handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8t skumt ljud vid gaspådrag!



Nordqvist
2014-04-17, 21:36
HejHej

Är ny här på vw-klubben och ny ägare av en -99 passat 1.8t touring.

Jag köpte bilen nyligen och efter nån dag så började det låta mycket skumt vid gaspådrag!
låter precis när turbon når "maxladd" (behöver inte vara fullgas) då uppstår ett dovt durrande ljud vid motorn/under mittkonsollen.
Det låter precis som om det skulle vara stopp i avgassystemet, fan svårt och beskriva hur det låter, jag har haft många turbo-bilar i min dagar, men aldrig hört ett ljud som detta.

Ljudet kan nästan beskrivas som att turbon försöker suga in luft men det är stopp! eller att du stoppar in papper i dammsugarslangen och det blir stopp och pappret ligger och fladdrar! hehe :P

Bilen går precis som den ska och inga felkoder, har även varit under idag och kollat all plast/plåt osv osv.. så att inget satt löst. ingen skrammel från nån dämp/katt heller!!

Bilen är BSR-chippad tror steg 1.

Tacksam för snabba vettiga svar :)

Sn00k
2014-04-18, 19:24
slå en kik/rengör dumpventilen, ibland kan dessa plast-dumpar fastna i halv-öppet läge och då kan man få till jättefräna ljud som hörs väldigt dovt i turbo/luftburk i still med en råmande ko.. =D

polomannen
2014-04-24, 06:58
Håller med Sn00k byt dumpventilen kostar inte så mycket.
Laddbegränsningsventil på VAG språket.

Nordqvist
2014-05-06, 19:08
Tack för snabba svar och tips, mycket riktigt så var det dumpen som fastnat, bytte till en öppen med lite starkare fjäder för tillfället, funkar kalas!

Men nu kommer nästa problem, "suck" när man står på tomgång för länge så börjar den misstända (hosta och spotta) till och från!
Kollat stiften och dom är fina, tändspolar? sen uppstår en jäkligt skumt fenomen när man gasar ur den duktigt, tex om man ligger på motorväg och håller stumt på 5an i ca 10sek, rätt som det är så känns det som en "fartspärr den tappar 90% av sin kraft!! efter det så känns bilen orkeslös vid enklare gaspådrag "inga ryckningar osv" men känns som man saknar 50hk.

Det blir däremot bra om bilen stått stilla ett par timmar och blivit kall!! Inga felkoder och turbon känns bra.

Mina gissningar tändspolar, bränslefilter, är som sagt min första passat så är jätte tacksam för snabba braiga svar :)

Henrik.M
2014-05-06, 19:31
Byt till en orginal återcirkulerande avlastningsventil (dump) så fungerar din bil som den ska.
Systemet är inte konstruerad för en öppen dump , varpå din tomgång ink allt annat knasar ur.

Skrivet på forumspringaren.

Nordqvist
2014-05-06, 20:41
Kom precis in från garaget/testrunda efter att ha testat monterat en orginal avlastningsventil, (en god vän hadde samma ide och hadde en låg) men dessvärre så blev det ingen skillnad! Och som sagt det är bara ibland den dummar sig på tomgången, men det att han tappar ork efter "hård" körning var kvar även med denna avlastningsventil. :/