gjorde nämligen detta för bara någon vecka sedan på en passat 16v.

innan du gör så mycket mer alls, så bör du kolla alla kontakter så att det inte är nå grönt på stiften i dom, då detta är det absolut vanligaste på bilarna ifråga.

ang. felkoden så låter det som antingen kabelbrott/erg, alternativt en kärvande/bränd solenoid i ventilpaketet.. vilket i det sistnämnda fallet oftast medför byte av ventilpaket/abs-enhet.

tror vid närmare eftertanke att jag kan ha en sådan ABS-klump liggande ifrån en Golf syncro -90:a.. fungerande. huvudbromscylindern i denna klump är nog något mindre än G60.. men det kan och borde rentav vara samma ventilpaket, om man kanske kan snickra ihop en fungerande enhet av dessa.
kan du utläsa något nummer på ventilpaketet? (där stora kabeln går in, i närheten av/på blocket där bromsledningarna sedan går vidare ut till bromsoken.

Henrik.M
2014-05-01, 21:03
mnja Henrik, just dom gamla ABS-grunkorna i Golf/Passat/corrado ~89-91 vill gärna att man gör precis som joda beskriver.. ser till att pumpen surrar medans man luftar.. vilket den gör 5-20 sekunder efter att man vridit på tändningen.. det kan vara helt tvärstopp till bakbromsarna annars, kommer inte en droppe.
gjorde nämligen detta för bara någon vecka sedan på en passat 16v.

Har luftat/bytt bromsvätska några sådana i mina dar också & som sagt aldrig tvångskört ABS:en eller haft tändningen på.
Iofs så trycker vi igenom vätskan med konstant tryck på 1 bar.

Sn00k
2014-05-01, 21:51
Iofs så trycker vi igenom vätskan med konstant tryck på 1 bar.

ah, om man skjuter på med tryckluft så går det säkert, vi gjorde det "manuellt" =)

D_Stenlund
2014-05-01, 23:38
Ja ska byta huvudbromscylinder på min g60 med abs enheten, tror något hände på långa rakan i sommars på buggen. Är dd inte bara att fylla på som vanligt, ja brukar ha tändningen igång och lufta, eller ändå chansen att få bak vätska är när den surrar? Har bytt bromsvätska ett antal gånger på min, utan att haft en surrande absenhet.

Janne.M
2014-05-02, 10:00
När jag bara sög på bakbromsarna med tryckluft i min mk2 syncro fick jag inte ut knappt något trots öppen bromsregulator. När jag tryckte på med 1 Bar tryckluft genom bromsvätskebehållaren spelade tändning på/av ingen roll även om jag misstänker att mitt ventilpaket inte fungerar 100%

Gti-golfaren
2014-06-03, 21:45
Nu är man igång igen efter att ha tappat suget ett litet tag när man såg att det inte skulle bli nå bug run iår igen..

*Har fått hem nya reläer = ingen skillnad.

*Har lånat broms luftare med behållare och ett tryck på 1 bar fick då igenom vätska till alla ok. Men har inte fått det riktiga trycket i bromsvätskan som man brukar när man luftar och allt fungerar som det skall.

*Har även provat att mäta lite dock är man ju inget proffs på det... men det ser iaf ut som att det finns ström på kontakterna.

MEN det funkar iaf inte... Hör inte heller någon pump som surrar det enda som surrar är bränslepumpen och den slutar ju när den byggt tryck. Hur högt låter abs pumpen?

SNOOK : Skall kolla lite igen ang nummer på enheten om det går att se. Är det samma pump tro?

Gti-golfaren
2014-06-06, 21:54
Det nr som jag hittar är 4533

Gti-golfaren
2014-07-01, 23:48
Då har man bytt hela enheten var pumpen som det var fel på. Inte helt lätt att hitta ett aggregat som passade verkar finnas ett par olika varianter till g60. Det blev iaf ett ifrån en passat vr6 innan det var klart.

Monterade det luftade och allt fungerade.. skönt!

Och idag så besiktiga man bilen efter att den stått avställd i 9 år, resultatet blev rakt igenom utan anmärkning :) så nu kan man åka ett tag igen.

J.L
2014-07-02, 00:17
Härligt!

Lillen
2014-07-03, 21:13
Bra jobbat och grattis till ny besiktning!

Janne.M
2014-08-22, 14:00
Vad är det med mk2 syncro och stå avställda i 9 år? Besiktigade precis min idag efter att ha stått avställd lika länge :D

Lillen
2017-11-18, 23:19
Så var det min tur.
Samma symptom , lysande lampor.
Reläer funkar men ABS funkar ej.
Stum pedal och nästan bromslös.

Måste jag loss med hela pumpen och allt för att kontrollera?

Lillen
2018-10-22, 20:50
Hej alla.

Har samma problem nu.
Pumpen är död.

Vilka bilar hade samma system.
Sitter ingen vaccum på dessa, endast pump.

Vore mycket tacksam för svar.

Sn00k
2018-10-23, 11:53
..precis påväg å hiva en sådan pump på skroten, kan du se nått nummer på den du har? Så kan jag slå ett öga på denna

Lillen
2018-10-23, 23:54
Ska köra in i garaget och kolla. Återkommer.

Sn00k
2018-10-31, 10:15
Ska köra in i garaget och kolla. Återkommer.

..lite snabbt då, grejjerna går på skroten senast i början på veckan.

Lillen
2018-11-01, 00:19
..lite snabbt då, grejjerna går på skroten senast i början på veckan.

Ska skynda.
Haft barnvecka så blev barnfri idag.

Lillen
2018-11-01, 16:20
Sn00k har pm.

Lillen
2019-01-01, 22:18
Ska inte ropa hej ännu.
Men efter att ha dissikerat min Jetta och demonterat abs-enheten.
Ja så fick jag liv i den nya iaf.

Tack till Sn00k som satt och höll på bra att ha grejer.

Återkommer med resultat när bilen rullar igen.