handdator

Visa fullständig version : Uppgradera min RNS510 osäker om jag väljer rätt Firmware...



Faltdach
2014-04-13, 20:43
Tänkte uppgradera min RNS510 men är osäker om jag väljer rätt Firmware...

Har detta nu...
4249
4250
4251
4252
4253

Nu till frågan..
På MY-GTI.Com står det följande.
HW Vehicle: 0xC201 – HW Radio: 0004
C6/C7
1T0 035 680 B (1T0035680B)
Firmware version (when hardware last produced): 1300
Firmware version (unmodified releases): 1300
Firmware version (modified releases): 5269

Sedan under länken till Firmware 5269 står följande..
Volkswagen RNS 510 Firmware Upgrade to version 5269
Version 5269 firmware for the Volkswagen RNS 510 and the Skoda Columbus has been released.
Voice Control (requires microphone – see*Volkswagen RNS 510 Microphone Connection for voice control)
NEW DAB+ Support (from 5xxx)
NEW DAB Support (from 4xxx)
NEW Radio Text (from 4xxx)
NEW*Faster navigation and user interface
NEW*Automatic illumination control
NEW*Enhanced destination input
NEW*hold down the setup button for 30 seconds and get the following menus: FM, AM and the new VERSION INFO (map version and type, hw and sw versions)
NEW*Compass
NEW*POI- see*Volkswagen RNS 510 Maps POI – New Features with firmware 3xxx
NEW*Languages – Arabic, *Russian, Turkish and Polish
Speed Limit Display
Stability Improvements
Faster Startup (from 2720 onwards)
Display OPS and RVC at the same time
SDHC 32 GB Support (HW04 and above)
Display Off on extras tab
Climatronic control if approriate climatronic fitted
Clock display if RNS 510 swtiched off
Excluded roads (under route options)
GPS coordinates entry
Additional adjustments for video
Larger RVC screen with transparent menus at the side
Units that can be upgraded include (still being compiled may not be 100%)
All D and later versions.
Download Firmware Upgrade
Warning!*There is a remote chance of you ‘bricking’ the unit, this is a fraction of a percent but it could happen! The process takes around 60 minutes.
Warning!*Users with cars MY07 and earlier may experience power drain issues after the upgrade. See the post “Upgrading 2nd generation radios (RCD 300, RCD 500) to 3rd generation (RCD 210,


Kan man gå direkt från min gamla Firmware till denna, eller måste jag ta de som kommit ut emellan först?
Under infon för Firmware 5269 står att alla version D och senare kan ha denna firmware...
Men på den första infon står att man kan ta 5269?

Please help me!

Är jag rätt ute med 5269 eller helt fel?

soyd
2014-04-14, 17:05
Hej Jan,

Du har en av de tidigaste revisionerna av RNS510 rev B, så senaste "orörd/unmodified" original firmwaren du kan köra är 150X. Men RNS510 scenen har lyckats att modifiera de senare/senaste firmwaren så att de lirar på de lite äldre enheterna. Du bör dock vara medveten om att den firmware du eventuellt kommer att ladda in är modifierad och där med är det en avsevärt större risk att det kan gå åt skogen, än om den vore orörd så satt säga. Mest troligt så lirar det utan problem, men du bör vara medveten om att risken för att bricka den finns ändå där...

/mvh soyd

Evil E
2014-04-15, 11:41
Hej Jan,

Du har en av de tidigaste revisionerna av RNS510 rev B, så senaste "orörd/unmodified" original firmwaren du kan köra är 150X. Men RNS510 scenen har lyckats att modifiera de senare/senaste firmwaren så att de lirar på de lite äldre enheterna. Du bör dock vara medveten om att den firmware du eventuellt kommer att ladda in är modifierad och där med är det en avsevärt större risk att det kan gå åt skogen, än om den vore orörd så satt säga. Mest troligt så lirar det utan problem, men du bör vara medveten om att risken för att bricka den finns ändå där...

/mvh soyd

Tror även jag har den äldre varianten (Golf R -11), ska kolla mer exakt senare. Vad betyder "att bricka"? Irreparabel?

Går det att uppdatera över flera steg, eller måste man köra varje uppdatering?

