handdator

Visa fullständig version : Byte till G60 huvudbromscylinder på 16v



kim_gulle
2014-04-27, 11:22
Hej på er!

Min huvudbromscylinder har gett upp på min 16v och eftersom jag redan monterat G60 bromsarna fram så kan jag ju lika gärna montera tillhörande huvudbromscylinder på 22,2mm istället för en på 20mm.

Är lite fundersam dock när det gäller de olika märkena på bromssystemen.
Här har vi en cylinder som jag tänkte köpa: http://www.ebay.de/itm/MAPCO-Hauptzylinder-/370978935164?pt=DE_Autoteile&hash=item566011517c

Men jag kan tycka kunna läsa mig till att den är anpassad för bromssystem av märket BENDIX. Fanns 16 ventilarna med olika märken på bromssystem ens en gång? Det är en -88 jag har med KR motorn.
Tycker för övrigt att cylindern ser ut som den jag har monterad nu också.

Har ni bättre förslag på bra huvudbromscylinder av G60 typ så är det också väldigt välkommet. :)

Lillen
2014-04-27, 14:38
Det är 22,22 du ska ha.
Det som kan skilja är infästningen till pedalen.
Det sitter olika långt in på armen beroende på modell och servo.
Samma gäller då kontakten till bromslyset.

Har man en senare 16V med lösa okhållare så ska man ha rätt servo.
Men det KAN skilja beroende på där med.

kim_gulle
2014-04-28, 14:21
Det är 22,22 du ska ha.
Det som kan skilja är infästningen till pedalen.
Det sitter olika långt in på armen beroende på modell och servo.
Samma gäller då kontakten till bromslyset.

Har man en senare 16V med lösa okhållare så ska man ha rätt servo.
Men det KAN skilja beroende på där med.

Så vad måste jag kolla upp innan jag handlar då? Märket på servon?
Orginal så har inte min 16v lösa okhållare fram. Då satt oken bultade direkt i spindeln. Dock har den ju helt andra spindlar nu när det sitter G60 bromsar på den fram, men det har ju ingen betydelse direkt i det här fallet.

Lillen
2014-04-29, 01:40
Så vad måste jag kolla upp innan jag handlar då? Märket på servon?
Orginal så har inte min 16v lösa okhållare fram. Då satt oken bultade direkt i spindeln. Dock har den ju helt andra spindlar nu när det sitter G60 bromsar på den fram, men det har ju ingen betydelse direkt i det här fallet.

Jo men just det HAR betydelse.
De bilar med oket skruvat i spindeln har mindre bromscylinder.
Då de har mindre kolvarea både fram och bak i oken.

Byter man till 280mm skivor så ökar man kolvarean och och orginalcylindern blir då för liten.
Det som händer är att man vid högt pedaltryck då kan låsa bromsarna och inte få mer bromseffekt utan mindre pga låsningen.
Det är därför man byter till den större huvudbromscylindern.

Sist jag köpte så handlade jag bara en eftermarknads av märkeskvallitet.

kim_gulle
2014-04-29, 13:11
Jo men just det HAR betydelse.
De bilar med oket skruvat i spindeln har mindre bromscylinder.
Då de har mindre kolvarea både fram och bak i oken.

Byter man till 280mm skivor så ökar man kolvarean och och orginalcylindern blir då för liten.
Det som händer är att man vid högt pedaltryck då kan låsa bromsarna och inte få mer bromseffekt utan mindre pga låsningen.
Det är därför man byter till den större huvudbromscylindern.

Sist jag köpte så handlade jag bara en eftermarknads av märkeskvallitet.

Jag vet inte riktigt om jag kanske har gjort mig missförstådd här.

Läget är så här; min nuvarande huvudbromscylinder är paj och eftersom jag monterat 280mm bromsar ifjol och kört med orginalcylindern ett år så tänkte jag passa på att köpa en som passar ihop med bromsarna nu, vilket då blir den större 22.22mm cylindern. Det jag har problem med är att jag vet inte vilken jag ska köpa för att det ska passa ihop med servon som det ska eftersom det står på många annonser, som t.ex. den jag länkade i första posten, att dem är anpassade för olika tillverkare av bromssystem, i det fallet BENDIX.

Mitt problem är alltså; Vilken cylinder ska jag köpa för att det ska passa i min -88 mk2 16v utan ABS?
Har sett att Autodelar.net har en cylinder också, men den verkar vara anpassad för ABS. Men det kanske går ändå? Länk: http://www.sdekatalog.se/Autodelar/frmArtInfo.aspx?artno=268-611415002&sgrpp=&sgrpe=jpg&isort=630&buid=AG&srid=1656&skvg=100026