handdator

Visa fullständig version : kombiinstrument



Golfen
2014-04-25, 01:01
Har en Golf 4 Tdi -01 k-instrumentet krånglar skaffat en annan, men VAG säger att
jag måste in till dem för att få bort start spärren och koda om mina nycklar, dyrt, kan nån
hjälpa mig hur kan jag göra det själv med en kompis??:mad:

polomannen
2014-04-25, 07:46
Går inte du måste vara uppkopplat online med fabrikens data för att får det att funka.

Foppson
2014-04-25, 10:31
Kan finnas utbytes på vag, till min passat 00 kostade det 4500 inkl instrumentet.
Det finns info på nätet hur man får tag i pin-koden för att kunna utföra jobbet själv med VCDS. Undrar om koden kallas för skc...

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Petta77
2014-04-25, 19:22
Vad är de måste koda som är så speciellt med kombinstrumentet? :confused: På golf 3 är de ju bara byta rakt av, vad blev mer speciellt på Golf 4?

Mange.k
2014-04-25, 19:44
Vad är de måste koda som är så speciellt med kombinstrumentet? :confused: På golf 3 är de ju bara byta rakt av, vad blev mer speciellt på Golf 4?

Immobilizern kanske

Petta77
2014-04-25, 20:06
Immobilizern kanske

Hmm, vad ska de upp å krångla där för. MK3 har ju som bekant oxå immobilizer

Mange.k
2014-04-25, 20:15
Jag vet att äldre a4 mm har immon kodad i clustret

boster
2014-04-25, 20:36
sök på google Golf mk4 01 cluster swap

Henrik.M
2014-04-25, 20:38
Hmm, vad ska de upp å krångla där för. MK3 har ju som bekant oxå immobilizer

Mk3 är stenålder , går liksom inte att jämföra den med allt.
MK3:an har sin immobilizer i via en separat enhet och ej inbyggti kombiisnstumentet.
MK4:An däremot har sin immobilizer inbyggd med kombiinstrumentet , men då är det 2 helt skilda bilar förutom fjäderbenen fram.


Jag vet att äldre a4 mm har immon kodad i clustret

Äldre (Audi A4) har precis som Golf MK3 sitt stöldskydd via en separat box , som sitter på rattstången.
Immo inbyggt i kombiisntrumenetet kom kring 1997.

- - - Uppdaterad - - -


Mk3 är stenålder , går liksom inte att jämföra den med allt.
MK3:an har sin immobilizer i via en separat enhet och ej inbyggti kombiisnstumentet.
Golf 4 :an däremot har sin immobilizer inbyggd med kombiinstrumentet , men då är det 2 helt skilda bilar förutom fjäderbenen fram.



Äldre (Audi A4) har precis som Golf MK3 sitt stöldskydd via en separat box , som sitter på rattstången.
Immo inbyggt i kombiisntrumenetet kom kring 1997.


sök på google Golf mk4 01 cluster swap

Finns sätt att kringå stäldskyddet på golf 4 med IMMO 1 + 2 (tror jag det var).
Men det är ett jäkla meck att få till det.......men det går om man vill med div program.
Finns dom här på forumet som lyckats.

Mange.k
2014-04-25, 20:40
Mk3 är stenålder , går liksom inte att jämföra den med allt.
MK3:an har sin immobilizer i via en separat enhet och ej inbyggti kombiisnstumentet.
MK4:An däremot har sin immobilizer inbyggd med kombiinstrumentet , men då är det 2 helt skilda bilar förutom fjäderbenen fram.



Äldre (Audi A4) har precis som Golf MK3 sitt stöldskydd via en separat box , som sitter på rattstången.
Immo inbyggt i kombiisntrumenetet kom kring 1997.


Är inte 97 "äldre" modeller?

Henrik.M
2014-04-25, 20:42
Är inte 97 "äldre" modeller?

Audi A4 kom 95 med ett helt annat stöldskydd än dom efter 1997.

Fram till 97---> Ej i clustret

Efter 97-->Inbyggt i clustret.

Mange.k
2014-04-25, 20:45
Jo men jag räknade typ allt äldre än 00 som äldre, det jag menade.
Äldre än 90 talet e klassiker ,80 e veteraner
Så jag menade ;)

Henrik.M
2014-04-25, 20:54
Jo men jag räknade typ allt äldre än 00 som äldre, det jag menade.
Äldre än 90 talet e klassiker ,80 e veteraner
Så jag menade ;)

Jo JAG förstod det , men bara för att JAG förstod det så betyder det inte att alla gör det. :)
Skulle alla göra det skulle vi inte sitta och jämföra stöldskyddet på en MK3 och en MK4 exempelvis.
Snackar man sen specifika saker som i detta fall stöldskydd , så kan det vara bra att specifiera årtal & bilmodell.
Detta pga av att det i nuläget finns 5 olika generationer av stöldskydd på VAG beroende på årsmodell och bilmodell.
Vissa bilar har stöldskyddet inbyggt i kombiinstrumentet , andra har separata styrdon. (Även här finns olika generationer)
Vissa går med lite tid & klurighet & kunskap att koda själv (dom tidigaste) , andra är bara att glömma att ens försöka utan då är det VAG som gäller.