Med Vänlig Hälsning, E

Merlinen
2014-04-15, 11:51
Tror även jag har den äldre varianten (Golf R -11), ska kolla mer exakt senare. Vad betyder "att bricka"? Irreparabel?

Går det att uppdatera över flera steg, eller måste man köra varje uppdatering?

Med Vänlig Hälsning, E

"Bricka" = den blir sten död och lika användbar som en tegelsten.

Evil E
2014-04-15, 14:03
"Bricka" = den blir sten död och lika användbar som en tegelsten.

Makes sense! Tack! :)

soyd
2014-04-15, 18:02
Tjena Evil E,

Jag tror dock att du bör ha en nyare revision än vad Faltdach har i sin. Men om du postar lite screens på från din enhet så kan vi nog lista ut vilken version du har :)

Du behöver inte uppgradera i den ordning firmwaren är släppt, bara du vet att den du vill lägga in lirar så kan du gå direkt på den.

/mvh soyd

Evil E
2014-04-15, 21:50
Tjena Evil E,

Jag tror dock att du bör ha en nyare revision än vad Faltdach har i sin. Men om du postar lite screens på från din enhet så kan vi nog lista ut vilken version du har :)

Du behöver inte uppgradera i den ordning firmwaren är släppt, bara du vet att den du vill lägga in lirar så kan du gå direkt på den.

/mvh soyd

Kanon! Återkommer med lite screens inom kort! :)

Gojz
2014-04-17, 13:55
4260

Hur långt vågar jag uppdatera denna? :D

Evil E
2014-04-21, 18:24
Ehrmm... Tror jag har en riktigt gammal rutten version. Kommer ej längre än såhär. Finns ngt annat sätt att ta sig in i setupmenyn?

4266

Mange.k
2014-04-21, 21:00
Evil
Tror du behöver aktivera servicemenyn om du inte kommer längre ( obs har jag för mej)
Vag-com(vcds) löser det

Evil E
2014-04-21, 21:15
Aha... Har ingen sån, kan de aktivera åt mig inne på VW månde tro? Eller kanske ngn här som skulle vlja hyra ut sin / hjälpa mig med uppdatering vis VagCom (någon sorts ersättning för mödan utgår givetvis, ett par öl el cash, välj själv) :)

Faltdach
2014-04-21, 21:24
Jag lyckades låsa upp den "Hemliga Menyn# genom VCDS...
Var inte så svårt när man hade tillgång till VCDS.

Gör så här...
Använd Vagcom / VCDS öppna kanal 37 - Navigation, gå in i anpassning och byt kanal 50 till 1 (blir 0).

Sedan får du starta om din RNS.
Sedan kan du komma åt den sk hemliga menyn genom att hålla inne SetUp knappen i ca 20sek..

Mange.k
2014-04-21, 21:33
Jag aktiverade igång min med vcds också.
Har du vägarna förbi jakan så har jag grejerna evil ;)

Evil E
2014-04-23, 15:54
Jag aktiverade igång min med vcds också.
Har du vägarna förbi jakan så har jag grejerna evil ;)

Hyvens! :) Har dessvärre sällan det och har jag väl det så är tanten och lilltjejen med (IKEAlajnen) såattehh...

Gojz
2014-04-24, 23:00
4260

Hur långt vågar jag uppdatera denna? :D

Ingen med tips??.?

Evil E
2014-11-18, 12:03
Hello, skakar lite liv i detta skrangliga gamla skelett till tråd! :)

Nån i sthlm centralt som har en vcds och skulle vilja hjälpa mig med detta? Har liksom inte blivit något av tills nu! :p

Mini_me
2014-11-18, 23:05
Lägga i ny firmware kräver inte vcds.

Eller vill du komma åt menyn? Lirar det inte Att du hållet in setup längre (typ jätte länge)?

Jag höfta till på en firmware på min och det funka galant. Är på 5xxx nånting. Tid den senaste jag kunde hitta.

Det fucka ur nån gång men det finna "fix" skivor att bränna ut om man får swl error.

"Nav döden" är dock alltid närvarande.


Varför vill du uppdatera?? Har du några buggar?


Skickat från min dUmfån med Tapastalk