handdator

Visa fullständig version : Ac kyler inte vad är vanligt fel? Golf 5 BMT 1,9 tdi 2009



lundqvistarn
2014-04-22, 18:06
Nu har våren dykt upp här i norrland också och jag har insett att min AC inte kyler.
De kommer aldrig sån där riktigt kall luft ur den. Ac lampan lyser så den är igång men kommer ingen kalluft?

Kan det vara säkringen som är trasig eller har det rent av läkt ur kylgasen ur systemet?

Bilen är en Golf 5 Bluemotion 1,9 tdi uttagen sent 2008 räknas som 2009a.

Gått strax under 12 000 mil.

Nån som har nått tips på vad man kan kolla själv innan man lämnar in för rep på verkstad?
Sånt här går väl aldrig på någon vw garanti åtgärd eller likande?

a128
2014-04-22, 18:17
Kolla gärna runt tryckvakten efter oljefukt (hö fram vid generatorn) denna pajade och sprang i läck på min förra, en AC-verkstad konstaerar på ett ögonblick med tryckmätare om köldmedium finnes kvar, man kan även kolla om evt. brytbleck på AC-pumpens remhjul är knäckt, maskinskadeförsäkring kolla upp, i vissa fall går den upp till 15.000mil dock är självrisken hög (7000-10.000:-?)

motorkod ?

Frisk
2014-04-22, 19:29
9 gånger av 10 så har du tappat gasen i systemet även fast det i praktiken ska vara ett slutet system.
Tänk på att det ligger smörj olja i gasen dvs ingen gas i systemet ingen smörj olja till pumpen.
Tips stäng av ac tills du fyllt upp systemet annars skär kompressorn/pumpen. Då bli det dyrt.

Eberlund
2014-04-22, 22:24
Vet att vanligt fel på 1,9 tdi ac är att magnetkopplingen som sätter igång acpumpen är kass. Startamotorn och sätt på ac. Lyssna efter ett ljud som knäpper till i motorrummet. (Ganska tydligt ljud) gör den inte det är det troligen kopplingen som är kass och då behövs ny kompressor förkopplingen sitter i den.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

a128
2014-04-23, 07:51
På denna modell finns ingen magnetkoppling, det är en bypassventil som ska stängas vid gångsättning, om köldmedium saknas går systemet inte i gång

lundqvistarn
2014-05-05, 16:48
Har nu kollat lite mer,

Ac lampan lyser, det blir hyfsat kallt i bilen men aldrig ens i närheten så "kallt" som ner mot +5 grader.
Prövade köra vredet på 18 grader i helgen, fläkten på 3an / 4an i låt säga 4-5 minuter
Röret in till kupen blev kallt men inte jätte kallt. Minns väl hur det var på min volvo 760 från 1990 det blev typ is på röret hehe.

Vad kan vara fel?

Var förbi mekonomen, de påstår att för 1900 kr kan det få acn att funka, de fyller den & gör en felsökan så ska den fungera som den ska sen.

Fick även idag i posten nå reklam blad ifrån Vianor, 3 olika värdebevis medföljde.
Ett av dessa var AC-Service för 995 kr. Stod såhär:

"Har din bils AC slutat fungera eller fått sämre effekt?
AC-Systemet behöver service för att fungera. Boka tid för service och optimera ditt AC-system."
# Tömning & fyllning
# Kontroll av läkage
#Nytt spårmedel & olja

Vad ska man göra riktigt, vill ju komma undan hyfsat billigt, men vill inte att AC:n funkar bra i sommar sen nästa sommar är det samma skit igen =/ Då är det ju bättre betala några hundra extra och så funkar det ett par år...

Ska man använda AC:n jämt eller är det okej att AC knappen är avstängd ett par månader? Jag menar här uppe i norrland behövs ju inte AC:n mellan Oktober - Maj.

Hur skulle ni gjort? =)

Frisk
2014-05-05, 17:41
Den ska aldrig stängas av.
Även om du bor i Norrland så har du regn snö och fukt.om ac är på slipper du fukt och imma i bilen. Ac är inte bara till för att kyla.

Henrik.M
2014-05-05, 18:03
Den ska aldrig stängas av.

Rätt ordval är snarare att den reglerar sig själv. ;)
Kompressorn går ej under +5 grader.

Frisk
2014-05-05, 18:26
Det är bra att du är snabb ;))

DPC
2014-05-05, 18:39
Visst kan man chansa och fylla nytt köldmedium men det är klokt att kolla så det inte är något läckage. I familjen har vi en Golf -08 som drabbades av korroderade ac-rör för ett år sedan. Blev byte av rör plus lite till. Inte billigt kan jag nämna och tydligen inte helt ovanligt för biltypen.

lundqvistarn
2014-05-05, 21:48
Den ska aldrig stängas av.
Även om du bor i Norrland så har du regn snö och fukt.om ac är på slipper du fukt och imma i bilen. Ac är inte bara till för att kyla.


Jag kör med en torrboll baki bilen, funkar grymt bra =)

ACn på jämt tar inte den typ 1dl mer i snitt per mil på bränsleförbrukningen eller är det en myt? =P
Isåfall kommer man aldrig kunna komma under 0,5 l/mil på min golf iaf =/

lundqvistarn
2014-05-16, 10:07
Har du haft in bilen på rep av ac:n

De är tydligen remskivan till kompressorn som är paj, alltså kopplingen. Så kompressorn driver ej runt.
Ac firman ringde runt och hörde om bara kopplingen gick byta men så var inte fallet. Alltså den går ej köpa lös ny utan det blir hela kompressorn tyckte Volkswagen.

Frågan är vart kan man få i själva kopplingen till kompressorn?

För byta hela kompressorn skulle kosta 6700 kr med arbete. Lite väl saftigt.
Enligt ac killen hade de bytt kopplingen på bilar förut sen har det funkat.
Och kopplingen brukar inte kosta mer än ett par hundra lappar.

Petta77
2014-05-16, 10:30
Jag kör med en torrboll baki bilen, funkar grymt bra =)

ACn på jämt tar inte den typ 1dl mer i snitt per mil på bränsleförbrukningen eller är det en myt? =P
Isåfall kommer man aldrig kunna komma under 0,5 l/mil på min golf iaf =/

Sorry för Ofttopic, men så jävla kung :D Älskar "macgyver" saker. Ska testa torrboll i höst!

Givetvis drar bilen mer bensin med AC. Allt som förbrukar el drar bensin. Min AC är oxå paj, med med AC på läge Auto ligger tomgången på ~1100 varv, med den avstängd (Econ) ligger den på straxt över ~900. Så länge läge KD funkar (Korsdrag) får de va.

Sorry Henrik, skulle ju hålla mej borta från trådar som inte handla om klassiska bilar (90 - tal) men AC' principen borde väl vara samma? :)