Tänkte bara spara någon tid och pengar innan dom ens försöker själv.

Steg 1 är att veta vad man har i bilen. :)

Mange.k
2014-04-25, 20:55
Gött 👍

Henrik.M
2014-04-25, 20:57
Här är en som lyckats : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?9961-Byta-kombiinstrument-Inga-problem!&highlight=cluster

Jag bara hänvisar , sen om nån vill leka så är det upp till dom. :)

Petta77
2014-04-25, 23:35
Känns som om vi var en enda stor familj skulle jag vara flint i bakhuvet av slaps :D

Under mina 15 år som körtkortshavare har jag ägt dessa årsmodeller i kronologisk ordning:

* 1968
* 1970
* 1971
* 1988
* 1994
* 1996

I do not know how the other side of the millennium look like carwise :D Kommer endast svara i trådar som handlar om klassiker dvs bilar på 90 - talet

Sn00k
2014-04-26, 00:30
bilen är en -01, som använder immo2, denna är busenkel att koda in, kan göras med vag-com/vcds.

skulle det vara en sen 01a så kan det vara immo3, och då är det lite mera bök..
har egenbyggd utrustning för att göra det, samt fiska rätt på SKC-koden, men har aldrig provat på en diesel.. tror dock inte det ska vara några problems, men då lär jag ha tillgång till bilen, alt. att du skickar hit motorns ECU på en snabbvisit.

nycklarna kan i bägge fall kodas med antingen vag-tacho(rätt version), alt genom en procedur, alt. online på VAG.

PMa om du vill ha en närmare förklaring..

Mange.k
2014-04-27, 17:18
Jag har en golf 4 tillverkad 2000-11 som behöver ha en nyckel kodad.
Jag har vcds, hur beter man sej?

polomannen
2014-04-28, 10:17
Samma svar som jag gav förut måste kodas online...eller kolla på Henkes tråd ha la ut...

Mange.k
2014-04-28, 10:54
Tänkte eftersom sn00k skrev att de gick me vcds

Foppson
2014-04-28, 16:12
Problemet för de flesta är att få fram skc-koden, har man den så går det att koda med VCDS, står att läsa på rosstechs hemsida.

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Sn00k
2014-04-28, 17:43
SKC-koden går att läsa antingen ur motorns ECU med hjälp av vag-com/vcds alt. dum obd2-kabel... (kina kloner..)
den ligger i eepromen i boxen.. adress 0x32 och 0x33.. fast man läser den baklänges.. "33""32" i hex, och omvandlar den sedan till decimal form.. om den inte når 5-siffrigt så lägger man till en nolla före.
cpun i databoxen lär i dom flesta fall försättas i boot-läge och en egen "bootloader" köras in, som bootar boxen och möjliggör läsning av HELA eepromet.
det GÅR att läsa den även utan boot-läge, men kräver speciell programvara, som inte bör diskuteras öppet, då det med hjälp av denna går att slå ut immobiliser och nyckelkodning på 2sekunder och sedan starta bilen med en glasspinne..

eller direkt ur instrumentet, via obd2 samt vag-tacho eller kloner.

Henrik.M
2014-04-28, 18:29
den ligger i eepromen i boxen.. adress 0x32 och 0x33.. fast man läser den baklänges.. "33""32" i hex, och omvandlar den sedan till decimal form.. om den inte når 5-siffrigt så lägger man till en nolla före.

SKC:n är 4 alternativt 7 siffrig beroende på immo generation samt om bilen varit omkodad tidigare , den 4 siffriga byts då mot en 7 siffrig.
Men vi kanske pratar olika saker , för din förklaring var alldeles för komplicerad för mig så jag fattade i princip nada.
Förutom den sista meningen där du nämnde program.

Försök inte få mig att förstå heller , för när vi snackar eeprommer och räkna hex och omvandla det till BIT , så är jag olärbar......flera har försökt. :)

Sn00k
2014-04-29, 10:09
korrekt henrik, men den sjusiffriga omvandlas till en 5-siffrig vid inmatning, så det är samma SKC vi pratar om =)

kan knåpa ihop en PDF med bilder, steg för steg, vid tillfälle som visar hur man fiskar fram den.. om nån behöver hjälp undertiden så släng iväg ett PM.